null Beeld

Beste zangeres internationaal: Dua Lipa: 'Bij mijn eerste optreden stond tien man te kijken. En die waren daar omdat mijn manager een pint had betaald'

Ze was al de meest succesvolle Britse zangeres sinds Adèle, en nu volgt ze haar ook op aan de top van de Pop Poll: Dua Lipa (23) sluit haar succesjaar af als Beste Zangeres. ‘Acht jaar geleden mocht ik als superfan bij Katy Perry op het podium. Onlangs kwam zij naar míjn optreden kijken.’

'Bij mijn eerste optreden stond tien man te kijken. En die waren daar omdat mijn manager een pint had betaald'

> Bekijk hier alle uitslagen van Humo's Pop Poll 2018

Voor de Grammy’s, die in februari worden uitgereikt, maakt Dua Lipa kans op een award in de categorie ‘Best New Artist’. Geen slecht woord over de andere genomineerden – onder meer Jorja Smith, Margo Price en Greta Van Fleet – maar die spelen toch een klasse lager dan de Brits-Kosovaarse zangeres. Sinds ze in 2017 doorbrak met ‘New Rules’ is Dua Lipa één van de meest vooraanstaande artiesten in de popmuziek geworden. Op Spotify was ze het afgelopen jaar met meer dan 2,7 miljard luisterbeurten de tweede meest gestreamde vrouw, na Ariana Grande, in haar thuisland Verenigd Koninkrijk was ze de meest beluisterde artiest tout court. In de lijst van de honderd best verkochte singles van 2018 staat ze met maar liefst vijf songs – meer dan Ed Sheeran (vier) of wie dan ook.

Bovendien spreekt Dua Lipa – haar voornaam is Albanees voor ‘liefde’ – een heel breed publiek aan, zoals bleek toen ze afgelopen zomer bij ons zowel Tomorrowland als Pukkelpop inpakte. En dat terwijl ze niet zo lang geleden zelf nog gewoon een fan was, die in het publiek vol bewondering stond te kijken naar de artiesten die ze nu voorbijgestoken heeft. Op het internet kun je nog een filmpje terugvinden van een Dua Lipa op bakvisleeftijd die dolgelukkig mee staat te dansen met Katy Perry.

Dua Lipa (lacht) «Dat was in 2011, toen ik in Londen ben gaan kijken naar de California Dreams-tour. Ik heb daar een halve dag in de rij staan wachten zodat ik een plaatsje vooraan in het publiek kon bemachtigen. Toen Katy begon aan Whitney Houstons ‘I Wanna Dance with Somebody’, vroeg ze fans op het podium. Ik dacht: ‘Oh my god, daar moet ik bij zijn!’ Dus ben ik over het hek geklommen en heb ik me naar boven laten trekken. Afgelopen februari was Katy trouwens op mijn optreden in Los Angeles. Na de show hebben we backstage nog wat staan praten. Ze was heel vriendelijk en lief, ik vond het allemaal vooral erg surrealistisch.»

Het lijkt alsof Dua Lipa uit het niets naar boven is geschoten, maar eigenlijk is haar hoge vlucht het resultaat van jarenlang hard aan de weg timmeren. En optreden vooral, onophoudelijk en systematisch.

Lipa «In de afgelopen drie jaar ben ik nooit meer dan een paar dagen na elkaar op dezelfde plaats geweest. Iemand heeft het nageteld: in 2018 zijn de band en ik in totaal maar 22 dagen in Londen geweest, waar we allemaal wonen. (Snel) Ik vind dat niet erg, hè, ik hou van dit leven en van optreden. Zelfs wanneer ik helemaal uitgeput ben, krijg ik door het applaus meteen weer energie. Maar het is hard werk geweest. (Steekt haar handen uit) Zie je hoe verweerd die zijn? Dat komt doordat ik vaak boks in de fitness, maar ook doordat ik bijna elke avond het publiek sta aan te vuren. Ik heb het gevoel dat ik de afgelopen jaren constant heb staan klappen en staan roepen: ‘Come on!’»

– Herinner je je eerste optreden nog?

Lipa «Het allereerste? (Denkt na) Goh, één van de eerste staat me nog scherp voor de geest. Het was in Nottingham en er stond tien man te kijken. Die waren daar allemaal omdat mijn manager hun een pint had betaald (lacht).»

Die manager, dezelfde die ook Lana Del Rey onder zijn hoede heeft, ontdekte Dua Lipa op haar 18de, toen ze zong in een reclamespotje voor het tv-programma ‘The X Factor’ – zelf nam ze niet deel aan de talentenshow. Lipa woonde toen al een paar jaar alleen in Londen. Ze is geboren en opgegroeid in de Britse hoofdstad, maar haar Kosovaarse ouders keerden met het gezin terug naar haar geboorteland toen ze 11 was.

– Wat voor invloed heeft het gehad dat je op je 11de naar Kosovo moest verhuizen?

Lipa «Dat heeft me vooruit gestuwd. Ik had in Kosovo niet dezelfde kansen als in het Verenigd Koninkrijk, en als je ergens bent waar je niet hebt wat je wilt, dan wil je het des te harder. Daarom ben ik op mijn 15de, met de zegen van mijn ouders, teruggekeerd.»

– Had je je ouders gezegd dat je muzikante wou worden?

Lipa «Niet echt. Ik heb hun gezegd dat ik aan een goede Britse universiteit wou gaan studeren, en dat ik daarvoor ook mijn middelbare school beter in Engeland kon afwerken. In Londen ben ik dan bij een vriend van de familie gaan wonen, en in de weekends nam ik songs op die ik op YouTube en SoundCloud zette. Ik was vastberaden om elke kans met beide handen te grijpen. Ik heb mijn ouders elke dag heel hard zien werken voor wat ze hebben, ik heb nooit het gevoel gehad dat ik dingen zomaar in de schoot geworpen zou krijgen.»


Seksisme

Dua Lipa’s vastberadenheid schemert ook door in haar songs en haar teksten, die vaak gaan over hoe vrouwen voor zichzelf moeten opkomen, zeker tegenover mannen die hen slecht behandelen. Dat was zo in ‘New Rules’ – waarvan de clip ondertussen ruim anderhalf miljard keer is bekeken op YouTube – en in ‘IDGAF’ (‘I don’t give a fuck’), waarin een ex haar smeekt om terug te komen en zij reageert met: ‘Save it, get gone, shut up’. Veel teksten zijn gebaseerd op haar eigen leven. Die combinatie van openheid en lef maakt van Dua Lipa een heldin bij jonge vrouwen, ‘de Madonna van de 21ste eeuw’, zoals Billboard haar noemde. Van mannen krijgt ze dan weer kritiek dat ze hen te negatief afschildert.

Lipa «Veel mannen komen naar me toe en zeggen: ‘Jij haat ons echt, hè?’ Maar dat klopt niet. Ik ben gewoon eerlijk in mijn teksten en ik zing over wat me overkomt. En soms komen mannen daar niet goed uit, nee. Maar als een man zingt dat een meisje zijn hart heeft gebroken, reageert iedereen met: ‘Ocharme, zo erg voor hem!’ Als je daarentegen als vrouw voor jezelf opkomt of zegt: ‘Ik trek me niks meer van die kerel aan,’ krijg je meteen te horen dat je een bitch bent. Dat soort seksisme ben ik beu. Soms vraag ik me wel af of ik niet té open ben. Maar als ik van fans hoor dat ze er iets aan hebben, krijg ik weer vertrouwen.»

– Toen in het voorjaar bekend raakte dat je opnieuw samen was met je ex, de kok Isaac Carew, protesteerde een fan dat je je niet aan je eigen regels hield. ‘Sis,’ tweette ze, ‘you broke the new rules.’ Waarop jij een minuut later riposteerde: ‘Sis, get a grip.’

Lipa (grijnst ongemakkelijk) «Sommige mensen hebben het idee gekregen dat ‘New Rules’ gaat over álle mannen in je leven, niet alleen de mannen die je slecht behandelen. Ik heb zelfs reacties gezien van meisjes die zeiden: ‘Ik heb al maanden niet meer gebeld met mijn vader en mijn broers.’ (lacht) Dan denk ik: ‘Wat erg, ik heb monsters gecreëerd.’ Je mag popmuziek ook niet te serieus nemen: er zijn genoeg andere dingen op de wereld waar je je zorgen over kunt maken.»

– Je hebt ondertussen al samengewerkt met Calvin Harris, Diplo en zelfs operazanger Andrea Bocelli. Wie staan er nog op je verlanglijst?

Lipa «Ik luister de laatste tijd veel naar de muziek van OutKast, dus André 3000 staat hoog op de lijst van mensen met wie ik nog wil opnemen. Frank Ocean ook. En Rosalía, een Spaanse zangeres die pop en flamenco vermengt. Ik werk het liefst met artiesten van wie mensen dat niet meteen zouden verwachten.»

– Je debuutplaat is ondertussen anderhalf jaar oud en de opvolger wordt nu al één van dé platen van 2019 genoemd. Legt dat niet onmogelijk veel druk op je schouders?

Lipa «Ik probeer vooral niet vast te raken in de gedachte dat ik een nieuwe monsterhit à la ‘New Rules’ moet schrijven. Dat leidt toch tot niets goeds. Ik wil wel mijn grenzen verleggen en dat kan ook, want nu heb ik nog meer creatieve controle dan bij de opnames van de eerste plaat. Ik laat me dus ook niet opjagen (lacht).»

© Variety

Vertaling en bewerking: Stefaan Werbrouck

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234