Bruce Springsteen - High Hopes

‘High Hopes’, de fonkelnieuwe van Bruce Springsteen, is een restjesplaat. ‘The Promise’ en de eveneens uit overschotten opgetrokken, monumentale ‘Tracks’-box indachtig hoeft dat echter geen slecht nieuws te zijn: Bruce duikelt wel vaker dingen op die naast de officiële tijdslijn zijn gevallen, maar bij uiteindelijke release even classic blijken als sommige van zijn meesterwerken.

Gekker en wel licht zoemende ongerustheid veroorzakend was de informatie dat ene Tom Morello zijn rechterhand was bij de samenstelling en afwerking van ‘High Hopes’. Geen kwaad woord over Morello de kwaaie Rage Against The Machine-gitarist – of was het activist? – maar van zijn solowerk als The Nightwatchman kun je ons geen fan noemen. Morello vervoegde in maart van dit jaar de E Street Band op tournee in Australië, om de met films en tv-series in de weer zijnde Steven Van Zandt te vervangen.

Om ‘High Hopes’ te kunnen horen, moesten we naar de kantoren van de platenfirma, want hoe vlotter deelbaar, mailbaar en uitwisselbaar muziek wordt, hoe minder vlot en snel hij met het oog op lekken door de platenfirma wordt gedeeld, gemaild of uitgewisseld. Safety first. En dan, net als we gaan zitten voor deze review, blijkt dat-ie toch gelekt is. Via Amazon, godbetert: wellicht de wraak van een overwerkte minimumloner.

Maar goed, de muziek. We zullen het maar meteen toegeven: die Morello doet dat niet slecht. Hij grossiert in discretie, laat Bruce geen dingen doen die niemand van hem horen wil en laat hem niet anders klinken dan anders. Sterker: het is pas in song nummer tien, een herwerking van de ons bijzonder dierbare klaagzang ‘The Ghost of Tom Joad’, dat we de aanwezigheid van Morello auditief gewaarworden, terwijl ons in het boekje nochtans gegarandeerd wordt dat hij in zes van de voorgaande songs aanwezig was. Het moet wel gezegd dat het hek dan ook meteen op indrukwekkende wijze van de dam is. De eerste vijf minuten twintig verlopen redelijk binnen de perken, maar dan wordt, ingeleid door een herhaaldelijk en misplaatst geroepen ‘With the ghost of Tom Joad! With the ghost of Tom Joad’, een gitaarduel aangezwengeld waarin wahwah- en andere pedalen niet worden geschuwd. Rage Against The Machine heeft ‘The Ghost of Tom Joad’ ook ooit gecoverd, misschien wil dat iets zeggen.

Het is wat ons betreft de enige vette smetvlek op een voortreffelijke Springsteen-plaat. De E Street Band staat niet op de hoes vermeld maar speelt wel degelijk mee. Zelfs de piano van de betreurde Danny Federici is hier en daar nog te horen. En héél af en toe: de sax van Clarence ‘Big Man’ Clemons. Dit is archiefmateriaal, remember. In de songs die dateren van na Clemons’ dood worden de gapende wondes niet met sax maar eerbiedig met strijkers opgevuld. Op plaatsen waar Steven Van Zandt uitblinkt in afwezigheid, krijgt mevrouw Springsteen Patti Scialfa een hoofdrol op de backing vocals.

De single ‘High Hopes’ – beter elke keer dat we ’m horen – kent u. ‘American Skin (41 Shots)’ is een heerlijke protestsong zoals alleen Springsteen die kan schrijven: ‘It ain’t no secret my friend / You get killed just for living in / Your American skin’. ‘Heaven’s Wall’ is de gospel volgens Bruce, en ‘Frankie Fell in Love’ een sublieme uptempo feelgoodtrack uit de tijd dat Springsteen en Van Zandt nog op een bankje in Asbury Park in elkaars oor zongen.

Afsluiten doet Springsteen met ‘Dream Baby Dream’, een cover van Suicide waarvan hij op YouTube al huiveringwekkendere liveversies heeft laten horen. Hier geeft hij er een epischere draai aan, een paar akkoorden erbij, minder desolaat. Meer hoop, voor een plaat die ‘High Hopes’ heet.

Onze favoriet is echter ‘Hunter of Invisible Game’. Een slepende, met gloedvolle strijkers vormgegeven ballade die onderdak geeft aan onder meer deze heerlijke tekstregels: ‘Strength is vanity, and time is illusion / I feel you breathin’, the rest is confusion / Your skin touches mine, what else to explain / I am the hunter of invisible game’.

Eens The Boss, altijd The Boss.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234