Blaudzun: Sant in Nederland

Je zou denken dat met Blaudzun de dagen van Anouk, Krezip en Kane voltooid verleden tijd zijn. En dat vindt Johannes Sigmond aka Blaudzun zelf niet eens karikaturaal of overdreven: ‘Nederlandse gitaarmuziek heeft z’n zelfvertrouwen terug.’

HUMO De wervelpopsong ‘Promises of No Man’s Land’ is een flinke radiohit in Vlaanderen. Had je dat verwacht?

Johannes Sigmond «Ik heb nog nooit gedacht: nu ga ik even een hitje schrijven. Alles wat ik doe, komt voort uit noodzaak. Ik grijp songs uit de lucht. Ik geloof niet in iets bovennatuurlijks, verre van. Maar dat eerste moment, waarop niets plots íéts wordt, is een heel raar moment.»

HUMO Klopt het dat je je teksten altijd in Barcelona gaat schrijven?

Sigmond «Ik zoek graag de zon op, en er zit ook iets raars en melancholisch aan Barcelona. Praag heeft dat ook. Je voelt de onderdrukking nog, dat is in dat volk gaan zitten. Barcelona zit vol passie: ‘Geniet nú van het leven,’ dat idee, met seks en eten en alles. Maar de dood ligt altijd op de loer, het is alsof ze zo genieten omdat het ineens kan stoppen. Dat maakt het leven interessanter: omdat de mensen er lang onderdrukt zijn geweest, beseffen ze wat ze hebben.

»Maar voor de teksten van deze plaat ben ik naar de Provence getrokken: ze zijn geschreven op het terras, met flink veel wijn. Ik wou weg van alles. Niemand zat ooit op mijn debuutplaat te wachten, omdat ik er niet was. Het was heerlijk om in die fase muziek te maken, zonder druk. Ik doe mijn best om die stressloze sfeer te recreëren.»

HUMO De muziek is wel heftiger dan op de vorige plaat ‘Heavy Flowers’. Drums en gitaren spelen een belangrijkere rol.

Sigmond «Er zit meer agressie in, meer boosheid – aftikken en gáán. Omdat ik zelf af en toe misschien wat bozer ben. De leugen regeerde natuurlijk altijd al, maar het lijkt zo groots te zijn nu: in het bankwezen, de politiek, overal. Liedjes als ‘Euphoria’, ‘Too Many Hopes for July’ en ‘Ocean Floor’ bevatten ook veel escapisme. Dat is misschien wel de makkelijkste weg, ontsnappen, maar het is gewoon heel aantrekkelijk om even weg te zijn.

»Ik heb altijd liedjes geschreven, al van toen ik zes was. Zodra ik wist hoe een cassetterecorder werkte, was ik liedjes aan het maken – hoe stom ik school vond, dat soort werk. Ik heb al vroeg ontdekt dat muziek een uitstekend vehikel is om je emoties niet alleen te uiten, maar ook te sturen.»

HUMO Klopt het dat je ooit sessiezanger geweest bent bij Marco Borsato?

Sigmond «Eén keer, voor een Engelstalige plaat die nooit is uitgebracht. Weet je dat ik door mijn sessiewerk journalistiek ben gaan studeren? Op het moment dat ik mijn studiekeuze moest maken, werkte ik al veel in studio’s, als sessiezanger en -bassist. Daarom ben ik niet naar het conservatorium gegaan: ik wou niet zo academisch worden als de muzikanten die ik om me heen zag.

»Ik heb er relatief lang over gedaan om door te breken, maar ik ben nooit ontmoedigd geraakt. Ook niet toen ik sessiewerk deed. Ik doe niks anders dan wat ik altijd deed: de muziek maken die ik moet maken. Zelfs al had ik nu nog steeds geen succes, ik zou niet stoppen met zingen.»


Bekijk: 'Promises of No Man's Land'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234