'Code 37': de donkere VTM-politieserie van de inmiddels internationaal gesmaakte regisseur Jakob Verbruggen
Op Vitaya kunt u vanaf vanavond ‘Code 37’ nog eens bekijken, de donkere VTM-politieserie met Veerle Baetens als de gekwelde flik Hannah Maes. Ideaal, want wij zochten al langer een uitvlucht om Jakob Verbruggen, de jonge landgenoot die indertijd in de regisseursstoel van ‘Code 37’ zat, eens op te bellen. Als zijn naam niet meteen een belletje doet rinkelen, is dat omdat Verbruggen zich hier sindsdien nog maar zelden heeft vertoond.
''Mijn grote jongensdroom was: een Hollywoodfilm regisseren met een stel topacteurs.'' Jakob Verbruggen
Voor u medelijden met ’m krijgt: Verbruggen heeft onderdak gevonden bij een paar buitenlandse projectjes, en niet de minste. Misschien zegt de naam ‘The Fall’ u wel iets, of – nog beter – ‘House of Cards’? Wanneer we hem aan de lijn krijgen, is Verbruggen alweer met een nieuw prestigieus project bezig: de Netflix-remake van de bekroonde BBC-serie ‘Black Mirror’.
HUMO Maar dus even terug naar waar het allemaal begon: ‘Code 37’.
Jakob Verbruggen «Ja, ik vind het fantastisch dat de serie nog eens wordt uitgezonden, want ik heb er alles aan te danken. Het is dankzij die reeks dat ik in het vizier kwam van de makers van ‘The Fall’ (de BBC-serie met Gillian Anderson, red.) en de bal aan het rollen is gegaan. Ik ben ook nog steeds trots op ‘Code 37’: we hebben de Vlaamse politieserie er toch wat mee opgefrist.»
HUMO Waar zat die vernieuwing in?
Verbruggen «Wel, het was onze bedoeling om de traditionele policier vanuit een westernstandpunt te benaderen. De John Wayne-klassieker ‘Rio Bravo’ was daarbij de grootste inspiratiebron: ook in ‘Code 37’ moest een zootje ongeregeld als één groep leren functioneren onder de leiding van een nieuweling – Hannah Maes, dus. Ook dat personage, een vrouw met een duister kantje in een wereld die gedomineerd wordt door mannen, was iets nieuws in onze televisiewereld.»
HUMO Naar verluidt bracht dát personage je ook in het vizier van de BBC.
Verbruggen «Klopt, want het hoofdpersonage uit ‘The Fall’ heeft veel gemeen met Hannah: ook daar draaide het rond een enigmatische, gekwelde vrouw in een mannenwereld. Dat was de producenten van ‘The Fall’ dus ook opgevallen, waarop ze niet veel later aan de telefoon hingen: ‘Of ik hun nieuwe reeks niet wilde regisseren?’»
HUMO Het vervolg leest als een Hollywoodsprookje. Je mocht dit jaar bijvoorbeeld de seizoensfinale van ‘House of Cards’ regisseren.
Verbruggen «Een behoorlijk surreële ervaring! Vooral omdat ik zelf al vier jaar een trouwe fan van de reeks was. Toen ik dan plots op de set stond met Kevin Spacey en Robin Wright, moest ik mezelf toch even in de arm knijpen. Als je aan de filmschool begint, is zo’n topserie regisseren natuurlijk je ultieme droom.»
HUMO Ga je nog meer afleveringen van ‘House of Cards’ regisseren?
Verbruggen «Dat is voorlopig nog een open vraag. Ik vond het een ongelooflijk leerrijke ervaring, maar heb het nu ook wel een beetje ‘van mijn lijstje afgevinkt’. Misschien wordt het maar eens tijd om een film te draaien, nee? Of om zelf nog eens een nieuwe reeks op te starten. ‘London Spy’, de BBC-serie die ik vorig jaar heb geregisseerd, is genomineerd in twee belangrijke categorieën van de BAFTA’S (de belangrijkste Britse film- en televisieprijzen, red.). Ik wacht af hoe hard die bal aan het rollen zal gaan, om dan mijn volgende stap te bepalen. Maar dat er een nieuw, interessant project aankomt, daar twijfel ik geen seconde aan.»
HUMO Iets zegt me dat dat geen bescheiden arthousefilmpje zal worden.
Verbruggen «Pas op, dat weet je niet. Op zo’n kleinere film kun je als regisseur natuurlijk veel meer je eigen stempel drukken. Hoe groter het project, hoe meer kokken er in de pot staan te roeren. Maar ik zou liegen als ik zei dat dat niet mijn grote jongensdroom was: een Hollywoodfilm regisseren met een stel topacteurs. Al is een nieuwe topserie met enkele grote talenten draaien ook weer goed, hoor (lacht).»