null Beeld

Broken Bells: Brian Burton/Danger Mouse

Gesteld dat u deze week in de ­Ancienne Belgique was voor Broken Bells, en gesteld dat ­Brian Burton/Danger Mouse zich daar aan bindteksten heeft gewaagd, dan weet u misschien wat we bedoelen. Wij hadden ’m onlangs aan de telefoon, en onze bloemkooloren flapperen nog na.

Frederick Vandromme

Burton heeft de zwaarste, diepste, meest goudbruin gebakken stem die we ooit gehoord hebben. Het gerucht gaat dat hij op geen enkele van zijn platen basgitaar gebruikt; hij neuriet de baslijn gewoon, dat gaat sneller.

Esquire noemde hem ooit één van de 75 meest invloedrijke mensen van de 21ste eeuw, hij stond er ergens tussen Hillary Clinton en Roman Abramovitsj. Hij heeft vijf Grammy’s gewonnen, en hij mag zich – behalve onder meer het stille gedeelte van wijlen Gnarls Barkley – ook één van de prominentste producers van de voorbije jaren noemen. Men zegt bijvoorbeeld dat hij de producer (nee: de ‘coördinator van het producersteam’) van de nieuwe plaat van U2 is (en er al aan sleutelt sinds 2010), maar er wordt ons vooraf op het hart gedrukt dat we daar absoluut niet naar mogen vragen: ‘Het is hun plaat. Het zijn grote jongens. Als ze vinden dat het tijd is om uitleg te geven, zullen ze dat zelf wel doen.’

HUMO Tijdens de vorige Broken Bells-tournee hebben jullie onder meer ‘In the Aeroplane over the Sea’ van Neutral Milk Hotel, ‘And I Love Her’ van The Beatles en ‘Everlasting Light’ van The Black Keys gecoverd. Waaraan moet een song voldoen om in aanmerking te komen voor de Broken Bells-behandeling?

Brian Burton (rechts op de foto) «Het belangrijkste criterium was dat James (Mercer, frontman van The Shins en de andere helft van Broken Bells, red.) het moest kunnen of willen zingen. De vorige keer hadden we nog maar één plaat. Die duurde ongeveer 38 minuten: daar vul je geen show mee. We bedachten voortdurend nieuwe covers, en de meeste hebben we maar één keer gespeeld. Zoals ‘Don’t Let It Bring You Down’ van Neil Young. Ik herinner me dat ik dat zelf een leuke vond, maar ik snap dat het voor James niet simpel is om songs te coveren die een zeer hoog stembereik vergen.»HUMO Volgens setlist.fm hebben jullie ‘Don’t Let It Bring You Down’ zés keer gespeeld. Ik wil niet beweren dat je geheugen gaten begint te vertonen, maar...

Burton «Nee, nee, het zal wel kloppen. Misschien waren het de songs met een lage stem die moeilijkheden opleverden. Het zit nogal ver.»

HUMO Twee muzikanten met compleet verschillende achtergronden die samen aan songs en aan setlists werken: daar komen meningsverschillen van. Is Broken Bells een democratie?

Burton «Er is maar één regel: als één van ons beiden bezwaren uitspreekt, gebruiken we het niet. Simpel.»

HUMO Jullie kunnen elkaar ook proberen te overtuigen?

Burton «No, man. Als ik iets maak dat James niet goed vindt, dan ben ik in de eerste plaats beschaamd. Dan zal ik hem er niet nóg eens naar laten luisteren, dan gooi ik het in de vuilnisbak en probeer ik het gesprek op een ander onderwerp te brengen.»

HUMO Je hebt vijf Grammy’s gewonnen, en succesvol samengewerkt met The Black Keys, Beck, Cee Lo Green, Gorillaz, Norah Jones en (fluistert) U2. Wat heb jij om beschaamd over te zijn?

Burton (lacht) «Ik heb veel respect voor James.»

HUMO ‘Dromerig’, ‘sexy’ en ‘naïef’: zo omschreef James jullie nieuwe plaat aan regisseur Gentry, toen die de opdracht aannam twee kortfilms bij ‘After the Disco’ te maken. Zijn er adjectieven die onterecht nog nooit met Broken Bells geassocieerd werden?

Burton «‘Jong’: ‘After the Disco’ voelt als een jonge plaat. Vooral voor mij, wellicht. De voorbije tien jaar zijn raar geweest, man. Het zijn jaren waarin ik op bepaalde vlakken zeer duidelijk veel ouder ben geworden, maar op andere vlakken mijn mentale groei afgeblokt zag. Ik heb twintig jaar in de studio doorgebracht. Ik ben er nooit toe gekomen de dingen te doen die andere mensen doen als twintiger of dertiger. Ik heb ervaringen gemist, en daarom ook problemen. En als gevolg daarvan: groei. Ik ben een puber in het vel van een dertiger.»


Bekijik: 'Leave It Alone'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234