null Beeld

Comic Books Go to War

Voorbij is de tijd dat comics hun (voornamelijk piepjonge) lezers slechts mindless fun verschaften. De nieuwe generatie striptekenaars duikt - swoosh! - liever 's werelds conflictzones in en komt - kapow! - tevoorschijn met rauwe en waarachtige portretten waar tv- en internetjournalisten een punt aan kunnen zuigen - burp!

Redactie

In 'Comic Books Go to War' gaat filmmaker Mark Daniels dieper in op de nieuwe comic book-journalistiek. Hij illustreert zijn documentaire rijkelijk met voorbeelden: Art Spiegelman die over de Shoah tekende in het beroemde 'Maus', Marjane Satrapi die haar jeugd in het Iran van de ayatollahs vatte in 'Persepolis', en Joe Sacco die zijn wederervaren in Gaza schetste in 'Palestine', en daarmee als één van de grondleggers van het genre wordt beschouwd.

Joe Sacco «Ik ben géén oorlogscorrespondent. Daarvoor is mijn manier van verslag uitbrengen niet objectief genoeg. Ik toon mijn lezers de dingen zoals ík ze zie. Maar tijdens mijn research ga ik wel te werk als een echte journalist: ik doe ter plekke interviews, neem notities, luister naar de lokale verhalen...»

Mark Daniels «Ik had in 30 jaar geen comic meer vastgepakt, dus ik was me totaal niet bewust van de complexe evolutie die het genre had doorgemaakt. Wat me vooral verraste, was de zin voor realiteit die in de strips was geslopen.

»Voor mijn vorige film, 'Enemy Image', had ik onderzoek gedaan naar hoe de oorlogsverslaggeving op televisie is geëvolueerd. Ik was tot het bedroevende besluit gekomen dat wat de kijker op tv te zien krijgt, steeds minder met de realiteit te maken heeft. In Vietnam mochten journalisten nog alles van dichtbij filmen, in Irak kregen we enkel nog embedded journalism te zien: reportages die volledig gestuurd werden door het leger.

»Comic books hebben net de omgekeerde beweging gemaakt: ze worden steeds vaker getekend door ooggetuigen of door mensen die met hun neus op de feiten zitten. Denk maar aan Joe Kubert, die in 'Fax from Sarajevo' het verslag deed van hoe één van zijn vrienden de Bosnische burgeroorlog van dichtbij meemaakte. Net dat persoonlijke engagement maakt het aantrekkelijk. Je krijgt het conflict te zien vanuit een totaal ander oogpunt dan op tv.»

Sacco «Het grootste voordeel van comics is hun toegankelijkheid: veel mensen lazen ze al als kind. Daarom pikken ze een comic sneller op dan een krant of een boek. Het oogt lekker makkelijk, terwijl het inhoudelijk nét iets dieper graaft.»

Daniels «Bovendien zijn comics, in tijden waarin we met een simpele muisklik aan allerlei informatie raken, een uitzonderlijk traag medium. Een verhaallijn uitdenken en daarna ook uittekenen, dat kost tijd en moeite. Dat geeft comics een tijdloze kwaliteit.

»Echt, dit is nog maar het begin. Volgens mij zien we binnenkort de eerste comics over de recente revoluties in de Arabische wereld. Daar durf ik gif op in te nemen.»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234