null Beeld

Boze boeren blokkeren de baan? Dokter De Zeulder lacht er niet mee!

Hugo Matthysen

Mag je ‘bozeboerenblokkade’ schrijven, in één woord? Scrabbelaars discussiëren daar driftig over. Maar dat is het minst vervelende neveneffect van dit populaire actiemiddel. Want moeders bereiken de kinderopvang pas ver na middernacht, vaders keren pas ’s ochtends terug van een bezoekje aan de broodautomaat en ijsventers zien hun broodwinning wegsmelten in de file. Is zo’n blokkade wel een goed middel om je gelijk te halen? We vroegen het aan dokter De Zeulder.

'De boeren zouden veel meer sympathie oogsten met gammele Dacia's en welja: bakfietsen'

Dr. Koen De Zeulder «Och, de mensen zien die colonnes immense tractoren op de televisie, en ze denken: boeren die zich zo’n pocherige voertuigen kunnen permitteren, hebben het financieel niet slecht. De acties werken dus averechts. De boeren zouden veel meer sympathie oogsten met gammele Dacia’s en welja: bakfietsen.»

HUMO Hebben boeren bakfietsen?

De Zeulder «Met die vraag raak je de kern van de discussie. De gewone man vraagt zich inderdaad af waarom je in ’s hemelsnaam een tractor nodig hebt om een liter melk in een karton te pompen. Toch niet om de dop vast te schroeven?»

HUMO Met een bakfiets kun je niet ploegen, met een tractor wel.

De Zeulder «Dat is waar, tenzij je oud-wielrenners inhuurt. Met name gewezen veldrijders en veteranen van Parijs-Roubaix kunnen vast een paar hectaren per dag aan. Dat zou meteen een oplossing bieden voor het beruchte zwarte gat waarin veel gewezen sporters vallen.»

HUMO De kern van de zaak is toch dat de boeren geen eerlijke prijs krijgen voor hun producten?

De Zeulder «Dat klopt, en ik voel oprecht mee met onze agrariërs. Maar als ze zo doorgaan, zullen ze binnenkort geen producten meer hebben om te verkopen.»

HUMO Omdat ze hun tijd verdoen in wegblokkades?

De Zeulder «Dat ook. Maar ik stond onlangs in zo’n boerenfile, op een gewestweg. Na 10 minuten vond een aantal bestuurders dat het welletjes was geweest. En dat waren geen gewone flutautomobilisten. Nee, dat waren trotse zelfbewuste mensen. Ze reden dus met een SUV, vervaarlijk zwartglanzend in een zomerse opklaring. Dat zijn jongens – maar er zaten ook vrouwen tussen, hoor! – die niet met zich laten sollen. Je zag de ene na de andere 4x4 de berm induiken. Daar lag een vruchtbaar maïsveld, de planten stonden al manshoog. Je zag die chauffeurs blij denken: eindelijk kan ik eens laten zien wat mijn BMW X5 of Toyota Highlander in zijn mars heeft! Nu is het niet zo simpel om in een volgroeid maïsveld de weg aan de overkant te vinden, het is een beetje blind rijden. Er zijn wel een paar aanrijdingen geweest, maar het was vooral erg leuk voor die mensen. In elk geval: na een kwartiertje was dat veld platgewalst. Daarna ging een naastgelegen perceel suikerbieten eraan, want de weg lag nog een heel eind verder. De actievoerende boeren probeerden nog met hun tractoren achter die SUV’s aan te gaan, maar dat was een ongelijke strijd. Zo’n BMW is heel wat sneller en behendiger. Wist je dat de verkoop van terreinwagens de voorbije week spectaculair is gestegen? De boer bloedt, maar de autosector schaterlacht.»

HUMO Zie je een oplossing voor het probleem?

De Zeulder «Als medicus, bedoel je? Zeker. Heel wat collega’s hebben besloten de vijand met gelijke wapens te bestrijden. Ze hebben zich ook een tractor aangeschaft. Sinds dat laatste arrest van de Raad van State kun je als zelfstandige kopen wat je wilt, de belastingdienst moet dat slikken. Als je met een tractor aan zo’n blokkade komt, hoef je niet eens vriendelijk te wuiven, die boeren laten je zo door. Het is ook leuk dat je dan lekker vanuit de hoogte kunt neerkijken op die terreinwagens, die plots een beetje zielig lijken. En voor de snelheid hoef je het niet te laten. De meeste dorpskernen zijn heringericht voor een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Sneller dan 60, 70 kun je daar sowieso niet doorheen sjezen. En dat haalt zo’n ding wel. Andere weggebruikers schieten verschrikt het trottoir op als je op zo’n monster komt aangestormd. Heerlijk, en voor de huidige dieselprijs hoef je het niet te laten.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234