Billie Eilish: 'Ik háát mensen die zijn zoals ik'

Daarnet nog op de sofa, straks op Pukkelpop: Billie Eilish (17), de Amerikaanse spring-in-’t-veld die in haar eentje de baggy style nieuw leven heeft ingeblazen en tussendoor in megahits grossiert. Maar het stormt in haar bovenkamer: ‘Ik ga nu geregeld naar een psychotherapeut: zij is de enige persoon op aarde met wie ik écht kan praten.’

Liever luisteren naar dit artikel? Hieronder de ingesproken versie door Blendle:

'Ik háát mensen die zijn zoals ik. Telkens als ik iemand tegenkom die een vergelijkbaar karakter heeft, denk ik: ieuw, hou je klep!'

Billie Eilish is de derde meest gestreamde artiest op Spotify, haar debuutplaat ‘When We All Fall Asleep, Where Do We Go?’ schoot naar de hoogste plaats in de Billboard 100, en twaalf van de veertien songs hebben in de hitlijsten gestaan: een absoluut record voor een artieste. Haar hit ‘Bad Guy’ stond op nummer één in meer dan een dozijn landen, haar ep ‘Don’t Smile at Me’ uit 2017 kampeert al anderhalf jaar in de charts en ze heeft inmiddels ruim 25 miljoen volgers op Instagram. Dave Grohl vergelijkt het met wat Nirvana in 1991 is overkomen. Haar vorige wereldtournee was uitverkocht en voor de huidige zijn nog amper tickets beschikbaar.

Ze begon songs te schrijven toen ze 11 was, en was 13 toen ze op SoundCloud een opname van ‘Ocean Eyes’ postte, een ballad van de hand van haar broer Finneas. Een paar weken later mocht ze een platencontract tekenen. Op haar 17de is ze één van de invloedrijkste artiestes van het moment, en ze is er nog altijd niet aan gewend dat ze alles gratis kan krijgen.

Billie Eilish «Het is gewoon te gek. Juweeltjes, kledij, schoenen, nagels... Als me dat op mijn 11de was overkomen! Het enige wat ik toen wilde, was een paar Nikes, maar die kon ik niet betalen. Nu heb ik er thuis hónderden liggen. Het is zo onwerkelijk.»

– Maar je kunt niet even binnenwippen in de winkel om de hoek: overal waar je komt, heb je security nodig.

Eilish «En uitgaan kan ik al helemaal vergeten. Ik maak mezelf wijs dat ik het wel nog kan, maar dat is onzin.»

– Ben je zelf ook veranderd?

Eilish (lacht) «Mensen zeggen me weleens dat ik nog altijd de Billie van vroeger ben, maar dat gevoel heb ik niet. He-le-máál niet. Hoe zou dat ook kunnen? Ik voel me gewoon een andere mens. Je leest weleens over kinderen die zich een vorig leven herinneren. Dat heb ik ook: ik weet wel nog wie ik was, maar ik herken die persoon niet meer. Op mijn 16de ben ik gestorven en vervolgens gereïncarneerd als Billie Eilish.»


Billie de klier

Wat de steile klim van Billie Eilish zo opmerkelijk maakt, is dat ze op geen enkele manier rekening houdt met de mainstream muzieksmaak. De grote platenfirma’s fabriceren bubblegumpop en sexy tienersterretjes voor het jonge publiek, maar de songs van Eilish zijn vaak duister en klinken altijd apart. Hoe wist zij dat dat is wat tieners willen?

Eilish «Ik heb niet bewust een eigen merk gecreëerd of alle regels genegeerd opdat ze me leuk zouden vinden. Ik doe gewoon wat ik wil. Dat is de enige reden waarom mijn muziek aanslaat.»

Niet alleen tieners zijn fan van haar werk: ze is even populair bij dertigers en veertigers, bij vastgoedmakelaars, managers en bankiers. Wat zij voor elkaar heeft gekregen zonder compromissen te sluiten, is de natte droom van elke marketeer.

– Zou jij ook een fan van Billie Eilish zijn, als je iemand anders was geweest?

Eilish (grijnst) «Daar heb ik al vaak over nagedacht. Als ik mezelf zou zien, zou ik vast denken: oh my God, zij is zó dope. Kijk eens naar haar outfit, zo cool! Maar ik zou me ook een klier vinden, want ik háát mensen die zijn zoals ik. Telkens als ik iemand tegenkom die een vergelijkbaar karakter heeft, denk ik: ieuw, hou je klep! Ik heb altijd de enige willen zijn die doet wat ik doe.»

Billie Eilish is wandelende reclame voor thuisonderwijs – zelf schrijft ze haar drang naar originaliteit toe aan haar onconventionele opvoeding. Ze is opgegroeid in een gewone buurt in Los Angeles en kreeg amper zakgeld. Haar vader, Patrick O’Connell, speelde kleine rollen in ‘The West Wing’ en ‘Iron Man’, en als haar moeder Maggie Baird haar niet onderwees, deed ze voice-overs voor videogames als ‘Mass Effect’ en ‘Saints Row’. Billie sloot zich aan bij het Los Angeles Children’s Chorus, volgde dansles en ontwikkelde een verbazingwekkend vertrouwen in haar kunstzinnige instincten. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het feit dat geen enkele platenbons het tot dusver heeft aangedurfd haar te vertellen wat ze zou moeten doen.

Eilish «Iedereen was telkens weer te veel onder de indruk om daar ook maar aan te denken.»

– Twijfel je zelf nooit aan de kwaliteit van je werk?

Eilish (schudt het hoofd) «Ik heb altijd geweten wat ik wil. Altijd. Behalve toen ik 11 of 12 jaar was: toen probeerde ik zoals andere kinderen te zijn. Ik wilde er gewoon bij horen. Ik ging winkelen in boetieks waar iedereen naartoe ging, ik begon anders te praten en probeerde mijn lachje te veranderen, omdat ik altijd al een lagere stem heb gehad. Het was het ergste jaar van mijn leven. Ik voelde me ellendig en tegelijk was ik een ergerlijke trien, omdat ik niet oprecht was. Tot ik dacht: dit moet anders.»

'Ik was een ergerlijke trien, omdat ik niet oprecht was. Tot ik dacht: dit moet anders'

– Uitgerekend in die periode had je broer zijn eigen bandje, hij speelde mee in ‘Glee’ en ‘Modern Family’ en kreeg de hoofdrol in de film ‘Life Inside Out’, naast jullie moeder.

Eilish «Ik was zó jaloers. Dat was niet erg mooi van me. Maar het zat me helemaal niet lekker dat Finneas de ster van de familie was.»

– Maar nu ben jij de ster geworden.

Eilish «Dat vindt hij oké: hij zou helemaal niet zo beroemd willen zijn. Hij heeft ook zijn eigen projecten en blijft een coole kerel. Maar eerlijk, ik ben altijd de baas geweest. Mensen vinden hem leuker omdat hij erg grappig is, maar ze weten ook wel dat ik aan de touwtjes trek.»

Het blijft opmerkelijk hoe de familie van Billie Eilish functioneert. Tot Finneas 10 jaar werd, sliepen ze alle vier in één bed. Nu is hij haar producer, haar vader verzorgt de belichting van de shows en haar moeder is haar persoonlijke assistent. Ze staan allemaal ten dienste van de jongste van het gezin.

Eilish «Het klinkt misschien vreselijk, maar ik ben altijd al bazig geweest (lachje). In december word ik 18 en draag ik ook op papier de volle verantwoordelijkheid voor mijn carrière, maar dat zal ik wel aankunnen. Ik wil niet eeuwig op deze manier werken. Ik zou dat niet willen, en Finneas en mijn ouders evenmin.»

Moeder Maggie klinkt daar minder optimistisch over.

Maggie Baird «Ik ken haar door en door, ik kan bij wijze van spreken haar gedachten lezen. Ze kan toch moeilijk iemand in dienst nemen om dat allemaal uit te vogelen? En ik weet wanneer ik haar moet zeggen dat het tijd is om te gaan slapen. Niemand anders zou dat kunnen doen. Ik wil niet dat ze iemand wordt tegen wie niemand nee durft te zeggen.»


Knettergek

Maggie loopt rond in een lekker zittend trainingspak en draagt geen make-up: het tegenovergestelde van de cliché Hollywoodmama. Maar ze belt wel de hele tijd zenuwachtig met managers en platenbazen.

Baird «Ik heb nooit eerder in mijn leven zoveel stress gehad. Iedereen zegt me de hele tijd dat ik wel erg trots en gelukkig moet zijn, maar ik heb het vooral ongelofelijk druk.

»We zijn ons er ook allemaal van bewust dat het met meer dan één tienerster fout is afgelopen. Billie zit niet aan de drugs en rookt niet, maar ik maak me zorgen over haar gezondheid. Door al dat touren heeft ze nu bijvoorbeeld last van een huidontsteking. En ze wil overal de creatieve controle over hebben: dat is op termijn niet vol te houden.»

Eilish «Als dat niet kan, dan doe ik liever helemaal niets. Ik weet wel dat het me boven het hoofd groeit, omdat ik er niet de tijd voor heb, maar het is nu eenmaal zo. Ik ga geen versnelling lager schakelen. Ik heb de carrière die ik wil en de controle over alles.»

Maar het gaat zo hard, dat ze zich nu ergert aan het imago dat ze enkele jaren geleden zelf heeft gecreëerd.

Eilish «Het was best grappig dat mensen me intimiderend vonden, maar nu hoor je alleen nog dat ik griezelig en knettergek zou zijn. Dat is nogal eenzijdig, hè. En ik was 15 toen ik me zo voordeed, maar ik evolueer zoals iedereen.»

Eerder dit jaar was ze in een advertentie van Calvin Klein te zien, waarin ze uitlegde waarom ze slobberkleren draagt: ‘Niemand kan zeggen dat ik te mager of te mollig ben, of dat mijn achterste te plat of te dik is. Ze kunnen het gewoon niet weten, want ze kunnen niets zien.’

Eilish «Weet je dat ik me daar nu ook tegen moet verdedigen? Sommige mensen zeggen me: ‘Ik vind het fantastisch dat je jezelf niet seksualiseert, blablabla.’ Dat zijn dezelfde engerds die andere meisjes hoerig noemen omdat ze te weinig verhullende kleren zouden dragen. Ja, hallo, wat willen jullie eigenlijk? Ik hou van meisjes die zich goed in hun vel voelen en die hun mooie billen en borsten willen tonen, en ik steun hen daarin.»

– Maar zelf zweer je bij je baggy-stijl?

Eilish «Ik vind dat ik zelf niet zo’n heel mooi lijf heb. Oké, ik hou van mijn borsten, maar dat is het zo ongeveer. Ik heb nog nooit een bikini gedragen, en toen ik een balletpakje aan moest voor de dansles, wist ik niet waar gekropen van de schaamte.

»Misschien zou ik het nu wel durven. Daar heeft niemand anders over te beslissen. (Toont haar lange glossy kunstnagels) Iemand zei ergens online dat ik nooit zoiets zou dragen. Voilà (lacht). Ik wil niet voorspelbaar zijn, en niemand moet me zeggen wat ik moet doen. Als ik een minuscuul topje en een minishort wil dragen, of een jurk en hoge hakken, dan doe ik dat gewoon.»


Een ander leven

– Lukt het je nog om songs te schrijven nu niets in je leven nog hetzelfde is?

Eilish «Voorlopig heb ik er de tijd niet meer voor, het is al van november vorig jaar geleden dat ik nog iets op papier heb gezet. En als ik er opnieuw aan begin, zal het moeilijk zijn om over herkenbare situaties te zingen, want alles is nu anders. Ik weet soms zelfs niet meer waar ik het nog over moet hebben met mijn vrienden. Nu begrijp ik waarom al die grote sterren bij elkaar in de buurt rondhangen. Anderen hebben er geen idee van wat voor een leven zij leiden.»

– Heb je nog veel vrienden?

Eilish «Anderhalf jaar geleden zou ik geantwoord hebben: ‘Minstens vijftien heel goeie.’ Nu heb ik er misschien nog één of twee. (Stil) Ik weet niet hoe het komt. Ze houden niet van wat ik doe, denk ik. Ik kan het er ook met niemand over hebben: het klinkt alsof ik maar wat zit op te scheppen, en anders lijk ik wel een ondankbaar wicht. Ik ga nu geregeld naar een psychotherapeut: zij is de enige persoon op aarde met wie ik écht kan praten.»

– Is het een kwestie van vertrouwen?

Eilish (knikt) «Absoluut. Vorig jaar hebben enkele vrienden van wie ik dacht dat ik ze blindelings kon vertrouwen, mijn naam schromelijk misbruikt. Ik weet niet wie ik nog kan vertrouwen.»

– Het lijkt me ook niet makkelijk om te weten of jongens geïnteresseerd zijn in jouw persoontje of in de artiest Billie Eilish.

Eilish «O, maar dat probleem is al van de baan (glimlacht). Ik heb een vriendje, en ik weet zéker dat hij niet zo is.»

– Onlangs lekte uit dat jij aan het syndroom van Gilles de la Tourette lijdt. Iemand postte een montage van fragmenten waarin je met je ogen rolt, een typische tic van tourettepatiënten.

Eilish «Dokters hebben jaren geleden al die diagnose gesteld, en ik ben ervoor in behandeling gegaan. Ik ben er zelf nooit over begonnen, omdat mensen me daar dan mee zouden associëren. Maar nu dat filmpje circuleert, zeggen sommigen dat ik eigenlijk géén tourette heb, omdat ik mijn tic min of meer onder controle heb. Ik zou me gewoon interessant willen maken. Toen ik dat las, kon ik wel huilen. Ik heb het drie jaar verborgen kunnen houden, en nu ik heb toegegeven dat ik het heb, zou ik er munt uit willen slaan? Komaan!

»Maar ik trek het me niet aan. Ik verwacht niets meer van het internet, het heeft me keer op keer ontgoocheld. En als ik er toch weer eens op ga en iets leuks wil zeggen, heb ik er al meteen spijt van. Iedereen heeft er zulke lange tenen dat ik denk: jullie verdienen mijn grapjes niet. Ik post nu niets meer. Ik durf zelfs geen foto’s meer te liken omdat mensen er dan van alles uit proberen af te leiden.»

Baird «Eén dubbelzinnig commentaartje op Instagram en je wordt de rest van je leven gehaat: zo gaat dat tegenwoordig.»

© The Sunday Times

‘When We All Fall Asleep, Where Do We Go?’ is nu uit bij Interscope.

Billie Eilish speelt op zondag 18 augustus op de Main Stage van Pukkelpop. Info en tickets: pukkelpop.be.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234