null Beeld

Buried

Het moet zowat de ultieme verschrikking zijn: je wordt wakker in een poel van ondoordringbare duisternis, je weet totaal niet waar je bent, en de enige geluiden die je hoort zijn het bonken van je hart en je eigen jachtige ademhaling. Je probeert je op te richten, maar je stoot met je hoofd onmiddellijk tegen een keiharde houten plank. En terwijl je wanhopig rond je heen klauwt en het angstzweet uit je poriën spuit, kom je tot het verschrikkelijke besef dat je in de nachtmerrie der nachtmerries bent terechtgekomen: je bent levend begraven. Nee, zó had u zich het begin van uw dag niet voorgesteld.

Erik Stockman

Het overkomt Paul Conroy (Ryan Reynolds
), het enige personage uit 'Buried' – misschien wel de memorabelste en inventiefste thriller sinds 'Memento'. Het deksel van de kist middels een serie goedgemikte martial arts-slagen verbrijzelen en zich vervolgens door de natte aarde een weg naar boven graven, zoals The Bride in 'Kill Bill', is voor Paul geen optie – hij is nooit in de leer geweest bij Pai Mei.

Hóe Paul in die benarde situatie is verzeild, wíe hij precies is, en óf hij zich zal kunnen bevrijden voor het laatste restje zuurstof opraakt, gaan we hier uiteraard niet verklappen. Wat u wél mag weten, is dat Paul na enig rondtasten in het donker enkele handige voorwerpen aantreft: namelijk een Blackberry en een Zippo. Vooral die Zippo komt van pas: zo kunnen ook wij zien wat er gebeurt.

Eén acteur, één kist, een aansteker en een mobieltje met een bijna platte batterij: met belachelijk weinig middelen bouwt de jonge Spaanse regisseur Rodrigo Cortés
een ongelooflijk knap stukje cinema. Het gevoel van claustrofobie is bijwijlen ondraaglijk – soms heb je de indruk dat de muren van de bioscoopzaal létterlijk op je af beginnen te komen.

Maar Cortés gunt je geen énkele bevrijdende ademteug: je krijgt géén flashbacks te zien, géén bezorgde echtgenote, geen toesnellende televisieploegen, géén gravende reddingswerkers. We blijven vijfennegentig minuten lang tussen zes houten planken liggen – en tóch is er verbazend veel te zien.

Vraag ons niet hoe hij het heeft klaargespeeld, maar Cortés pakt à volonté uit met spetterende dolly shots en andere grandioze camerabewegingen, en op een bepaald moment laat hij zelfs een knetterende actiescène losbarsten die niet zou misstaan in een avontuur van Indiana Jones. We zouden zeggen: vreet dit, Michael Bay
!

En Reynolds is voortreffelijk: je rúikt zijn paniek op je huid. Alles bij mekaar is 'Buried' een absolute topper in het genre van de één-enkele-locatie-film, waartoe ook 'Rope', 'Lifeboat', 'The Tenant', 'Phone Booth' en '12 Angry Men' behoren.

Nog één goede raad: kijk vooraf nog eens goed naar uw vingernagels. Tegen dat 'Buried' is afgelopen zal u ze allemaal hebben afgebeten.

Bekijk de trailer:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234