null Beeld

Bert van het concert: Walter Broes & The Mercenaries

Uit de assen van The Seatsniffers (1995-2012) verrees niet lang geleden Vlaanderens nieuwste, vrolijkst uit de heup swingende rootsrockcombo: Walter Broes & The Mercenaries. Een iets nettere groepsnaam deze keer, maar voor de rest nog even vet als de steeds verder uitdunnende kuif van de inmiddels 46-jarige frontman. Hun debuut ‘Movin’ Up’ verscheen in oktober, maar speciaal voor de vinylrelease wordt er op vrijdag 20 januari nog een releaseshow gehouden in het intieme café-restaurant van De Warande te Turnhout.

Walter Broes «In die zeventien jaar met The Seatsniffers hebben we zeven platen gemaakt. Mijn hele leven stond in functie van de band, en achteraf ben ik een beetje in een gat gevallen. Dit is mijn eerste groep sinds de split, en de eerste onder mijn eigen naam. Dat levert toch een bepaalde stress op. Maar ik ben blij met ‘Movin’ Up’, daar ga ik niet vals bescheiden over doen. Ik had het gevoel: ‘Het is gelukt!’ (lacht) Dat was een grote opluchting, omdat ik buiten muziek maken nu ook weer niet zóveel kan.»

HUMO Wat is het grootste verschil tussen de twee groepen?

Broes «Dat het dit keer, buiten mezelf, om andere mensen gaat, en om een trio bovendien – een mannetje minder, dus. Dat laatste is een veel ingrijpender verschil dan je misschien wel zou denken, zeker live. En, de groepsnaam geeft het al aan: Walter Broes & The Mercenaries is, meer dan The Seatsniffers, ook echt van míj. Zonder afbreuk te willen doen aan mijn huurlingen, want ik ben meer dan tevreden.»

HUMO Wordt het een langlopend project?

Broes «Begrijp me niet verkeerd: dit is geen project, het is mijn nieuwe bánd. Ik geloof nog in het concept van een groep die minstens één keer per week samen repeteert en veel liveshows doet. Omdat je op die manier rijpt, béter wordt. We gaan nog serieus de hort op met ons drie, én de volgende plaat staat al op stapel.»

HUMO Op de hort zijn: is dat waar het in de eerste plaats om draait?

Broes (knikt) «Het voelt lekker. Dit is nu eenmaal wat ik doe en wat ik het beste kan. Het is wel even wennen. Ik ben maar een paar jaar weggeweest en toch ligt de muziekindustrie intussen in duigen. Echt. Het is om zeep, het is voorbij. Ik las onlangs een artikel in Billboard over een nieuw diepterecord. Rihanna had in Amerika op een bepaald moment de best verkochte plaat van de week: ze zou in totaal 54.000 platen verkocht hebben. Na verdere analyse bleek echter dat er maar 17.000 geluidsdragers tussenzaten, de rest waren streams. Terwijl: vroeger verkochten Bélgische muzikanten gemakkelijk 100.000 platen!

»Straks krijgt de jeugd alleen nog maar binnen wat Spotify hen voorschotelt, en wat dan? Ach, misschien ben ik wel gewoon een oude zak aan het worden (lachje).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234