null Beeld

Classic Albums: Frank Zappa

De Amerikaanse componist, gitarist en humorist Frank Zappa maakte tijdens zijn leven (1940-1993) véél platen - vanaf '66 gemiddeld meer dan twee per jaar - maar een megaseller leverde hij nooit af. Het dichtst in de buurt kwam hij met 'Overnite Sensation' en 'Apostrophe', een relatief lichtverteerbaar tweeluik uit '73 en '74 waarop hij zich op tekstueel virtuoze wijze het hoofd buigt over diepgaande levenskwesties als stinkvoeten, pratende poedels, poncho's uit de postordercatalogus, eskimo's die Nanoek heten, glazen bollen, tandflos en vrouwen die moeite hebben met het bereiken van een orgasme.

Redactie


In 'Classic Albums' halen betrokkenen herinneringen op (o.a. Alice Cooper, Billy Bob Thornton en Zappa's weduwe en kinderen); wij citeren hier de maestro zelve nog eens uit 'The Real Frank Zappa Book' ('89).
Over drummers:

'Drummers meten zichzelf vaak een uiterst zelfverzekerd air aan: 'Ik speel drums want ik ben een beest. Kijk eens hoe ik op deze ketels beuk! Meisjes, letten jullie nu even heel goed op? Ik ben hier heel hard aan het beuken!'
Over toetsenisten:

'Toetsenisten stralen een aura van frustratie uit, omdat ze geen gitarist zijn. Ze geloven dat hun kansen op de Grote Beloning (ik heb het hier uiteraard over de goeie ouwe je-weet-wel) gevoelig toenemen wanneer ze gitaargeluiden imiteren. Dat is ook de reden waarom je toetsenisten wel eens ziet met om hun nek van die dingen die er een beetje uitzien als een gitaar, maar dan met toetsen. Alsof ze willen zeggen: 'Hé meiden, pijpen jullie liever de gitarist? Ha! Kijk dan maar eens naar deze hightech dildo die ik omheb!''
Over solo's:

'De voornaamste reden waarom muzikanten op het podium graag een solo spelen: ze willen na de show gepijpt worden. De pijplustige solist herken je aan hoe hij aan het eind van zijn solo steeds hoger de toonladder opklimt en zijn laatste noot zo snel mogelijk blijft herhalen. De gedachte hierachter is dezelfde bij ieder instrument: 'Kijk mij eens ejaculeren.' Een goed voorbeeld is de violist Jean-Luc Ponty (die meespeelde op 'Overnite Sensation' en 'Apostrophe', red.). Aan het eind van een solo wriemelde die zich steevast naar de hoogste regionen van zijn viool, om bij de laatste noot het hele podium onder te ejaculeren. Het publiek vond het geweldig, maar als je zelf bandlid bent en het iedere avond opnieuw ziet gebeuren, dan denk je op den duur toch van 'Jezus, Jean-Luc, alwéér?'
Over zichzelf:

'Sommige rockmuzikanten steken hun geld in hun neus. Ik steek het mijne in mijn oor.'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234