null Beeld

Bíjna beter dan de Fab Four zelf: tributeband The Analogues

Als legendarische groepen splitten of met pensioen gaan, vullen tributebands de leegte op die ze achterlaten. Van The Beatles lopen letterlijk duizenden kopieën rond, met namen als The Fab Fourever, Yellow Dubmarine en Meat the Beetles. Maar de allerbeste heet The Analogues en komt uit Nederland.

De toerist die in Liverpool The Beatles wil mijden, wens ik veel geluk. Nog steeds zijn de Fab Four alomtegenwoordig in de Britse havenstad: er is een uitstekend Hard Day’s Night Hotel, aan de Albert Dock kun je naar The Beatles Story, de barbier op Penny Lane scheert nog altijd klanten en er zijn letterlijk honderd pubs, bars en restaurants waarvan de naam verwijst naar een Beatles-song. Een maand geleden zag ik hier nog de échte Paul McCartney live spelen, nu ben ik in Liverpool voor een optreden van The Analogues, die tijdens de jaarlijkse ‘Beatles Week’ hun nieuwe project voorstellen. Nadat de vijf Nederlanders vorig jaar integraal ‘Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’ speelden, gaan ze nu de hort op met ‘The White Album’, dat op 22 november 50 jaar oud wordt.

De dubbele witte van The Beatles integraal live spelen zou een idiote missie zijn als The Analogues niet zo goed waren. Na hun concert in de Philharmonic Hall in Liverpool (met behalve alle songs uit ‘The White Album’ ook uit-smijters als ‘I Am the Walrus’ en ‘The End’) noemde Freda Kelly, tien jaar lang de secretaresse van The Beatles, hen ‘de allerallerbeste tributeband’. The Analogues werd opgericht in 2014 door Fred Gehring, een gewezen topman bij het modemerk Tommy Hilfiger, die nu de Ringo Starr van dienst is.

Fred Gehring (drums) «Ik deed mijn job graag, alleen had ik weinig voeling met het product. Nu heb ik diezelfde drive, maar dan voor iets waar ik wel passioneel in geloof: muziek.»

HUMO Wat is het geheim van vijf Hollanders van middelbare leeftijd die The Beatles imiteren?

Gehring «Geen. We verkleden ons niet, we doen niet alsof wij The Beatles zíjn, wij brengen gewoon hun muziek. Da’s een principiële keuze. De beste popgroep aller tijden heeft alle songs die ze na 1966 heeft opgenomen nooit live gebracht. Die leemte vullen wij op.»

HUMO Jullie spelen op dezelfde instrumenten als The Beatles in de periode 1967-1970. Hoe verloopt de jacht daarop?

Gehring «Moeizaam (grijnst). Maar soms hebben we geluk. Zo hebben we onlangs via eBay een Lowrey Heritage Deluxe-orgel gekocht, voor een prikje: 175 dollar. Terwijl dat ding minstens 5.000 dollar waard is. De reparatie van ons koopje heeft natuurlijk wel een klein fortuin gekost. Dat orgel hebben ze maar in één song gebruikt, maar wel in een cruciale: ‘Lucy in The Sky With Diamonds’. Het idiote is: andere Lowrey-orgels zijn dertien in een dozijn, maar zodra een instrument werd bespeeld door The Beatles, gaat de prijs de lucht in. De Gretsch Country Gentleman die George Harrison gebruikte was van 1963 en kost nu het driedubbele van exact dezelfde gitaar uit 1964.

»Maar ons probleem is vooral: net omdat The Beatles wisten dat ze platen als ‘Magical Mystery Tour’ en ‘Sgt. Peppers’ nooit live zouden spelen, gebruikten ze alle technische snufjes in de studio. Dat maakt het extra moeilijk om alles live te reproduceren. ‘The White Album’ is simpeler, want ruiger en slordiger dan ‘Sgt. Peppers’, maar toch moeten wij met z’n vijven op het podium staan, plus een handvol extra muzikanten. Maar goed, The Beatles hadden dit ook nooit met z’n vieren live kunnen brengen.»

HUMO Is jullie visie op de muziek veranderd door de songs zélf te spelen?

Gehring «De muziek van The Beatles live spelen, is een bevestiging van al onze vermoedens in de overtreffende trap. Je beseft nog méér hoe fenomenaal ze wel waren. Mijn respect, liefde en ontzag zijn nog gegroeid. En wij spelen het enkel na, zij hebben het allemaal bedácht!»

'Door The Beatles live te spelen, besef je nog méér hoe fenomenaal ze waren'

HUMO Jullie ‘Sgt. Pepper’s’- show was uitstekend, maar het helpt dat die plaat niet slecht is. Op ‘The White Album’ staat toch ook rommel. Zelfs producer George Martin wilde die 30 songs reduceren tot één steengoede elpee.

Gehring «We hebben erover gediscussiëerd, maar het lukte niet om songs te schrappen. Bovendien zijn we er zeker van dat Beatlesfans de integrale dubbelelpee willen horen. Door elke song te ontrafelen en te analyseren ben ik sommige ook meer gaan waarderen. Ons grootste probleem was ‘Revolution 9’, met al die rare geluiden, en het spoken word van Yoko Ono. Maar daar doen we iets origineels mee, wat ik nu nog niet ga verklappen (lacht).»

HUMO Weet Paul McCartney dat The Analogues bestaan? En vooral: dat wat jullie doen fundamenteel verschilt van wat al die andere tributebands doen?

Gehring «McCartney woont net als ik deeltijds in Amerika. Mijn vrouw en ik gingen een tijd geleden naar een fundraiser voor Hillary Clinton bij Jimmy Buffett, die eind jaren 70 een wereldhit heeft gescoord met de song ‘Margaritaville’. Toen ik met mijn vrouw in de tuin stond, siste ze plots: ‘Hij is er, hij is er!’ Ik dacht eerst dat ze Bill Clinton bedoelde, maar het bleek Paul McCartney, die een meter of vijf verderop met Hillary stond te keuvelen. Toen heb ik een kwartier lang op de perfecte openingszin geoefend, maar ik kwam niet verder dan: ‘Hi Paul, I’m Fred from The Analogues.’ En toen was het te laat (lacht). Ik heb wel even met Pauls huidige drummer Abe Laboriel Jr. gepraat. Ik vroeg hem waarom McCartney zélf geen oude Beatles-songs speelt zoals ze werden opgenomen. Want hij sleept al die vintage instrumenten niet mee op tournee, en gebruikt live ook geen blazers of strijkers. Volgens Abe wil Paul het bewust klein houden, hij houdt van het gevoel van een bandje.»

undefined

null Beeld

HUMO Misschien is wat ik nu ga zeggen heiligschennis, maar kun jij niet té goed drummen om Ringo Starr na te spelen?

Gehring «Dat gevaar bestaat bij heel veel drummers, maar niet bij mij (lacht). Ik ben een goeie drummer, maar technisch zeker niet perfect. Maar ik begrijp wat je bedoelt. Het is weleens gebeurd dat gastmuzikanten te goed of te véél speelden. Het is ons ook al overkomen dat we technische foutjes ontdekten in originele opnamen. De Fab Four speelden niet met een metronoom, dus sommige songs bevatten tempowisselingen. Maar als we die rechtzetten, werkt het niet meer. Bij ‘The White Album’ hebben we niets gecorrigeerd – als we het slordiger spelen, klinkt het echter.»

HUMO Ik denk niet dat je zulke projecten aankunt zonder een gepassioneerde muzieknerd te zijn.

Gehring «We zijn behoorlijk fanatiek, ja. We discussiëren soms urenlang over een detail. Wat wij doen, is mierenneukerij op topniveau (lacht).»

HUMO Spelen jullie echt álles exact zoals op plaat?

Gehring «Ja, op één uitzondering na. Sommige songs op ‘The White Album’, zoals ‘Everybody’s Got Something to Hide Except Me and My Monkey’ en ‘Hey Bulldog’ eindigen in een fade-out of op een andere, abrupte manier. Dat kan live niet. Aan die nummers hebben we dus zelf een einde moeten breien.»

HUMO Strikt gezien heb je dan een Beatles-song méé gecomponeerd.

Gehring «Da’s te veel eer. Enkele seconden misschien, ja. Daarover discussiëren we ook vaak en lang: of een bepaalde song moet eindigen met een klap, één slotakkoord, een lange jam... We zijn het er wel altijd over eens dat het níét des Beatles is om er een solo van drie minuten aan vast te plakken, ook al is de verleiding nog zo groot.»

HUMO McCartney verwees ooit naar de dubbele witte als ‘The Tension Album’. Zijn The Analogues de split al nabij geweest? Hebben jullie een Yoko Ono die roet in het eten kan gooien?

Gehring «Nou, één groepslid is gescheiden, en de anderen zijn gelukkig getrouwd. De dames steunen ons, maar bemoeien zich niet. In vergelijking met The Beatles hebben wij ook één voordeel: ons ego speelt niet op want het zijn niet onze eigen songs. Binnen The Beatles woedde toch altijd een competitie rond wie de meeste en de meest prominente songs aanleverde.»

HUMO John Lennon zei ten tijde van ‘Abbey Road’: ‘Ik ben het beu om gastmuzikant te spelen op de songs van Paul.’

Gehring «Precies. En da’s onterecht, want Paul speelde net zo goed gastmuzikant op de songs van John

HUMO Is een repetitie ooit ontspoord in een jamsessie van The Analogues, die leidde tot een eigen song?

Gehring «Ja. Sterker nog, Universal, dat al cd’s uitbracht van onze concerten, heeft ons een contract aangeboden voor een plaat met eigen songs. We zijn heel enthousiast, en een beetje bang. Want misschien splitten we wel, als de discussies over onze eigen nummers gaan (lacht).»

The Analogues speelt op 19 oktober in De Roma in Antwerpen en op 16 maart 2019 in Casino Kursaal in Oostende. Info: theanalogues.net.

Op 9 november verschijnt bij Universal een speciale verjaardagseditie van ‘The White Album’.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234