Compact Disk Dummies (AB)

Met één nummer bewezen Compact Disk Dummies de stelling die ze vier jaar eerder tijdens de Rock Rally-finale op het bord van de AB krasten: synthpop kan ook punk zijn.

Lennert blijft een onvolprezen hinkstapspringer en Janus’ ingebouwde gps vindt nog steeds de kortste route naar synths en vocoders. Tot zover de dingen die níét zijn veranderd sinds Compact Disk Dummies de Rock Rally wonnen in 2012. Maar nu hebben de broers een nieuwe plaat, en daar staan echte númmers op. Met strofes, bruggetjes en een refrein.

Vanavond brengen ze een handvol Dummies-klassiekers uit de tijd van de tentsletjes, de hottentotten en de sub-tweehonderd-euro-Werchter-edities. Maar het enige nummer dat er echt toe doet, is amper een week oud: ‘Girls keep drinking’ is track twee op die fonkelnieuwe cd ‘Silver Souls’ en het redt de avond.

Want het één en ander loopt eerst niet helemaal lekker. Lennert verkent alle stemgradaties tussen falset en een korrelige Big Brother-imitatie, maar verslikt zich meer dan eens in zijn schizofrenie. Ondertussen zit jonge broer Janus verveeld met z’n eigen stem – zonder een digitale vernislaag valt die nogal onbehouwen in het oor. En het duet dat ze inzetten tijdens ‘Run’ – een tweedelige discotrack met flink veel suiker op de synths – neemt een manke start.

Dan was opener ‘Silver’ beter. Een moddervette gitaar verklaart formeel dat Compact Disk Dummies liever níét worden geboekt voor uw eerstvolgende beachvolleybaltoernooi. Ook al verzonnen diezelfde Dummies ooit het met ringtone-synths stuiterende ‘Mess with Us’, dat na drie jaar stof vergaren opnieuw übercatchy klinkt. En slordig: tijdens het nummer klakt Lennert een aantal medeklinkers hoorbaar kapot.

Iets later zal hij z’n gitaar pront naar voren duwen om ons onze rock ’n roll-fix toe te dienen, maar eerst is er radiohit ‘Holy Love’, een grand cru van blazers. Mooi, hoe trombone en trompet als vanzelfsprekend op de stroming van de song deinen om dan op het einde uit hun oevers te treden. Kanttekening: als je ’n driekoppige brass band voor één enkel lied durft in te schakelen, dan ben je geen dummy meer. Zeker niet wanneer je vlak daarna binnen de structuur van een song kunt soleren als was het peanuts. We hebben het over de eightiespop van ‘True Colours’, en over Lennerts gitaarlicks in de buik van die song.

Maar het blijft zoeken naar zanglijnen en, nu ja, poeder in ons gat. ‘Girls Keep Drinking’ komt net op tijd. Lennert tikt een dwarsbalkje aan op een drum. Een minuut lang weerklinkt enkel analoog hout op hout. Maar nog eens een minuut verder hangen we in een furieuze krabbenmand: lichtspots vallen bij vlagen binnen, Janus’ synths snoeren aan tot heelder barrages, drumsticks splinteren op de bekkens. “Girls”, “Girls!”, “Giiiiirls!”: Lennert trekt en sleurt aan het woord totdat het in een mantra vervelt.

Na ‘Girls Keep Drinking’ volgen nog ‘The Reeling’ (één, twee, dríé finales), ‘F.E.E.R.S.’ (met een fijn schelletje grime) en ‘Remain In Light’ (voorzien van een kinderkoor dat klinkt als een hoesafbeelding van Radiohead). Maar het was al meer dan goed. De superlikes van alle aanwezige m/v/x’en waren al binnen, en de festivalprogrammatoren zal het ook niet zijn ontgaan. Enfin, we zien elkaar op Pukkelpop.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234