null Beeld

Chaussée d'Amour: 'Ik ben een keigoede hoer'

‘Opblaaspop redt chauffeur bij ongeval’: deze aandoenlijke krantenkop vormde het uitgangspunt voor ‘Chaussée d’Amour’, een tiendelige fictiereeks over het wedervaren van de prostituees in de gelijknamige rosse buurt in Sint-Truiden. ‘Als kind wist ik: ‘Later word ik prostituee.’’

Katrien Depecker

'De eerste keer dat ik in die vitrine moest staan, stond ik te trillen op m'n benen.' Kadèr Gürbüz en Ruth Becquart als prostituees

De chauffeur in kwestie had zich na een ritje langs de stomende steenweg met gedoofde lichten op de pechstrook geparkeerd, alwaar hij met z’n gewillige plastic uitlaatklep aan de slag ging en – God straft onmiddellijk – pardoes werd aangereden. De brandweer moest erbij gehaald worden om de stakker uit z’n benarde positie te bevrijden, die – geluk bij een ongeluk – juist in leven bleef omdat z’n pop de klap opving. Zoiets verzin je niet, dus werd er een reeks rond gebreid die een beeld geeft van het liederlijke leven voor, achter en ín de met neonlicht omgeven vitrines. Naast onder meer Josse De Pauw, Frank Focketyn en Tiny Bertels, laten ook Ruth Becquart – kronkelend rond een paal in glitterbikini – en Kadèr Gürbüz – strak in het leer als dominatrix – zich van hun wellustigste kant zien. Vanaf 10 mei integraal op Telenet Play!


'Chaussée d'Amour': bekijk de trailer

Ruth Becquart «We hebben ook op de echte Chaussée gefilmd, die bevolkt en bezocht wordt door heel kleurrijke figuren. Heel die Chaussée bestaat uit hoerenkoten en garages. Er gebeuren ook keiveel ongevallen: dan moet de garagist snel-snel een band vervangen of de carrosserie herstellen. Ik heb ook zélf een ongeval veroorzaakt. Voor een bepaalde scène moest ik schaarsgekleed in een paarse Porsche cabriolet – die aan een echte bordeelhouder toebehoort – stappen, en jawel: niet veel later botsten twee auto’s tegen elkaar. Ik schrok me een bult (lacht). Maar ik ben wel goedgemutst thuisgekomen die dag, en heb tegen m’n man gezegd: ‘Schatteke, ik kan het nog, hè!’ Al dacht ik eveneens: ‘Hoe idioot!’»

Kadèr Gürbüz «Het is dubbel, hè? In het begin dacht ik ook: ‘O, ze kijken nog naar mij!’ Maar na een aantal dagen vervalt dat al snel in: ‘Hoe marginaal is dít?’ Vijf mannen die uit het raam van de auto hangen en je obscene dingen toeroepen: redelijk onbeschaafd. En hoewel de set met kegels was afgezet, waren er toch altijd wel enkele jonge gasten die erin slaagden voorbij de beveiliging te raken om je voor je vitrine te staan aangapen. En te vragen (wrijft duim en wijsvinger over elkaar) hoeveel je kost. Waarop ik dan teken deed: ‘Ik ben niet echt!’ Best eng, hoor. Toen voelde ik me plots weer Kadèr en niet meer Valentina, mijn personage.»

Becquart «Het doet iets met je, hè? Toen ik onlangs Fien Trochs documentaire over bordelen zag, moest ik keihard aan Chaussée denken: ‘Dat zit er bij ons ook in!’ Haar documentaire is natuurlijk veel schrijnender, omdat het de realiteit is. Wat je daar allemaal ziet…

»De eerste keer dat ik in die vitrine moest staan, stond ik te trillen op m’n benen. Maar ik had me voorgenomen om me vanaf de eerste draaidag schaamteloos te gedragen. Tegelijk vond ik het fantastisch om een halfjaar lang de onderwereld in te duiken. Ik heb me ook goed voorbereid: ik ben een kijkje gaan nemen in verschillende stripclubs en heb leren paaldansen. In het begin voel je je echt onwennig als je rond een paal hangt te bengelen, maar langzaamaan verdwijnt die schaamte, en dat heeft me geholpen om m’n personage te ontwikkelen. Sandy is nogal complexloos en dat was zalig om te spelen: ik voelde me zo vrij als een vogel.»

Gürbüz «Die cursus heeft z’n vruchten afgeworpen: je danst bijzonder sensueel. Ook al stond je vol blauwe plekken.»

Becquart «Op een bepaald moment zei Pieter Van Hees, de regisseur, me: ‘Je benen zien er erger uit dan die van mijn 8-jarige dochter.’ Schraal! (lacht)»

HUMO Sandy is verliefd op een klant die haar voor het lapje houdt. Ze zoekt troost bij Sep, een puberjongen: ‘Ga jij me beschermen?’ Tragisch.

Becquart «Was ze in een ander gezin opgegroeid, dan was ze wellicht een steengoede bejaardenverzorgster geworden. Ze zegt ook van zichzelf: ‘Ik ben wel een keigoede hoer, hè!’ Ze doet haar job bijzonder graag, maar stort zich vaak ergens in zonder erbij na te denken. En altijd komt ze ermee weg, omdat ze een grote bek heeft. Ik voelde meteen heel veel liefde voor haar. Na ‘Clan’ werd ik vaak gevraagd voor ernstige of depressieve rollen, dus Sandy voelde aan als een verademing.»

null Beeld

HUMO Ook toen je een trio met Manou Kersting en Robert de la Haye moest spelen?

Becquart «Als je zo’n scène leest, voel je de pijn ervan, maar als je dat effectief moet spelen, is het vooral een professionele, suggestieve bedoening: schaamdelen worden afgeplakt en het wordt haast een choreografie. Manou kende ik al: om elkaar wat op het gemak te stellen, waren we voor de opnames over onze kinderen aan het kletsen (lacht).»

HUMO Kadèr, hoe voelt het om Josse De Pauw er met de zweep van langs te geven terwijl hij aan een X-vormig kruis hangt?

Becquart «Josse heeft erna gezegd: ‘Die Kadèr, dat is nogal een felle, hoor!’»

Gürbüz (lacht) «Ik had Josses bloot gat nog nooit gezien – valt mee, trouwens. Ik ben geneigd me volledig te smijten, maar heb me aanvankelijk toch wat ingehouden. Tot Pieter me zei: ‘Kun je niet nog wat verder gaan staan?’ ‘Euh, dat kan, maar dat doet wel nog meer pijn, hè!’ In de reeks zie je me dat misschien zo’n vijf keer doen, terwijl ik hem in realiteit wel honderd keer gemept heb.»

Becquart «Ocharme, zijn poepeke!»

Gürbüz «Roxy, een Turnhoutse dominatrix, heeft me ingewijd in de sm-wereld: ze heeft me zweepjes en elektronische toestellen – die statische elektriciteit afgeven wanneer je ze over je tepels of edele delen wrijft – leren te gebruiken. Nu, in het prostitutiemilieu is de klant in wezen nog altijd de baas: die betaalt er immers voor. Je hebt dus niet de volledige dominantie – je spéélt dominant. Je moet ook op voorhand vragen of iemand vrijgezel is of niet: je wilt niet iemand naar zijn vrouw sturen met vet in z’n lijf gebrand. Er mogen geen blijvende letsels zijn. Naalden door de tepels mag bijvoorbeeld wel, want dat zie je niet.»

Becquart (met een gezicht vol afgrijzen) «Fuck, jongen!»

HUMO Volgens het persbericht is ‘Chaussée d’Amour’ een ‘karakterdrama over de echte waarde van betaalde liefde’. Hoe waardevol is prostitutie, volgens jullie?

Becquart «Het is niet zwart-wit, en het is zeker belangrijk dat de prostituees er zijn. We zijn met de hele ploeg eens gaan babbelen met een madam van een chiquere bar: die zei dat ze eigenlijk een halve psychologe is, en dat geloof ik ook. Maar ik denk ook dat je er als prostituee sowieso verknipt uitkomt: er worden zóveel grenzen overschreden. Ik vond het choquerend dat heel veel prostituees blijkbaar zonder condoom neuken. Fucking hell, voor twintig euro meer!

»Met mijn paaldansjuf heb ik een Antwerpse striptent bezocht: het podium was cirkelvorming, met daarrond een toog. Om het kwartier kwam er een ander meisje dansen en in het begin vond ik dat keileuk: ‘Die is goed!’ Maar naarmate de nacht vorderde, zag je de coke in hun ogen staan. Triest. Op een bepaald moment keek één van de meisjes me recht in de ogen, terwijl ze in een string met haar kont naar drie vieze – maar echt víéze – venten gekeerd stond: ik was daar echt van aangedaan.»

undefined

undefined

null Beeld

'Ik ben een keigoede hoer'

Gürbüz «En zij moeten dat dan nog elke dag doen: ik vraag me af of ze op den duur geen degout krijgen van mannen. Je weet ook niet wie je zult binnenkrijgen. Elke dag opnieuw die angst: ik zou het niet volhouden. Alle meisjes op de Chaussée waren trouwens superknap. Dat je denkt: ‘Allee, kunnen zij nu niets anders doen?’

»Prostitutie is iets van alle tijden, en het zal mensen altijd blijven intrigeren. Als kind werd ik daar ook toe aangetrokken. Ik woonde bij mijn grootouders – de eerste generatie die een tv had – en mocht naar alles kijken: ik had alle ‘Emanuelles’ al gezien voor ik zelf seksueel actief was. Gewéldig. Ik wist niet wat prostituees precies deden, maar ik had voor mezelf wel uitgemaakt: ‘Later word ik prostituee.’ De kleren, de kracht die die vrouwen uitstralen – ik keek daar wel naar op. Tot je dan later weet wat ze allemaal moeten doen, en met wie, en welk mechanisme erachter zit. Nu, mocht ik een man zijn, ik zou dat sowieso eens proberen – net zoals iedereen eens een joint rookt om te weten wat het is.»

Becquart «Ik ook.»

Gürbüz «En volgens mij vinden veel vrouwen dat even prikkelend. Ik weet van een vriendin die weleens een parenclub bezoekt, dat er thema-avonden zijn waarop de vrouw zich als prostituee voordoet, en de mannen tot zich laat komen. Blijkt dat dat daar het populairste rollenspel is! Het is dus wel een vrouwelijke fantasie.

»Misschien hoef je niet te weten wat er zich precies achter de schermen afspeelt en is het leuk om in die illusie – ‘Ik zie u graag, meneer!’ – te blijven geloven. En een prostituee zal ook nooit zeggen: ‘Vanavond niet, schat, ik heb hoofdpijn.’»

HUMO James, de Dafalgan!


Chaussée d'Amour vanaf 10 mei op Play en Play More van Telenet

Bekijk hier de trailer >>

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234