null Beeld

Bob Madou co-architect van de Duivelshype

De Rode Duivels zijn nu al wereldkampioen marketing. Via televisie, Youtube, Facebook en Twitter betrok de voetbalbond het publiek bij de nationale ploeg als nooit tevoren en maakte er – geholpen door de resultaten - fans van. Humo ging praten met Bob Madou, business director van de bond en co-architect van de campagne.

Sander Van den Broecke

Bob Madou «Ons doel was: het grootste en meest loyale supporterslegioen bouwen. Nu klinkt dat bijna logisch, maar dat was het toen zeker niet. In plaats van ons te focussen op de vedetten, gingen we ons op de fans richten, maar we wisten met moeite of die wel bestonden.»


Over de Holland-supporters:

Madou «In Nederland is er amper interactie tussen de spelers en de Hup Holland Hup-supporters. Als ze veel geluk hebben kunnen ze hun idolen na een goed toernooi eens op de Amsterdamse grachten zien voorbijvaren, and that’s it.»


Over de Duivels:

Madou «De spelers zijn vedetten geworden omdat ze het sportief zo goed hebben gedaan, niet door onze campagne. Maar dat de mensen - zo véél mensen - hen ook sympathiek vinden, daar zitten wij wél voor iets tussen.

»Wat onze trouwe fanbasis is, de onderstroom, zal pas blijken als het eens wat minder gaat. Als we na een minder geslaagd toernooi eens gelijk zouden spelen tegen Andorra, bijvoorbeeld. Dan zullen we zien hoe veel loyauteit we de voorbije twee jaar effectief hebben kunnen opbouwen.»

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234