Colin Stetson: 'Hiernamaals stelt teleur'

Zelfs al hebt u zijn uitstekende soloplaten niet in de kast liggen, toch heeft de sax van Colin Stetson u al ontroerd: hij blies voor The National, David Gilmour, Arcade Fire, Bon Iver, Feist, Tom Waits en dit jaar nog voor regisseur Ari Aster in zijn doorbraakfilm ‘Hereditary’. Stetson komt in z’n eentje naar de AB (13 november) en Brugge (18 november), waar hij zijn sax zal doen zingen, kloppen, gillen en brommen.

HUMO Je bent een meester in circulair ademhalen, waardoor je soms een kwartier aan een stuk op je sax kunt blazen. Indrukwekkend om te zien, maar hoe beleef jij dat?

Colin Stetson «Optreden is ontzettend vermoeiend. Niet alleen wegens de manier van ademhalen, maar ook door de snelle handbewegingen. Op het podium probeer ik tot rust te komen en er niet aan te denken. Dan ga ik in het moment op, alsof ik mediteer. Als alles goed gaat, voel ik pure gelukzaligheid.»

HUMO Je komt je nieuwe plaat ‘All This I Do for Glory’ voorstellen, met huilende wolven, kletterende keien en een strijkerskwartet erop en eraan.

Stetson (lacht) «Nochtans hoor je alleen maar mijn sax. Het is de eerste plaat die ik helemaal in mijn eentje heb opgenomen en ik heb me nog nooit zo geamuseerd. Mijn geheim? De plaatsing van de microfoons: bij mijn mond of bij de kleppen van mijn sax. Zo kan ik zelfs mijn adem als een instrument gebruiken.»

HUMO Wat betekent de titel?

Stetson «Die is ironisch bedoeld. Ik vind dat we te licht omgaan met het concept van het hiernamaals. Te veel mensen denken alleen aan een eeuwige beloning na hun dood, waardoor ze hun eigen leven vergooien en ook vaak de vrijheid van anderen afnemen. Op mijn plaat volg ik een personage dat glorie zoekt in het hiernamaals en er alleen maar teleurstelling vindt.»

HUMO Je praat over personages, maar je maakt instrumentale muziek. Kun je zonder woorden een verhaal vertellen?

Stetson «Dat is net de uitdaging. Ik voel emoties en volg mijn personages terwijl ik mijn songs componeer, in de hoop dat de luisteraar diezelfde emoties zal voelen en diezelfde verhalen zal horen. Na een show komen mensen me vaak vertellen wat mijn muziek voor hen betekent. Bijna altijd is dat wat ik voor ogen had. Het is moeilijk uit te leggen waarom, maar het werkt.»

HUMO In een soundtrack vertel je niet je eigen verhaal, maar dat van een ander. Welke opdracht heb je van Aster gekregen voor zijn film ‘Hereditary’?

Stetson «Hij hield het simpel: mijn muziek moest kwaadaardig klinken. Ikzelf wilde klank geven aan de beklemmende stilte in een kamer. Melodieën wilde ik vermijden, want mijn soundtrack mocht de aandacht niet afleiden van het verhaal, dat steeds enger wordt. En ik weigerde afgezaagde ‘Psycho’-vioolpartijen te gebruiken. ‘Hereditary’ jaagt mij nog steeds de stuipen op het lijf, dus ik ben zeer tevreden over het resultaat (lacht).»

HUMO Het lijkt me geen plaat om tijdens de afwas op te leggen.

Stetson «Maar ze is wel geschikt om de dag mee te starten: je bent meteen wakker (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234