Captain Phillips

Tom Hanks versus Somalische piraten: entertainend, spannend en op de valreep heel erg aangrijpend.

Aaahhh, waar is de tijd van de échte piraten: rumslobberende zeeschuimers die met bolle zeilen en wapperende doodskopvlaggen de oceanen doorkliefden en zich – niet gehinderd door houten benen en zwarte ooglappen – met woest gebrul en met hun scherpgeslepen sabels in de aanslag op het dek van het gekaapte schip gooiden: ‘Entereeeeeen!’

Maar Scharlaken Rackham is niet meer: de eenentwintigste-eeuwse piraten maken gebruik van hoogtechnologische radarsystemen, van AK-47’s en van snelle speedboten waarmee ze zich als roofvogels op hun prooien storten. De echte zeeroversromantiek is (samen met de papegaai op de schouder) misschien verdwenen, maar dat neemt niet weg dat moderne piraten nog verdomd gevaarlijk uit de hoek kunnen komen – zoals kapitein Phillips (Tom Hanks) en zijn bemanning ondervinden wanneer ze tijdens hun reis rond de Hoorn van Afrika twee bootjes vol Somalische zoetwatermatrozen in hun zog zien verschijnen.

In het begin doet regisseur Paul Greengrass (‘The Bourne Supremacy’, ‘United 93’) evenwel een lovenswaardige poging om ons aan het verstand te brengen dat we die Somaliërs niet te snel mogen afbranden als het schuim der aarde: in een aardige parallelmontage switcht de cineast heen en weer tussen Phillips die in zijn comfortabele woning rustig zijn e-mails zit te checken, en de haveloze Somaliërs die elkaar tussen hun armoedige hutten luidkeels staan op te jutten (‘Zij die geld willen verdienen, kom mee!’).

De boodschap is kristalhelder: het gevecht dat straks op zee zal losbarsten is geen klassieke strijd tussen goeien en slechten, maar een bittere clash tussen rijke westerlingen en wanhopige Afrikanen, tussen David en Goliath, tussen het Westen en de derde wereld, tussen de weldoorvoeden en de hongerigen, tussen Wij en Zij (al betrapten we er onszelf wel op dat we desondanks met hart en ziel voor de blanke kapitein zaten te duimen – érg eigenlijk). Voor het overige is ‘Captain Phillips’ – gebaseerd op het boek ‘A Captain’s Duty: Somali Pirates, Navy Seals, and Dangerous Days at Sea’ van Richard Phillips himself – een prima actiespektakel.

Het is boeiend om te zien hoe kapitein Phillips omgaat met het gevaar (eerste handeling: de telefoon opnemen en het nummer van de dienst maritieme noodgevallen intoetsen), er valt te genieten van het zeemansjargon (‘Voortstuwer geactiveerd! Trossen los! Controleer de tuigage!’), en net zoals in de ‘Bourne’-films verleent Greengrass – die overigens echt op zee is gaan filmen en dus niet in één of ander zwembad – met zijn intussen overbekende shaky cam een stevige dosis roodgloeiende urgentie aan het kat-en-muisspel aan boord.

En tijdens de buitengewoon spannende en ultraclaustrofobische reddingsbootclimax laat Tom Hanks eindelijk nog eens zien wat voor een groots acteur hij is – zijn finale gevoelsuitbarsting mag zelfs even aangrijpend worden genoemd als de legendarische ontladingskreet van Angelina Jolie in ‘A Mighty Heart’. En toch blijft het jammer van die papegaai en die ooglappen.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234