Buffalo Tom kijkt om: 'Ik was een jongen van 25 die nog van niks wist. Maar de songs waren wel goed'

Komende dinsdag kunnen we met z’n allen één avond lang in de waan verkeren dat we weer jong en mooi zijn: Buffalo Tom komt de 25ste verjaardag van hun essentiële doorbraakplaat ‘Let Me Come Over’ vieren met een integrale uitvoering in de AB, voorafgegaan door een handvol popular favorites en enkele nieuwe nummers – in de herfst moet plaat nr. 9 verschijnen.

Frontman Bill Janovitz, tegenwoordig Vice President van een luxe-immokantoor (google ‘bill janovitz raveis’ om hem breed lachend in maatpak te zien), wordt er gepast nostalgisch van.

Bill Janovitz «Ik herinner me nog goed: niet lang voordat we aan de opnames van ‘Let Me Come Over’ zouden beginnen, stonden we een keer in het voorprogramma van Dinosaur Jr.J Mascis had onze eerste twee platen mee geproducet, vandaar de connectie. Tijdens onze soundcheck zat J in de coulissen, en op een gegeven moment vroeg hij: ‘Bill, hoe heet het nummer dat jullie nu net gespeeld hebben?’ – ‘Het heet ‘Larry’, J.’ – ‘Ik vind het een héél sterk nummer.’ Uit de mond van de meest zwijgzame mens van het westelijk halfrond was dat een groot compliment, temeer omdat ik altijd naar J had opgekeken: indertijd zaten we samen op dezelfde universiteit in Amherst, maar terwijl ik nog lag te dromen van een leven als rockmuzikant, had hij al succes met Deep Wound en met Dinosaur Jr.. Zijn compliment sterkte me in de overtuiging dat de nieuwe richting die we met ‘Let Me Come Over’ uitgingen, de juiste was. Ons debuut ‘Buffalo Tom’ en opvolger ‘Birdbrain’ waren ruigere, meer noisy platen, die ik altijd als twee kanten van één dubbelaar heb beschouwd; op ‘Let Me Come Over’ durfde ik ook rustigere nummers als ‘Frozen Lake’ en ‘Taillights Fade’ aan.»

HUMO Dé Buffalo Tom-song bij uitstek, volgens de meeste fans.

Janovitz «Klopt, ja. Ik wist wel dat ik goud in handen had toen ik ‘Taillights Fade’ schreef, maar ik had nooit gedacht dat het zo’n belangrijk nummer zou worden in de levens van zoveel mensen. Tientallen verhalen heb ik er in de loop der jaren over gehoord; laatst nog van Eddie Vedder, met wie ik in april voor een benefiet op het podium stond. Net voordat we samen ‘Taillights Fade’ inzetten, vertelde hij het publiek dat hij er op de allereerste tournee van Pearl Jam aanhoudend naar had zitten luisteren op zijn koptelefoon: zijn manier om te verwerken dat z’n relatie op de klippen aan het lopen was.»

HUMO ’t Is gek als je er nu bij stilstaat, maar Pearl Jam heeft nog ooit in jullie voorprogramma gestaan.

Janovitz «Ja, net voordat hun debuut ‘Ten’ uitkwam. Maar laat ik dat meteen even relativeren: Buffalo Tom heeft ooit een hele tournee afgewerkt in het voorprogramma van Live

HUMO Sic transit gloria mundi.

Janovitz (lacht) «Dat wil ik zeggen.

»Ach, laat ik niet te hard over Live oordelen: in ieder geval was hun publiek geïnteresseerd in ons. Dat was wel anders bij Goo Goo Dolls

HUMO Hebben jullie dan nog in het voorprogramma van Goo Goo Dolls gestaan?

Janovitz «In ’99 moet dat geweest zijn – ’t is geen toeval dat we er na die tournee voor lange tijd de brui aan hebben gegeven. Mind you: ik mag dan niet de grootste fan van hun muziek zijn, ’t zijn wel oprecht goeie gasten. Op zich waren we dan ook blij om met hen op tournee te gaan, alleen was het wel raar om ineens voor meisjes van 12 te moeten spelen die echt niet in ons geïnteresseerd waren. That was a bummer of a tour. Héél anders dan jaren eerder, toen we samen met Goo Goo Dolls de zweterige clubs van de Oostkust afschuimden. Dat was nog voordat ze gevoelige nummers begonnen te schrijven, en voordat hun zanger Johnny Rzeznik voor een andere haarsnit koos. Pas daarna is het voor hen beginnen te draaien.»

HUMO Heb jij eigenlijk nooit een nieuwe haarsnit overwogen, Bill?

Janovitz (lacht luid) «Ja, maar daar zat niet bepaald een marketingtechnisch masterplan achter. Ik had kort haar in de grungeperiode, zo’n beetje als enige rockzanger in die dagen, en ik heb mijn haar pas in de tweede helft van de jaren 90 laten groeien, omdat ik het beu was om het te laten knippen. Maar die look heb ik snel weer laten varen toen ik een setje promofoto’s onder ogen kreeg: ik schaamde me kapot.»

HUMO Je had het daarnet over tientallen verhalen die je in de loop der jaren over ‘Taillights Fade’ hebt gehoord. Geef er nog eens eentje?

Janovitz «Het verhaal dat misschien wel de grootste indruk heeft nagelaten, kwam van een jonge kerel die op onze tournee in Australië op me afstapte – in ’93 of ’94 moet dat zijn geweest – en me vertelde dat een vriend van hem zelfmoord had gepleegd, en in zijn afscheidsbrief had gevraagd om ‘Taillights Fade’ te draaien op de begrafenis. Ik heb daar lange tijd een wrang gevoel aan overgehouden: ik weet niet of die arme jongen dat misschien zo had begrepen, maar ‘Taillights Fade’ gaat níét over het opgeven van alle hoop.»

HUMO Waar dan wel over?

Janovitz «Dat ben ik eerlijk gezegd zo’n beetje vergeten (lacht). ’t Is lang geleden, hè? Ik was 25 toen ‘Let Me Come Over’ uitkwam, een kind eigenlijk nog. Inmiddels ben ik 50: als ik nu terugkijk op mezelf in die tijd, dan zie ik een jongen die dacht dat hij het allemaal doorhad, terwijl hij eigenlijk nog van niks wist. Al moet ik toegeven dat sommige van zijn songs niet slecht waren.»

Buffalo Tom speelt ‘Let Me Come Over’, op dinsdag 6 juni in de AB in Brussel.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234