Clement Peerens werkt mee aan 'The Voice Kids': 'Samengevat: ellende!'

‘The Voice Kids’ krijgt in het vierde seizoen niet alleen enkele nieuwe juryleden, maar is ook achter de schermen vernieuwd. Eén van de medewerkers is voortaan muziekkenner Clement Peerens. Wat heeft de man te zoeken in zo’n programma?

Clement Peerens «Ik ben hulpverlener. Niet voor die kinderen natuurlijk, dat zijn allemaal hopeloze gevallen. Daar helpt enkel rilatine, en een xanax als vieruurtje.»

HUMO Wie sta je dan wel bij?

Peerens «De muzikanten die de rotzooi moeten begeleiden. In de vorige editie hield zo’n muzikant het gemiddeld twee uitzendingen uit, daarna ging hij zich aanmelden voor een job als nachtwaker of camionettewegpiraat bij DHL. Ik ken een gitarist die op de parking in een vlaag van zelfhaat zijn vintage Gibson ES-345 vier keer heeft overreden met zijn Peugeotje. Ja, die mensen hebben professionele hulp nodig. En als het moet, neem ik ook de ouders in bescherming.»

HUMO Tegen de haaien van de muziekindustrie?

Peerens «Tegen hun eigen opgefokte kinderen. Want er kan er maar ééntje winnen, en de rest legt de schuld onmiddellijk bij de ouders. ‘Waarom heb ik geen zangles mogen volgen bij Adele? Waarom hebt ge mij niet afgeraden iets van Selah Sue te zingen?’ En dan beginnen die ouders naar elkaar te wijzen: ‘Ik wist dat die urban look niks voor ons Yentl was, maar ja, ik dacht: papa zal het wel beter weten. En nu zitten we met de gebakken peren!’ En dan krijgen die kinderen een crisis omdat ze onder de noemer ‘gebakken peren’ vallen, en ze raken aan de drugs. En omdat de ouders het beste willen voor hun kinderen, gaan ze op zoek naar veilige en betrouwbare weed. En zo komen ze bij mij terecht, want ik heb links en rechts wel wat contacten. Zo komt het, dankzij mijn professionalisme, uiteindelijk toch nog min of meer goed.»

HUMO Dankzij ‘The Voice Kids’ gaan de kinderen nu wel massaal naar de muziekschool.

Peerens «En na drie weken haken die even massaal terug af. En thuis maar zagen: ‘We mochten geen audities doen! Er was niet eens een podium! Niemand zei iets over mijn uitstraling!’ En dan racen die ouders in hun BMW naar de muziekschool, of met hun bakfiets, want er zijn er ook die van hun Kobeke de nieuwe Tourist LeMC willen maken. Die directies worden afgedreigd met processen en schadevergoedingen. En dan maar roepen: ‘Wie de hel is die Debussy? Die loser heeft zelfs nooit op Pukkelpop gestaan!’ – ‘Is het dan zo erg dat onze kleine geen maatgevoel heeft? Daar bestaan toch producers voor?!’ In geen enkele andere sector is het drankmisbruik zo hoog als in het muziekonderwijs. Dát is de realiteit. Het eindproduct van ‘The Voice Kids’ is, samengevat: ellende.»

HUMO Vroeger had je op de VRT ‘Eurosong for Kids’. Dat heeft toch een hoop talenten opgeleverd?

Peerens «Zeker: Oscar and the Wolf en Bazart. I rest my case. Met de rest van de deelnemers is het niet veel beter afgelopen: van dat crapuul dat in ‘Pano’ te zien was, haalde de helft ooit de halve finales. De muziekwereld veroveren is een kinderachtige ambitie, redeneren die psychopaten van Schild & Vrienden, wij gaan voor de héle wereld. Die gasten zijn ook seksueel totaal ontspoord, kan moeilijk anders met een generatie voor wie die kindvrouwtjes van Studio 100 het rolmodel waren. Maar dat is een andere discussie.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234