null Beeld

Black Midi, de hotste gitaarband van het jaar: 'We zijn niet eens 21. We spelen in bars en clubs waar we eigenlijk niet binnen mogen'

Geen gitaarband was dit jaar al zo hot als Black Midi. En dat met slechts vier songs op Spotify en zeven berichten op Instagram. Maar het állerstrafste? Met hun wonderlijke debuutplaat ‘Schlagenheim’, uit op 21 juni, maken ze de grote belofte nog waar ook. ‘Onze muziek is als een rorschachtest: iedereen hoort er iets anders in.’

Bij een doorsneegroep interview ik liever niet de bassist of de drummer, maar Black Midi is geen doorsneegroep: elk bandlid is essentieel. Morgan Simpson, een beest achter zijn drumstel, drukt zijn stempel op elke song met zijn agressieve speelstijl en plotse tempowissels. Cameron Picton speelt niet alleen bas, maar zingt ook de helft van de nummers, waaronder de single ‘Speedway’.

Cameron Picton «Matt (Kwasniewski-Kelvin, gitarist, red.) en Geordie (Greep, gitarist en zanger, red.) doen promo in Parijs en Berlijn. Wij doen Brussel en Amsterdam. Dat is het voordeel als je geen echte frontman hebt: we kunnen de lasten gelijk verdelen.»

HUMO Jullie zitten nauwelijks op sociale media, zeggen geen woord tijdens optredens en doen amper interviews. Tot voor kort kenden we niet eens jullie naam of leeftijd. Het lijkt een geniale marketingstrategie.

Picton «De verklaring voor onze gebrekkige zelfpromotie is nochtans simpel: we waren er gewoon nog niet aan toe. We wilden eerst ervaring opdoen door veel samen te improviseren en op te treden, de rest zou later wel volgen. We hadden ook het geld niet om meteen tien songs op te nemen en op Spotify te pleuren. We hadden niet verwacht dat mensen ons zo snel zouden opmerken.»

Morgan Simpson «We willen niets overhaasten. Elke nieuwe show en song zijn kleine overwinningen voor ons.»

Picton «Inderdaad. Maar mensen beginnen ons plots anders te behandelen. Ik wou daarnet een glas water voor mezelf uitschenken met een fles die op tafel stond, maar een ober schoot me meteen te hulp: hij verontschuldigde zich, opende de fles voor me en vulde mijn glas. Ik voel me daar ongemakkelijk bij.»

Simpson «We zijn nog niet eens 21. We spelen in bars en clubs waar we eigenlijk niet eens binnen mogen en achteraf niet mogen blijven. Het kost ons moeite, maar we blijven de focus op onze muziek houden.»

HUMO In zijn autobiografie ‘Miles’ schreef jullie held Miles Davis: ‘Iemand die wil blijven creëren, moet bereid zijn om te veranderen.’

Simpson «Spot on! Ik wil nooit settelen, in de muziek of in het leven. Net zoals iedereen, toch? We komen op deze planeet als minuscule wezentjes die een beperkte tijd krijgen om zoveel mogelijk te groeien. Ik zal binnen vijf jaar een andere artiest zijn dan nu, net zoals ik een andere persoon zal zijn.»

Picton «Daarom blijven onze songs veranderen: we houden ze in leven door ze elke keer anders te spelen. Onze debuutplaat is dan ook een momentopname en niet de finale versie van die negen songs. Verwacht binnen vijf jaar maar ‘Schlagenheim 2’: een complete herwerking van ons debuut (lacht).»

Simpson «Toen we de plaat voor de eerste keer voorstelden tijdens onze releaseshow in Londen vorige maand, hebben we eerst een uur geïmproviseerd voor we ook maar één van onze nieuwe nummers speelden. Achteraf zei een vertegenwoordiger van de platenmaatschappij: ‘Jullie hebben eerst jullie tweede plaat gespeeld en dan pas jullie eerste.’ (lacht)»

undefined

'We zijn niet eens 21. We spelen in bars en clubs waar we eigenlijk niet binnen mogen'

HUMO Wat is het meest verrassende optreden dat jullie al hebben gespeeld?

Simpson «In de Windmill Brixton in Londen hebben we een set gevuld met covers van The Pogues en liedjes uit videogamesoundtracks, met een accordeon, een banjo en een fluit. Een week voor dat optreden hadden we die instrumenten nog niet onder de knie (lacht).»

HUMO Betekenen Shane MacGowan en zijn groep veel voor jullie?

Picton «Voor mij wel, ja. Mijn vader heeft me The Pogues leren kennen toen ik 6 was. ‘Ik heb ze eens zien spelen,’ zei hij, ‘de zanger sloeg het hele optreden met een eetbord op zijn kop.’ Ik was meteen verkocht.»

HUMO Hebben jullie ooit naar Bob Marley geluisterd? Want jullie nummer ‘Reggae’ lijkt in de verste verte niet op reggae.

Simpson (lacht) «We geven onze jams altijd een naam en meestal is die vrij onzinnig, met het idee dat we later wel een betere titel zullen bedenken. Maar we hebben de meeste werktitels uiteindelijk gewoon behouden. ‘Reggae’ heeft een drumpartij die ik heb ontleend aan het genre. Net zoals ‘Talking Heads’ ons een beetje deed denken aan de groep van David Byrne

HUMO Durf ik dan nog te vragen wat een ‘Schlagenheim’ is?

Simpson «Who knows! Het is een provocerend woord. Iedereen interpreteert het op z’n eigen manier. Daar houden we van.»

HUMO In ‘bmbmbm’ zingt Geordie Greep boven een snedige riff terwijl een vrouw een tirade afsteekt op de achtergrond. Wie is dat?

Picton «Oorspronkelijk was het Matts zus die tegen hem riep op zijn smartphone. De combinatie van die diepe riff en het schelle geschreeuw maakte ‘bmbmbm’ helemaal af. Onlangs heeft iemand die opname per ongeluk van Matts gsm verwijderd. We hebben dan maar een vriendin uitgenodigd naar de studio om wat te komen roepen op onze plaat.»

HUMO Welke instructies heb je haar gegeven?

Picton «Zeg alles wat je denkt, maar doe het al schreeuwend. Op een gegeven moment roept ze dat ze graag cornflakes eet. Geweldig! (lacht)»

HUMO Ik heb zelden zoveel verschillende vergelijkingen gelezen als wanneer het over jullie sound gaat. Jullie zouden de opvolgers van Sonic Youth zijn, of van This Heat. Passeerden ook de revue: Death Grips, Swans, Ought, Battles, Can en Rage Against The Machine.

Simpson (lacht) «Het is als een rorschachtest: iedereen hoort er iets anders in. Vreemd, want wij waren niet van plan om gekke muziek te maken. We zijn gewoon vrienden die ervan houden om samen te spelen. Dit is gewoon de muziek die uit ons komt.»

HUMO Jullie songs klinken als geïnspireerde jamsessies, maar zitten toch slim in elkaar.

Picton «‘Western’ en het einde van ‘953’ hebben we zo goed als geïmproviseerd in de studio. Maar de andere nummers gaan al even mee. ‘Ducter’ hebben we grotendeels geschreven toen we nog in Londen op straat speelden als buskers, jaren geleden. We leggen de structuur vast, maar daarbinnen is er altijd ruimte om te improviseren. We hebben ons debuut ook met de volledige band live opgenomen, nadien hebben we alleen enkele details toegevoegd.»

HUMO Hoe beleven jullie een goede jam?

Simpson «Je wilt tot het punt komen dat je niet meer nadenkt, dan ga je zweven. Je zit ín de muziek en je vertrouwt erop dat je vingers de weg wel weten. Ik heb dat geleerd in de kerk: vanaf mijn vijfde drumde ik bij het koor van de kerk in mijn plattelandsdorpje. De mis duurt er de hele nacht. Niemand geeft aan wat we zullen spelen: het is louter improvisatie. Daar heb ik de stiel onder de knie gekregen.»

HUMO Jullie hebben elkaar op de prestigieuze BRIT School ontmoet, waar Adele, Amy Winehouse en The Kooks school hebben gelopen. Je kunt je daar al vanaf je 14de inschrijven. Ben je dan nog niet te jong om te weten dat je voor de rest van je leven muziek wilt maken?

Picton «Sommigen wel: die haken gewoonlijk af in het eerste jaar. Maar ik heb nooit getwijfeld. Ik verveelde me dood in het normale onderwijs, muziek was het enige wat me interesseerde. En ik wist maar al te goed dat ik nooit zou kunnen meedraaien in de ratrace.»

Simpson «De eerste keer dat we met ons vieren op een podium stonden, was op een schoolfeest. We hebben toen de helft van de show gevuld met een cover van de krautrockband Neu! (lacht). Ik had me nog nooit zo vrij gevoeld.»

Black Midi speelt op 10 oktober in de Beursschouwburg in Brussel.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234