Bruce Springsteen - Chapter and Verse

Bruce Springsteen heeft al zakken vol heerlijks uit zijn schijnbaar onuitputtelijke kluizen geplukt. ‘The Ties That Bind’ (‘The River’ plus twee cd’s vol outtakes – dubbelaar bovenop dubbelaar) is nog maar net verteerd of daar is de volgende hap al: ‘Chapter and Verse’. Een uitstekende titel alvast, zeker als je weet dat er ook een boek bij hoort: Springsteens langverwachte, 500 pagina’s tellende autobiografie ‘Born to Run’, die vijf dagen na deze soundtrack verschijnt.

’t Is naar Springsteen-normen bijzonder weinig wat we op ‘Chapter and Verse’ voorgeschoteld krijgen, en over de kwaliteit ervan kan luidkeels geredetwist worden. Het eerste wat we horen is ‘Baby I’, van de dan 16-jarige Bruce met zijn eerste groepje The Castiles. Het is de oudste bewaard gebleven opname van Springsteen, een eigen compositie waarvoor hij hulp kreeg van de andere songschrijver binnen The Castiles: George Theiss. Geef toe: George Theiss And The E Street Band, zelfs op papier was het minder geweest.

Na ‘Baby I’ – niks wereldschokkends, maar in Humo’s Rock Rally haal je er wel makkelijk de preselecties mee – volgt een cover van Willie Dixons uptempo bluesklassieker ‘You Can’t Judge a Book By the Cover’, waarin de piepjonge Bruce vooral wil laten horen dat hij op gitaar ook al goed geoefend heeft. ‘He’s Guilty (The Judge Song)’ – The Castiles heten intussen Steel Mill – verzuipt in al te langdradig jeugdig enthousiasme, maar we horen er Springsteen wel een eerste keer uitvoerig verhalend van leer trekken. Een songvorm die al iets meer op punt staat in ‘Ballad of Jesse James’ – in het refrein horen we voor het eerst onmiskenbaar de man die later The Boss zou worden. Het is 1972 intussen, Bruce is 22, en binnen de groep zijn de talent- en machtsverhoudingen overduidelijk geworden. Steel Mill heet nu The Bruce Springsteen Band.

We krijgen ‘Henry Boy’ nog, waarin Springsteen meer tekst stopt dan een song die niet van Bob Dylan is aankan, en dan zit het erop, qua onuitgebracht materiaal. ‘Growin’ Up’, één van de sleutelsongs op zijn debuut ‘Greetings from Asbury Park N.J.’, krijgen we in de alternatieve versie die ook op de ‘Tracks’-boxset stond, en daarna volgt nog een best of van twaalf songs, chronologisch uit zijn oeuvre geplukt, van ‘The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle’ (1973) tot en met ‘Wrecking Ball’ (2012). Allemaal uitzonderlijk goed materiaal natuurlijk, maar wie geïnteresseerd is in de eerste vijf songs op ‘Chapter and Verse’ heeft de rest allemaal al.

‘Chapter and Verse’ wordt wellicht de eerste Springsteen waarvan de liner notes beter zijn dan de plaat. Vanaf 27 september in de boekenwinkel.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234