null Beeld

Coldplay - Mylo Xyloto

Coldplayzit in een lastig parket. Boeiend om te zien hoe ze de grootste rockgroep ter wereld zijn en zich tegelijk in allerlei bochten wringen om iets ánders te worden.

Serge Simonart

Ze worden niet erkend als avonturiers of vernieuwers, en dat zit hen duidelijk dwars. Daarom zijn ze al een paar platen op jacht naar hun 'Achtung Baby', en hebben ze als inspirator (maar ook als kruk) alvast producer Brian Eno geleend van U2.

'Mylo Xyloto', hun vijfde, is een goeie plaat, maar ook een plaat die de oerkracht van de groep ongebruikt laat. Vergelijk met 'Everything's Not Lost', de afsluiter van hun alweer elf jaar oude debuut 'Parachutes': da's simpelweg een ontroerende song met een ijzersterke melodie en een onwrikbare opbouw – zonder gimmicks, zonder trucs en zonder de 'Enoxification' van die overschatte betweter Eno.

Merkwaardig dat zulke rijke, populaire talenten zo onzeker kunnen zijn: 'We hebben al twintig miljoen platen verkocht zonder jou, Brian, en toch voelen we ons verloren. Help ons!'

Details vertellen het verhaal. Het zou commercieel en voorspelbaar zijn mocht een groep gezegend met een knappe zanger op de hoes een flatteuze foto van die blonde halfgod gebruiken. Met daarboven een al even commercieel en voorspelbaar klinkende titel als 'Paradise' of 'Every Teardrop Is a Waterfall' - twee tracks op deze plaat.

Coldplay opteert voor het tegenovergestelde: een ingewikkelde titel en artwork dat het werk lijkt van een overambitieuze graficus die in z'n vrije tijd graffiti spuit om street te lijken. En wat doen ze op de openings- en titeltrack met de aangename stem van hun frontman? Ze jagen hem door stemvervormers, waardoor hij pseudoavantgardistisch klinkt - en soms ook irritant.

Af en toe proef je nog formule: in 'Paradise' lijken ze te beseffen 'Oei, deze song is wat te obscuur... Wacht, we plakken er gauw nog één van onze 'Ooh-ooh-ooh' meezingkoortjes op.' Het is moeilijk om in 'The Princess of China' iets anders te zien dan een commerciële zet: de grootste markt ter wereld namechecken én Rihanna off all people laten meezingen?!

En op 'Every Teardrop Is a Waterfall' is de grens tussen een glorieuze riff en een demagogische, La Rocca-achtige technoriff dun. 'Ritmo de la noche' het ene moment en een sample van Sigur Rós het andere: veel gevarieerder kan een plaat niet worden. Ik ben nooit fan geweest van de eightiesrevival, en waarom de wereld opnieuw goedkope synthriffs nodig zou hebben, is mij een raadsel.

Een democratische groep heeft ook als nadeel dat alle leden te allen tijde aanwezig willen zijn: ik had van het mooie 'Up in Flames' liever een naakte soloversie op piano gehoord.

De grootste troef van Coldplay blijft hun schaamteloze en onverzettelijke optimisme – zie 'Us Against the World' en 'Don't Let It Break Your Heart'. Twee derden van deze songs zijn een elegante fuck you aan alle rockgroepen die zich wentelen in sonische doem, fotogenieke somberte en banale agressie omdat ze denken dat alleen dát cool is.

Terwijl: wat is er mis met zestigduizend man, zoals op Werchter dit jaar, die breed grijnzend uit de bol gaan op je muziek? Een massale omhelzing: ook dat is rock-'n-roll.

Coldplay verdient een standbeeld omdat ze tenminste probéren om geen in herhaling vallende vadsige miljonairs te worden, en drie keer op vier slagen ze daar nog in ook. 'You are what you is,' zei Frank Zappa, zelf een artiest die graag en vaak commercie vervlocht met avant-garde, ooit: aan dat soort fatalisme heeft Coldplay geen boodschap. Waarvoor hulde.

Coldplay speelt op zondag 18 december in het Sportpaleis in Antwerpen. Het concert is uitverkocht.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234