Clement Peerens over 'Liefde voor muziek': 'Het is even simpel als bizar'
‘Liefde voor muziek’ is met voorsprong het beste muziekprogramma ooit. Vergeet ‘The Voice’, Jools Holland en al die andere onzin. Waarin schuilt die meerwaarde? We vroegen het aan een specialist.
'Ik ben gerust als jij mij kust' is de beste songtekst ooit!'
Clement Peerens «‘Liefde voor muziek’ is even simpel als bizar: enkele zangers en zangeressen verminken elkaars repertoire. En dat wordt welwillend aanhoord door de oorspronkelijke uitvoerders. Vaak wordt er zelfs enthousiast meegeklapt terwijl tranen van ontroering uit de oogkassen stromen. Straf!»
HUMO Hoe krijgt VTM dat voor elkaar?
Peerens «Spacecake, anders valt het niet te verklaren. En ik weet waarover ik spreek, want ik heb het zelf een keer meegemaakt. Ooit heb ik – na een stuk of vijf spacebrownies – verklaard dat ‘Breathing’ van Oscar and the Wolf eigenlijk nog niet zo rottig is.»
HUMO Helmut Lotti en Niels Destadsbader aan de spacecake? Klinkt weinig geloofwaardig.
Peerens «De productie had een slimme truc bedacht. De slachtoffers zaten opgesloten in een Spaanse villa en moesten eten wat er op tafel kwam. Het is een kleine moeite om elke dag wat weed door de kartoffelsalade te draaien.»
HUMO Waarom werd daar dagelijks kartoffelsalade geserveerd?
Peerens «Dat was een eis van het management van de Lotti. Dat geeft het stemgeluid een extra timbre waar de moffen zot van worden.»
HUMO Vielen er muzikale hoogtepunten te beleven?
Peerens «Jazeker. Niels Destadsbader heeft een machtige bewerking gemaakt van ‘Believe’ van K’s Choice. Daar was moed voor nodig. Hij heeft het lijk van die song opgegraven en er een nieuwe, meesterlijke tekst tegenaan gesmeten. Iedereen was meteen onder de indruk, behalve de Lotti. Die heeft nog even naar zijn ex gebeld om te vragen of het wel echte poëzie was, en na een bevestigend antwoord begon ook hij enthousiast mee te blèten.»
HUMO Wat is er zo meesterlijk aan die nieuwe tekst?
Peerens «Hij is vernieuwend, punt! Destadsbader kajiet een keer of twintig de zin ‘Jij gelooft in mij.’ Dat is eens wat anders dan dat versleten ‘Zij gelooft in mij.’ Het heeft het effect van twee kilo zuurkool en twaalf frisco’s: het zorgt voor een frisse wind, als ge mij deze medische beeldspraak wilt vergeven.
»Maar dat is nog niet alles. Tegen het einde van het nummer valt de geniale zin ‘Ik ben gerust als jij me kust.’ Ik zeg u: als ik mijn eigen werk buiten beschouwing laat, is dat de beste songtekst ooit!»
HUMO Waarom?
Peerens «Omdat daar een eindeloze tragiek uit spreekt. Niels is alleen gerust op het moment dat zijn bitch hem kust. Elke man begrijpt meteen waarom: omdat ze dan geen onheil kan aanrichten, of toch nauwelijks. Online shoppen en tegelijk uwe vent kussen is ondoenbaar. Hetzelfde geldt voor rechts inhalen, vegetarisch koken, de Nina lezen, schandelijke #MeToo-laster verspreiden, enzovoort. Maar daarin ligt ook het drama. Want meteen na die kus zegt ze achteloos: ‘Allee, ik ben er eens mee weg. De pincode van uwe Visa was toch acht-zeven-drie-drie, hè? Slukes!’
»De zanger rondt dit gruwelijke tafereel af met ‘Sluit ik mijn ogen en dan zweef ik, beef ik!’ Ja, ge zoudt voor minder beven! Dat is dus het heldhaftige van Destadsbader: hij kijkt onverschrokken in de helse afgronden van de liefde! De impact van die song was enorm. Zelfs een zachtaardig iemand als de Steverlinck, over wie een dichter ooit zei dat ‘hij half engel en half fleecedekentje’ is, werd woest. ‘Groot gelijk Niels!’ riep de Genter Sängerknabe, ‘Wanneer zullen die wijven eens ophouden met wijven te zijn?!’
»Toen werd het stil. Maar dat heeft er misschien ook mee te maken dat Morpheus (de Griekse god van de droom, red.) de neiging heeft om onverwijld in actie te schieten wanneer de Genter Sängerknabe zijn mond opent.»