null Beeld

Chris Cornell - Carry on

Doorgaan, met milde kracht: dat is wat Chris Cornell doet enkele maanden na de split van Audioslave, de geforceerde supergroep (drie maatjes Rage Against the Machine, één maatje Soundgarden) die maar zelden half zo straf klonk als de som der delen. (Wij laten u even in stilte rekenen.)

Nu Morello, Commerford en Wilk weer vriendjes zijn met Zack de la Rocha vervolgt Cornell het singer-songwriterpad dat hij begin jaren negentig al insloeg als bezieler van het buitengewone éénalbumproject Temple of the Dog, de moederschoot van Pearl Jam. Wat later, toen zijn eerste officiële solo-uitjes allerhande soundtracks en compilaties verfraaiden, sijpelde ook bij een breder publiek door wat de houthakkershemdengemeenschap allang wist: dat Cornell meer was dan de brullende hulk van de grunge, dat hij een Zanger was, met een Stem. Een blijver.

De eerste echte soloplaat kwam er pas in 1999, na het verscheiden van Soundgarden. Gelauwerd door critici, straal genegeerd door de rest van de planeet legde Cornell op het donkerromantische 'Euphoria Morning' z'n zwaarmetalen harnas af. De loden stadionriffs maakten plaats voor gevoel en sfeer, de toon was introspectief, lichtjes hypnotiserend zelfs.

Zucht. Ook na tig luisterbeurten stemt het volgens de man zelf nochtans aardig líchtere 'Carry On' ons bijzonder droef te moede. Variatie troef, waarvoor hulde, maar wat is de bedoeling van al die verwarrende, vlakke stijloefeningen die werkelijk álle kanten tegelijk op stuiteren? Pop, rock, blues, country, soul, folk, boogie woogie: Cornell en kornuiten (onder wie producent Steve Lillywhite en gitarist Gary Lucas, toch niet de minsten) draaien er hun hand niet voor om, maar laten ook nérgens sporen na. Voor elk liedje dat je uit compassie in de armen sluit, de larmoyante R&B van 'Safe and Sound' bijvoorbeeld, is er ook wel eentje dat je stante pede naar het vlugzout doet grijpen, zoals de affreuze Billy Ray Cyrus-pastiche 'Your Soul Today'.

Om het de fans makkelijk te maken staat er op 'Carry On' een rorschachtest: wie iets ziet in de op z'n minst dappere cover van 'Billie Jean' mag de rest van de plaat proberen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234