null Beeld

Bob Dylan - Trouble No More – The Bootleg Series Vol. 13

Over de zogenaamde gospeljaren van Bob Dylan kan men kort zijn. Of lang. Maar vandaag toch eerder kort, op verzoek van de mogols van De Persgroep.

Voor de onwetenden onder u eerst dit: nadat Dylan tijdens de jaren 60 als een onverklaarbaar natuurfenomeen de muziekwereld was binnengewaaid, heeft hij tijdens de jaren 70 zijn supersterrenstatus verstevigd met een reeks vinylplaten die zowel naar vorm als inhoud fenomenaal waren. Daarvan moet u vooral ‘New Morning’, ‘Planet Waves’, ‘Blood on the Tracks’, ‘Desire’ en ‘Street-Legal’ kennen voor het examen.

null Beeld

Daarna ging Bob aan het einde van de seventies kortstondig maar helemaal op in de Heer. Op religieus vlak zweefde hij tot dan tussen totale goddeloosheid en enige genetische verwantschap met het jodendom. Zijn bekering had te maken, schijnt het, met een mysterieus kruisbeeldje dat een fan tijdens een concert op het podium had gekeild. Tegen zijn gewoonte in raapte Dylan het kleinood op en hij stak het in zijn broekzak. Het kwam daarna in zijn loge terecht, in zijn tourbus en uiteindelijk verscheen het weer op het podium. Een kantelpunt in zijn leven! Al had het volgens insiders ook gewoon te maken met Bobs aanhouderij met zijn zwarte backingzangeres Carolyn Dennis, die zo born-again was als de neten en de bard tijdens de onvermijdelijke pillow talk achteraf wellicht mee op het rechte pad hielp.

‘Saved’ zong Dylan kort daarop in ieder geval, alsook ‘Gotta Serve Somebody’ en ‘Gonna Change My Way of Thinking’. Allemaal liefdessongs, deze keer niet bestemd voor diverse dames, maar uitsluitend voor de Allerhoogste. Bedenk ook dat het eind jaren 70 niet makkelijk was om zomaar luidop te verkondigen volledig in Jezus getreden te zijn. Het was een beetje zoals nu ‘Allahu akbar’ roepen in een luchthaven. Maar Dylan beleed zijn pas gevonden geloof uitgebreid en luidkeels. Zijn Bijbelplaten (‘Slow Train Coming’, ‘Saved’, ‘Shot of Love’) werden destijds verguisd en zijn nu vergeten. Maar behalve dat ze in foeilelijke hoezen zaten, zijn ze ook wel écht onderschat. Al zijn ze onmiskenbaar wat braaf in vergelijking met de live-versies van al die Bijbelsongs waarmee Dylan daarna twee jaar lang heeft getourd.

‘Trouble No More’, Dylans dertiende officiële bootlegcollectie, is een uitgebreide en helemaal live gespeelde hommage aan en wiedergutmachung van die periode. In diverse formaten, gaande van acht cd’s plus dvd, of vijf elpees plus boek, tot helemaal de luxe, inclusief volledige concertfilm.

Goede tot grootse songs (‘Every Grain of Sand’, beter dan de vier evangelies samen!), geweldige muzikanten (Tom Petty, Carlos Santana, Mark Knopfler, Jim Keltner, Al Kooper) en een Dylan in totale vorm. Voor de kenners: voor wie goed zoekt, staan er niet minder dan veertien nooit eerder gehoorde Dylan-nummers op dit petit chef d’oeuvre. Hallelujah. Alsook: nondedju!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234