Cherchez La Femme: Katia Belloy, de vrouw van tekenaar Herr Seele. 'Hij kan een pletwals zijn'

Volgens hardnekkige geruchten zou Herr Seele (59) in het dagelijkse leven, voor zover hij bereid is daar deel van uit te maken, gewoon Peter van Heirseele heten, en zou hij vorig jaar met freelancejournaliste Katia Belloy (49) de vrouw van zijn leven gevonden hebben. Een aanzoek viel deze zomer al, en het huwelijk zal evenmin lang op zich laten wachten. Cowboy Henk zal die dag getuige zijn, en het weer zal alleen maar stralen. Maar eerst: een gesprek met de kunstenaarsvrouw over de kunstenaar, en over hoe weinig plaats soms overblijft naast hem. ‘Peter is geen moeilijke mens, maar hij is ook niet makkelijk.’

'Zijn eerste liefde blijft de kunst. Ik weet dat ik in zijn leven altijd op de tweede plaats zal komen'

‘Ik ben helemaal te gek van jou / En ik ben helemaal te gek van jou / Samen zijn we helemaal te gek van ons / Samen zingen we de mooiste chansons / En we dansen en we springen van plezier / Ja, met z’n tweetjes tellen we voor vier’: midden in zijn Oostendse atelier brengen Herr Seele en zijn verloofde een spontane, doorleefde versie van het nummer van Wim T. Schippers, dat ze ook op hun huwelijksdag zullen brengen voor hun familie en vrienden. Herr Seele deed zijn huwelijksaanzoek midden in een voorstelling van hemzelf en Kamagurka op de Gentse Feesten, en de wereld reageerde eerst verbaasd: Herr Seele was dus niet getrouwd met Kamagurka?

Katia Belloy «Het is wel opvallend: zowel Peter als Kamagurka zijn nu samen met iemand die ze op straat hebben leren kennen. Misschien is het hun kunstenaarsoog voor detail (lacht). Peter had me al langer in de gaten, heeft hij me achteraf verteld. We wonen op amper 100 meter van elkaar, en ik passeerde vaak langs zijn atelier wanneer hij aan het werk was – hij heeft binnen een erg goed zicht op de straat. Hij weet perfect wie er in de buurt woont, en hoe het met hen gaat. Op een dag, een jaar of zes geleden, sprak hij me aan op straat – ik was toen nog samen met mijn ex. Peter is gek op de oude herenhuizen bij ons in de wijk, en hij was nieuwsgierig naar de binnenkant van het onze. Hij is toen een aperitief komen drinken en weer vertrokken. Hij was een beetje teleurgesteld dat er binnen al een man rondliep, heeft hij me veel later verteld (lacht).»

HUMO En toen zette hij een charmeoffensief in?

Belloy «Nee, hij dacht net dat hij geen kans meer maakte, dus liet hij het maar zo. Natuurlijk kwam ik hem af en toe nog tegen op straat, en dan maakten we een praatje. Toen ik al even weer alleen was, vroeg hij op een keer hoe het met mijn ex ging. ‘Met hem goed, maar met ons niet meer zo goed: we zijn uit elkaar.’ ‘Misschien moeten we eens afspreken om iets te gaan drinken,’ zei hij. Niet veel later vond ik een briefje in de bus met een tekening en zijn telefoonnummer, een uitnodiging om eens in de duinen te gaan wandelen. Zo zijn we voorzichtig begonnen, in mei vorig jaar. Maar de aantrekking tussen ons was er al bij onze eerste ontmoeting, ook fysiek.

»Je zou het bijna een lotsbestemming kunnen noemen dat ik Peter op die manier heb leren kennen. Toen ik destijds dat huis kocht met mijn ex, wilden we het eigenlijk verhuren. Ik heb toen zelf de buurt uitgekozen, ik ben op verschillende tijdstippen van de dag gaan rondwandelen. Maar in plaats van het te verhuren zijn we er zelf ingetrokken: we brachten er onze weekends door. Dat ik daardoor op amper 100 meter van mijn toekomstige man ging wonen, noem ik een soort intuïtie en karma. Peter is er ook van overtuigd dat een man na een serieuze relatie acht jaar nodig heeft om klaar te zijn voor de volgende. Dat was bij hem het geval toen hij mij leerde kennen.»

HUMO Je bent geboren in Grimbergen, wat bracht je naar Oostende?

Belloy «De slagzin van Oostende is ‘De stad aan zee’, maar het is voor mij ook echt de enige stad aan zee – tenzij je Knokke nog een stad wilt noemen. Het is vooral het gevoel dat ik krijg als ik Oostende binnenrijd via de Kennedy-rotonde: dat is echt thuiskomen. En dan heb je natuurlijk de zee, de kleuren en de kwaliteit van de lucht. Verkoudheden heb je hier nauwelijks. Het paradoxale is dat Peter gek is op Brussel. Hij zou daar doodgraag een tijdje gaan wonen, terwijl ik de omgekeerde beweging heb gemaakt.»

HUMO Strookte het beeld dat je van Herr Seele had, met de mens Peter van Heirseele, die schalks tekeningen in je brievenbus kwam steken?

Belloy «Volledig (lacht). Het is logisch dat je je afvraagt hoe Peter écht is, maar daar is geen antwoord op: hij speelt geen typetje, hij ís Herr Seele. De kleren die je hem op foto’s en op tv ziet dragen, draagt hij in het echte leven ook. Het enige verschil is misschien dat Peter soms tot rust kan komen. Maar zodra hij prikkels krijgt, is hij niet meer te stoppen. Dan kan hij een pletwals zijn.

»Hij zegt wat hij denkt, ook wat je niet wilt horen. Hij zal nooit een blad voor de mond nemen, wat natuurlijk betekent dat je af en toe moet incasseren. Ik zeg hem soms: ‘Dat jij nog nooit op je bakkes hebt gekregen, is een wonder.’ (lacht) Hij raakt er altijd mee weg. Als hij bijvoorbeeld merkt dat een man zich nogal vrouwelijk gedraagt, dan zou hij er geen graten in zien om hem vlakaf te vragen of hij een homo is. Voor Peter is dat een heel normale vraag.»

'Toen mensen hoorden dat we samen waren, vroegen ze weleens: 'En, slaat hij je?' Blijkbaar is dat beeld van Peter als agressieveling toch blijven hangen ''

HUMO En geen belediging?

Belloy «Integendeel, hij staat er niet bij stil of een opmerking al dan niet kwetsend overkomt. Hij zal zich niet snel inleven in iemand anders. Soms lacht hij weleens: ‘Empathie, waar is dat voor nodig?’

»Ik ken niemand die zo zeker van zijn stuk is. Voor Peter is iets geweldig of lijkt het nergens naar. Hij kijkt daarom ook niet naar de televisie, het niveau van de Belgische media vindt hij bedroevend. Hij luistert non-stop naar de radiozenders van de BBC. Toen hij aan ‘De slimste mens’ deelnam, kende hij niemand van de andere deelnemers. Onlangs stonden we backstage in Dranouter op een paar meter van Milow, die na Peter zou optreden met Liliane Saint-Pierre en Jan De Smet. ‘Misschien moet je eens goeiedag zeggen,’ zei ik. Maar het interesseerde Peter niet, hij had nog nooit van Milow gehoord.

»Een andere anekdote die hem goed typeert: hij zat eens in een restaurant hier in Oostende en overtuigde persoonlijk alle aanwezigen dat ze de zeetong moesten nemen. ‘Echt waar, die is hier geweldig!’ Iedereen geloofde hem op zijn woord, maar toen de ober twintig keer zeetong had genoteerd en bij hem kwam, zei hij: ‘Voor mij de tarbot, alstublieft!’ (lacht)»

HUMO Is hij een moeilijke mens?

Belloy «Een moeilijke mens zou ik hem niet noemen, maar hij is ook niet makkelijk (lacht). En tegenover die koppigheid staat ook zijn etiquette: hij kan heel beleefd zijn, en hij staat op elementaire omgangsregels. Toen hij mijn ouders voor het eerst ontmoette, deed hij bijvoorbeeld erg veel moeite om hen op hun gemak te stellen en had hij voor iedereen een persoonlijk Cowboy Henk-menu getekend. Dat attente typeert hem. Het gebeurt vaak dat ik thuiskom na een dag werken en dat hij een briefje of een kleine tekening op tafel heeft achtergelaten.»


365 keer Peter

HUMO Hoe reageerde je omgeving op jullie relatie?

Belloy «Mijn ouders vielen niet uit de lucht, zij wisten dat er een iets riskanter kantje aan hun dochter zat. Maar de meesten waren natuurlijk verrast. Ik ben eerder introvert, ik zoek de schijnwerpers helemaal niet op. Wie ons allebei kende, snapte het echter wel: zij zagen dat we compatibel zijn. Ik ben rustig, hij is druk. Al kan hij zich er ook in opwinden dat ik niet zo zelfverzekerd ben. Zelftwijfel en piekeren, dat kent hij gewoon niet. Dat mag ook niet als je als kunstenaar van je beroep wilt leven: vooral in België zul je dan geen luxeleven kunnen leiden. Tijdens zijn vorige huwelijk heeft Peter dikwijls zwarte sneeuw gezien. Nu gaat het al beter, maar rijk zal hij nooit worden van zijn kunst. En toch wil hij absoluut niets anders doen. Dan is het mooi meegenomen dat je zeker van je stuk bent.»

HUMO Vorig jaar maakte hij elke dag een nieuw zelfportret, en het resultaat plaatste hij telkens op Facebook. Is er überhaupt plaats voor een vrouw naast een man die 365 keer zichzelf schildert?

Belloy «Tja, Peter is redelijk vol van zichzelf (lacht). Hij vindt zichzelf een fantastische kunstenaar – wat ik en velen met mij natuurlijk beamen. Als er iets is wat je hem niet kunt aanwrijven, is het een gebrek aan zelfvertrouwen. Die portrettenreeks was voor hem trouwens meer een oefening in het schilderen dan een blijk van ijdelheid. Schilderen is het liefste wat hij doet, en hij wil er voortdurend beter in worden.

»Misschien is het juister om te vragen: is er plaats voor een vrouw naast de kunstenaar? Want dat is Peter: zijn eerste liefde blijft de kunst. Ik weet dat ik in zijn leven altijd op de tweede plaats zal komen.»

HUMO Bij dezen: is er plaats voor een vrouw naast de kunstenaar?

Belloy «Nauwelijks. Maar je moet een kunstenaar een kunstenaar laten zijn, en dan zal er vanzelf wel plaats ontstaan. Ik denk dat hij als kunstenaar een houvast heeft aan onze relatie: we brengen samen heel veel tijd door, hoeveel hij ook schildert. Dat was al zo in het begin van onze relatie. We hebben nog allebei ons eigen huis, maar in de praktijk wonen we samen in dat van mij. Het zijne is prachtig, maar het is mettertijd één groot atelier geworden vol schilderijen, materiaal en boeken die stof vergaren. Die chaos stoort hem niet, maar veel plaats om er te wonen is er niet meer.

»Ik denk dat ik Peter tien jaar geleden niet had aangekund. Je moet erg sterk in je schoenen staan om zijn sterke karakter te kunnen trotseren, en hoe hij ervan overtuigd is dat zijn kunst het belangrijkste ter wereld is.»

'Omdat hij vergeten was dat bij een huwelijksaanzoek een ring hoort, heeft hij mij een schilderijtje gegeven.'

HUMO Wat is het grootste misverstand over Peter?

Belloy «Dat hij een grappenmaker is. Mensen die hem niet kennen, proberen vaak wat onnozel te doen als ze hem ontmoeten, in de hoop dat hij dan meedoet, maar zo is hij niet. Dat komt natuurlijk door zijn Cowboy Henk-tekeningen, maar grappen maken is altijd meer Kama’s ding geweest. Peter is meer bezig met kunst en filosofie, en hij leest erg veel. Hij is veel ernstiger dan de meeste mensen denken, maar dan met een absurde inslag.»

HUMO Dat prentte zijn moeder hem bij leven ook vaak in, dat hij niet grappig is.

Belloy «Dat herhaalt hij zelf nog vaak. Nu, hij is wel grappig, maar vaak onbedoeld. Hij noemt het natuurleuk. Hij heeft die vanzelfsprekende présence: als hij op een podium komt, kun je niet anders dan lachen.»

HUMO Dat treft, want Kamagurka en Herr Seele treden weer samen op.

Belloy «Inderdaad. Maar de grappen tijdens de shows komen vooral van Kama. En dat is goed, want zo werken ze het best samen. Peter bewondert die kant van Kama, hij vindt hem oprecht een genie. Verlegen zal hij wel nooit geweest zijn – dat kan ik me onmogelijk voorstellen. Maar ik geloof hem wel als hij zegt dat Kama hem destijds min of meer het podium heeft opgeduwd.»

HUMO Maar: ‘Ook een nar kan kwaad worden,’ zegt hij weleens.

Belloy «Hij kan heel temperamentvol zijn. Als je met hem in conflict gaat, heb je meteen een serieus conflict. Dat heeft hem misschien de das omgedaan in eerdere relaties. Peter is heel bepalend. En hij weet wat hij wil, altijd. Toen hij de eerste keer bij mij thuis kwam, merkte hij meteen op dat het licht niet goed zat. ‘Zo kan ik geen boek lezen,’ zei hij. Ik had toen drie hondjes, en Peter heeft het niet zo voor honden. Het wantrouwen leek wederzijds: ze blaften keihard (lacht). Maar ondertussen hebben ze elkaar gevonden. Nu zie je Cowboy Henk soms met een schnauzer rondlopen in Humo: een eerbetoon aan de mijne.»

HUMO Peter eet al z’n hele leven macrobiotisch, maar jij doet het nu ook sinds jullie een koppel zijn.

Belloy «Omdat we zo dicht bij elkaar wonen. Behalve het ontbijt eten we altijd samen, en dan is het fijn dat je allebei hetzelfde kunt eten. Het is geen opoffering, hoor, ik vind het zeer lekker. We leven ook flexibel macrobiotisch: we gaan nog veel op restaurant, en dan kiezen we gewoon wat ons het lekkerst lijkt op de kaart. Ik beslis zelf wel hoever ik erin meega. Peter gaat bijvoorbeeld erg ver: hij gelooft dat voeding ook je karakter kan beïnvloeden, en dat sommige voedingsmiddelen je depressief of agressief kunnen maken.»

HUMO Wat houdt macrobiotisch leven precies in?

Belloy «Dat snap ik zelf ook nog niet helemaal (lacht). Nu, ik heb vanmiddag iets gekookt waarvan Peter zei dat het perfect macrobiotisch was, dus ik doe het alleszins goed. De macrobiotische levenswijze komt uit Japan en volgt het principe van yin en yang: de voedingsmiddelen moeten met elkaar in evenwicht zijn, volgens het seizoen geteeld – per definitie biologisch, dus zonder insecticiden. De gerechten zijn vaak vegetarisch, maar je kunt gerust vlees eten. Dan moet het wel afkomstig zijn van dieren die in goede omstandigheden grootgebracht en geslacht zijn. Dierenwelzijn is heel belangrijk.»

HUMO Geen insecticiden, en dierenwelzijn voorop: het klinkt heel modern, maar Peter volgt het dieet al sinds zijn 10de. Hij kreeg het destijds mee van zijn moeder.

Belloy «De principes achter de macrobiotiek zijn inderdaad heel eigentijds. Je vindt er ook veel van terug in de kookboeken van Pascale Naessens. Graanproducten worden vaak verketterd in moderne diëten, maar in het macrobiotische menu zijn die wel belangrijk. Ik ben het beste bewijs dat je van volle granen niet verdikt: ik ben alleen maar afgevallen sinds ik macrobiotisch eet.»


Scheve schaats

HUMO Peter vroeg je op de Gentse Feesten ten huwelijk tijdens een show met Kamagurka. Je kreeg toen een apart verlovingscadeau van hem: een schilderij.

Belloy «Omdat hij vergeten was dat bij een huwelijksaanzoek een ring hoort (lacht). Hij had geen tijd meer om die te zoeken en dus werd het een schilderijtje van de hand van zijn grootmoeder: een stilleven met bloemen, haar specialiteit, met onze namen op de achterkant. In het diepst van zijn gedachten is Peter een romanticus. Niet op de sentimentele manier, maar hij houdt van de etiquette en de rituelen die erbij horen.

»Blijkbaar had hij in ‘De zondag’ al aangekondigd dat hij dat aanzoek zou doen, maar dat interview was verschenen toen wij een week in het buitenland zaten. Mijn familie en mijn vrienden wisten wat er zou komen. Toen ik aan een vriendin vertelde dat we zouden trouwen, zei die: ‘Maar Katia, iederéén weet dat toch?’ (lacht)»

HUMO Was dat het ideale aanzoek zoals je voor ogen had, voor een volle zaal en met je toekomstige in bloot bovenlijf?

Belloy «Het blijft Peter, dus je moet het hele circus erbij nemen (lacht). ‘Mediageil’ klinkt negatief, maar dat is hij misschien wel. Hij flirt graag met de schijnwerpers. Daar haalt hij plezier uit, maar het is ook al een paar keer in zijn nadeel uitgedraaid. Van de media kun je nu eenmaal niet winnen: als je woorden verdraaid worden, is dat het enige wat iedereen onthoudt.»

'Toen we onze relatie begonnen, heb ik hem wel gezegd: 'Als je echt kinderen wilt, zul je een jongere vrouw moeten kiezen.''

HUMO Zoals toen zijn minnares hem vijf jaar geleden in de vakpers van partnergeweld beschuldigde.

Belloy «Laat me heel duidelijk zijn: Peter heeft een sterke persoonlijkheid, maar er zit geen greintje agressie in hem. Anders zou zijn vorige vrouw toch ook verhalen hebben na zeventien jaar huwelijk? Toen mensen hoorden dat we samen waren, vroegen ze weleens: ‘En, slaat hij je?’ Dat vond ik erg, want blijkbaar is dat beeld van Peter als agressieveling toch blijven hangen.»

HUMO Hij liet zich in die tijd gewillig interviewen door de bladen.

Belloy «Voor een kunstenaar is het interessant om zoveel mogelijk in de aandacht te staan. Maar hij trekt altijd alle aandacht naar zich toe, of hij nu op een podium staat of niet. Voor hem waren die artikels een surrealistisch spel, en hij probeerde de bovenhand te krijgen door er voluit in mee te gaan. Maar zo werkt het natuurlijk niet.»

HUMO Er is toen ook veel inkt gevloeid over zijn buitenechtelijke relatie, die later zijn huwelijk zou doen stranden.

Belloy «Van een buitenechtelijke relatie was geen sprake, dat hebben die boekjes er toen van gemaakt. Op den duur ging het zelfs over een driehoeksrelatie, maar Peter heeft gewoon een scheve schaats gereden na zeventien jaar huwelijk. Zijn toenmalige vrouw, Ines, heeft dat niet gepikt, waarop ze uit elkaar zijn gegaan.»

HUMO Dat slippertje schreef hij toe aan een hardnekkige midlifecrisis. Is die intussen uitgezweet?

Belloy «Wat doen mannen in een midlifecrisis? Ze gaan vreemd of ze kopen een motor. Peter is niet het type voor een motor (lacht). Hij heeft er nog altijd geen gekocht, en vreemdgaan doet hij ook niet meer. Ik veronderstel dus dat hij er wel overheen is. Niet dat hij de vrouwen niet meer graag ziet (lacht). Maar hij is alleszins geen flierefluiter meer.»

HUMO Ines is nog altijd in zijn leven: ze blijft zijn zakenpartner.

Belloy «Ze werken nog intens samen, ja. Ze zit in zijn bvba, ze houdt zijn agenda bij en ze kleurt elke week de Cowboy Henk-strip in voor Humo. Ze woont hier in de wijk, dus ik ken haar ook erg goed. In Peters vorige relaties is er weleens wrevel ontstaan over die nabijheid, maar tussen ons is er geen enkele jaloezie. Haar zoontje van 8 uit haar huidige relatie is zelfs Peters beste vriend. Leon noemt Peter zijn pluspapa, en hij is afgelopen zomer met ons meegegaan op vakantie. Hij is stilaan oud genoeg om door te hebben dat Peter en zijn mama vroeger samen waren, en hij vindt het oneerlijk dat zijn mama wel hertrouwd is, maar Peter niet. ‘Hij kan toch trouwen met Katia?’ zegt hij dan (lacht).»

'Ik zeg hem soms: 'Dat jij nog nooit op je bakkes hebt gekregen, is een wonder' ''

HUMO Peter heeft lang een kinderwens gehad, maar vorig jaar heeft hij die definitief opgeborgen.

Belloy «Hij is pas serieus van kinderen beginnen te dromen toen Ines Leon kreeg, waardoor hij plots besefte wat hij allemaal miste. Maar nu beseft hij dat die droom op onze leeftijd niet meer realistisch is. Dat heb ik hem ook gezegd toen we onze relatie begonnen: ‘Als je echt kinderen wilt, zul je een jongere vrouw moeten kiezen.’ Hij gaf me gelijk. Peter wordt volgend jaar 60: mocht hij nu nog vader worden, dan is hij 80 wanneer die zoon of dochter 20 is. Nu is hij peter van Louis, het kind van zijn beste vrienden, en Leon heeft hij ook altijd in de buurt. Hij kan alle leuke dingen doen die je als ouder kunt doen, zonder de verantwoordelijkheid. Je kunt ook niet hele dagen schilderen en jezelf willen blijven ontwikkelen als kunstenaar, als je voortdurend op een kind moet letten.»


Volksfeest

HUMO Na zijn aanzoek liet Peter verstaan dat jullie nog dit jaar zouden trouwen. Ligt de zaal al vast?

Belloy «Dat was zijn plan, maar het zal er niet meer van komen. Ik vind het niet erg: ik ben al lang gelukkig met een soort langdurige verloving. Maar Peter wil echt een huwelijk. Voor de kerk, bovendien. Niet uit geloofsoverwegingen, maar voor de architectuur. Hij heeft zijn oog laten vallen op de abdijkerk van Grimbergen, een prachtig gebouw volgens hem.»

HUMO Hoe zal het huwelijk van het echtpaar Van Heirseele eruitzien?

Belloy «De details moeten we nog uitwerken, maar een traditioneel feest wordt het alleszins niet. Een klassieke huwelijkszaal met een dj is niets voor ons. We spelen met het idee om er een buurtfeest van te maken. In de wijk waar we wonen, is er elk jaar in mei een feest voor alle bewoners, en het leek ons wel wat om ons huwelijk eraan vast te koppelen. Het wordt een volksfeest voor alle buren en vrienden, met optredens van bevriende artiesten.»

HUMO Geloven jullie nog in de eeuwige liefde?

Belloy «Je begint toch altijd aan een relatie met het idee dat het voor altijd zal zijn, niet? Ik geloof alleszins wel dat Peter mijn eeuwige liefde kan zijn. Zonder daarom te denken dat het makkelijk zal zijn. Als je dat gelooft, ben je nog altijd een naïeve 16-jarige. Natuurlijk is Peter niet de ideale man, maar dat zou ook saai zijn. Het mag gerust eens knetteren tussen ons, dat kan ook niet anders met een figuur als hij. Maar dat maakt het alleen maar interessant. Never a dull moment.»

Kamagurka & Herr Seele, ‘Lachen gieren condors’, Arenberg, Antwerpen. Info en tickets: arenbergschouwburg.be

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234