Cinema Canvas, de keuze van Jan Eelen: 'Bij deze film had ik desnoods de catering willen doen'

Van ons mag u de komende zomermaanden te baat nemen om er eindelijk al die geweldige series en docu’s die we in Humo tipten door te jagen, maar voor wie ook eens wil buitenkomen is er ‘Cinema Canvas’: 24 filmtoppers, gekozen door onder anderen Marcel Vanthilt, Erik Van Looy en Fien Troch.

Behalve op Canvas zelf worden de films ook vertoond op een groot scherm, telkens in een andere stad. Het gesprek met een gediplomeerd filmkenner en de aangepaste presentatie van Michaël Pas en Xander De Rycke krijgt u er gratis en voor niks bij. Aan de aftrap: ‘One Flew over the Cuckoo’s Nest’ van Milos Forman, de keuze van Jan Eelen.

Jan Eelen «Ik heb er maar vijf seconden over hoeven nadenken, want ’t is echt mijn lievelingsfilm. Geen idee meer wanneer ik ’m voor het eerst zag, maar ik heb ’m wel een keer of acht, negen bekeken. Wat anderen hebben met ‘The Sound of Music’, heb ik dus met ‘One Flew’: ik zal er nooit genoeg van krijgen. Ik neem aan dat je wilt weten waarom, vandaar: wil je de lange of de korte versie?»

HUMO Mocht je uitleg in een notendop passen: graag.

Eelen «’t Is een perfecte film, omdat alle acteerprestaties niks minder dan briljant zijn – alle acteurs staan op de tippen van hun tenen te spelen, en ze tillen elkaar allemaal op – én omdat Forman erin geslaagd is dat alles perfect op pellicule te capteren.

»Ze hebben ’m ook gefilmd in een echte psychiatrische kliniek, ver weg van Hollywood, zonder cafés of andere afleiding in de buurt.»

HUMO In de film probeert Jack Nicholson aan de gevangenis te ontsnappen door te veinzen dat hij gek is.

Eelen «En al tijdens z’n intakegesprek blijkt dat hij verkeerd gegokt heeft: anders dan bij een gevangenisstraf is er geen einddatum vooropgesteld. Het zou dus wel eens véél langer kunnen duren dan gehoopt (lacht). Het is trouwens het échte hoofd van de instelling met wie Nicholson zit te praten, en hun dialoog was maar deels uitgeschreven: plots begon Nicholson te improviseren, en de directeur volgt ’m – fantastisch!

»Er spelen nog meer échte psychologen en psychiaters in de film mee, en alle acteurs kregen een échte patiënt toegewezen met hetzelfde ziektebeeld als zij – een kleptomaan, een autist, noem maar op. Ze zaten al twee weken samen op de draailocatie toen Nicholson arriveerde – hij moest eerst nog de opnames van ‘Chinatown’ afwerken. Toen hij mee aanschoof aan tafel leek het alsof hij écht tussen de gekken zat, en hij besefte dat hij serieus uit zijn pijp zou moeten komen. Maar het lukte, en mede dankzij die bubbel waarin ze wekenlang leefden, hebben ze een meesterwerk kunnen maken. Ik wou dat ik daar bij had kunnen zijn, desnoods om de catering te doen (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234