null Beeld

Buzzcocks live op Fabchannel

'Ever Fallen in Love' van de Buzzcocks klinkt dertig jaar na datum nog even intens. Buzzcocks spelen dit weekend in Leuven en Gent en vanavond in Paradiso in Amsterdam. Fabchannel zendt het concert vanavond live uit op haar website.

De live uitzending van het concert van Buzzcocks op Fabchannel begint om 20.30 u. Morgen kunt u twee nummers exclusief bekijken op humo.be voor ze volgende week worden opgenomen in het archief van Fabchannel.

''De missing link tussen de Beatles en Nirvana''

(Humo 3570, 3 februari 2009)

'You stir my natural emotions / You make me feel I'm dirt / And I'm hurt'. Het zijn de klassieke openingsregels van de klassieke punkpopsong 'Ever Fallen in Love (With Someone You Shouldn't've)', en ik mag vandaag bellen met de bedenker ervan: Pete Shelley, zanger-gitarist van de Buzzcocks uit Manchester, een groepje dat werd opgericht in 1975 maar tot de dag van vandaag jonge bands weet te inspireren met hyperintense drieminutennummers over falen in de liefde.


HUMO Noel Gallagher onlangs in Mojo: 'Als het echt moet, speel ik weleens een benefiet, maar kom me achteraf niet aan de kop zeuren over de chinchilla die met uitsterven bedreigd wordt. Na zo'n optreden wil ik gewoon zo snel mogelijk naar huis om naar de Buzzcocks te luisteren.'

Pete Shelley «Hahaha. Ikzelf heb niet zoveel contact met Noel: ik woon al jaren in Londen, maar ik hou me vér van heel die hippe Primrose Hill-scene. Steve (Diggle, gitarist, red.), die is dol op feestjes, hij kent de Gallaghers vrij goed. Ik blijf liever veilig in Camden.

»Nu, zulke opmerkingen flatteren me natuurlijk enorm. Alan McGee - de oprichter van het Creation-label, waarop Oasis z'n eerste platen uitbracht - is me ooit komen zeggen dat de Buzzcocks hem hadden geïnspireerd om met een label te beginnen: wij brachten onze platen in eigen beheer uit.»


HUMO Jullie waren ook één van de favoriete groepen van Kurt Cobain. In 1994 speelden jullie het voorprogramma van Nirvana tijdens de 'In Utero'-tournee, een paar maanden voor hij zelfmoord pleegde. Hoe herinner je je hem?

Shelley «Als een heel vriendelijke, maar ziekelijk verlegen jongen. Soms wou ik hem echt vragen: 'Als je zin hebt om iets te gaan drinken, geef maar een seintje.'

»Maar: niks dan goede herinneringen aan die tournee. We hebben samen Portugal, Spanje en Frankrijk gedaan, en we zouden ook een paar concerten in Londen voor ze openen, maar die toer werd afgelast nadat Cobain een overdosis had genomen in Rome - wat later een mislukte zelfmoordpoging bleek te zijn. Ik was zéér aangedaan toen het hem een paar weken later wél lukte. Hij was een enorme Buzzcocks-fan, het was zijn keuze om ons als voorprogramma te vragen. Hij wilde ons echt zien spelen: iedere avond kwam hij ons succes wensen in de kleedkamer, en tijdens onze set stond hij altijd aan de zijkant van het podium te kijken.»


HUMO Herinner je je nog de omstandigheden waarin 'Ever Fallen In Love' is geschreven? Was er een directe aanleiding en zo ja: wat was haar naam?

Shelley (lacht) «Het is een autobiografische song, maar het gaat niet zozeer over een concreet meisje, wel over die wervelwind van emoties die je op zo'n moment omverblaast. Ik had nooit durven dromen dat het zo'n weerklank zou hebben. Ik sta nog steeds versteld wanneer mensen me komen zeggen dat 'Ever Fallen in Love' ze over hun liefdesverdriet heeft geholpen.

»'t Is midden in de hippietijd geschreven. Ik was heel dat zweverige gedoe zo beu als kouwe pap: in plaats van over melkwegstelsels, druïden en bostrollen te leuteren, wou ik teksten schrijven die recht uit het hart kwamen. Dat is waar punk om draaide: oprechtheid. Maar terwijl de meeste punkbands over politiek zongen, besloot ik om één of andere reden inspiratie te putten uit mijn saaie liefdesleven (lacht)


HUMO Ondertussen zijn we aan een progrock-revival toe. Wat vindt één van de boegbeelden van de strofe-refrein-strofe-song daarvan?

Shelley «Nou, de arty kant van progrock heeft me altijd aangesproken hoor. Roxy Music toen Brian Eno er nog bij zat, King Crimson, Fred Frith... Voor Emerson, Lake & Palmer bedank ik vriendelijk, maar de vroegste platen van Yes heb ik allemaal. Leg hun 'Starship Trooper' maar eens naast 'I Believe' van de Buzzcocks, dan hoor je duidelijk waar ik de mosterd voor dat nummer vandaan heb, hahaha.»


HUMO Jullie moesten het vooral hebben van je singles. Zouden bands van nu - met iTunes en zo - daar een voorbeeld aan kunnen nemen? Goeie melodieën, goeie hooks vinden, in plaats van per se meteen heel ambitieus een compleet album te willen vullen?

Shelley «Ik heb toch de indruk dat het allemaal weer wat meer song-georiënteerd is. Vergeet niet, ik ben een punk in hart en nieren, maar ik ben opgegroeid met de singles die ik via mijn transistorradiootje op de piraatzenders van de jaren zestig hoorde. Ik heb gitaar leren spelen met nummers van de Beatles. Later heb ik via een vriendin The Velvet Underground leren kennen - muziek die je toen nergens hoorde - en dat sloeg in als een bom. 'White Light/White Heat' opende voor mij de deur naar andere muziek: The Stooges, Bowie, T. Rex. Maar mijn roots liggen bij die klassieke pop. 't Is mooi om jezelf in die traditie te zien: wij zijn opgegroeid met de Beatles, en gasten als Kurt Cobain zijn opgegroeid met ons.

»Weet je, mensen vragen me weleens: 'Steve, wat is je geheim? Hoe schrijf je een evergreen?' Maar er is geen geheim. Ik heb maar één criterium: als een melodie of een stukje tekst een paar dagen lang door mijn hoofd blijft spoken, dan moet ik er iets mee doen. De dingen die ik vergeet, waren vast niks waard.»


HUMO Leg je weleens iets op van jonge Britse gitaargroepjes?

Shelley «Een paar jaar geleden was ik een fan van een tienerpunkgroep uit Liverpool: The Moonies. Die hebben zelfs een keertje voor ons geopend, maar zoals het zo vaak gaat met veelbelovende bandjes zijn ze al gesplit. The Rakes vind ik goed, en ik heb net in de studio gezeten met een nieuw gitaartrio uit Londen: Redtrack, ik ben hun plaat aan het producen.»


HUMO Dit nog. In de film '24 Hour Party People', over de muziekscene van Manchester, zit een scène waarin gewezen Buzzcocks-lid Howard Devoto vuile manieren doet met Lindsay Reade, de toenmalige echtgenote van hoofdpersonage Tony Wilson. Is dat nu wel of niet gebaseerd op ware feiten?

Shelley «Tja, ik was er natuurlijk niet zelf bij, maar ik heb het er ooit eens met Lindsay over gehad, en zij was echt niet goed van die scène. Volgens haar is er niks van aan. Naar het schijnt zou die scène in het oorspronkelijke script rond twee ándere notoire figuren hebben gedraaid, maar toen die dreigden met een proces, hadden de filmmakers Lindsay en Howard maar genomen. Howard heeft me zelf ook verzekerd dat het allemaal gelogen is.»


HUMO Dat zegt de echte Howard Devoto ook letterlijk in die beruchte scène. Hij doet een cameo als wc-madam en verklaart: 'I definitely don't remember this happening.' Een prachtvoorbeeld van Britse humor?

Shelley «Eerder een voorbeeld van wat we hier in Engeland toilet humour noemen (lacht)




Buzzcocks spelen op zaterdag 14 februari in Het Depot in Leuven (support: The Hickey Underworld) en op zondag 15 februari in Democrazy/Minnemeers in Gent (support: The Curvy Cuties Fanclub).

Fabchannel: Buzzcocks vanavond live vanaf 20.30 u.Buzzcocks.comWat schaft de pod? Humo\'s Valentijnpod met Buzzcocks

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234