null Beeld

Björk - Volta

Zelfs elfjes worden ouder: eind dit jaar mag Björk Gudmunsdóttir alweer 42 kaarsjes op haar taart planten. Een flard trivia die verder niets met deze recensie te maken heeft, maar het doet toch vragen rijzen bij de manier waarop ze op de hoes van haar nieuwste plaat staat te blinken: half hobbit, half groen uitgeslagen meatball. Zien is ternauwernood geloven. Soit.

Er zijn recensenten die schrijven dat ze met 'Volta' opnieuw aanschurkt bij de pedigreevorm van 'Debut' en 'Post'. Geloof hen niet. Haar platenbaas voorspelt kwijlend dat dit de best verkopende want meest toegankelijke plaat wordt die Björk ooit gemaakt heeft. Negeer 'm straal. Zelf zegt ze dat ze met haar zesde studioworp weer wat fun in d'r muziek wilde pompen: minder gewank, meer spelplezier, zoiets. Wij zijn beleefd genoeg opgevoed om oudere vrouwen niet van leugens te betichten, maar een partyplaat met boerenleute-allures hebben wij niet gehoord.

undefined

Oké, 'Innocence' en single 'Earth Intruders' zijn geweldige nummers vol stampende ritmes, bonkende baslijnen en nog sterke melodieën ook: de 'Human Behaviour' en 'Army of Me' van het nieuwe millennium, zeg maar. Maar daar staan wel drie met klaaghoorns en samples van lopend water dooraderde slapjanussen van songs tegenover. 'I See Who You Are' krijgt bij ons zelfs na tien keer proberen het vuur maar niet aangezet, en wat onze lievelings-Antony bezielde om zijn Johnsons in de kou te laten staan en 'The Dull Flame of Desire' en 'My Juvenile' de verveling te komen inzingen, zal wel altijd een raadsel blijven.

Het goede nieuws dan: daarmee is het slechtste gezegd. De overige vijf nummers - met 'Declare Independence', een withete lap ziedende beukrock, als opvallendste uitschieter - passen elk op hun manier in het experimentele, steeds verder uitdijende Björk-universum, en ze passen daar goed. Om de lege gaatjes opgevuld te krijgen, verzamelde Björk hippe producers als Mark Bell (LFO, Depeche Mode) en Timbaland (zowat al de rest) om zich heen, vroeg ze Chinese pipa-fluitsters en Malinese kora-spelers (don't ask) op de thee en maakte ze gretig gebruik van de overigens formidabele diensten van Konono No 1, een Congolees collectief dat al bijna dertig jaar een soort Afrikaanse techno op likembés maakt (Kraftwerk op duimpiano's, zoiets). Maar toen ze hun vroeg of ze het eventueel zagen zitten om hun partij ieder apart op te nemen - kwestie van het productieproces wat te stroomlijnen - keken ze haar naar verluidt aan alsof ze net op haar kop was gevallen, vijf keer was blijven stuiteren en vervolgens had gevraagd om eens aan haar vinger te trekken. Een reactie die Björk wel vaker oproept, maar het drukte de sfeer toch wat. Om kort te gaan: 'Volta' is een best geslaagde maar bijlange geen meesterlijke plaat. Een 'Human after All', maar geen 'Homework'.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234