Compact Disk dummies: 'Ruzies onder broers: die los je op met een mep'

Van de Dewaeles tot Dimitri Fake Ass & Like Mike: ook in de Belgische dance vormen broederparen een rode draad, en het is verleidelijk om dat rijtje elektronische brothers aan te vullen met Lennert en Janus Coorevits van de Compact Disk Dummies. Maar het langspeeldebuut van de winnaars van Humo’s Rock Rally 2012 bemoeilijkt dat toch behoorlijk – ‘Silver Souls’ is namelijk nog het meest van alles een popplaat, inclusief melodieën, meerstemmigheid en zelfs een kinderkoor.

'Vóór de Rock Rally hadden we niet echt door dat we talent hadden'


Alles over Compact Disk Dummies »

Humo spreekt de Desselgemse Coorevitsen in de Gentse Vooruit, enkele dagen nadat ze ter ere van de twintigste editie van Humo’s Rock Rally voor een volle AB speelden.


Compact Disk Dummies spelen op 11 mei in de AB in Brussel. Info en tickets: abconcerts.be

HUMO Er zou die avond een klein broertje van jullie gesignaleerd zijn in de backstage van de AB.

Lennert Coorevits (23) «Siebe, de jongste. Hij is 17, studeert techniek, en zoekt nu zijn weg zoals wij dat een paar jaar geleden hebben gedaan. Hij is bezig met audio en heeft ook al een paar keer roadie gespeeld voor ons.»

Janus Coorevits (21) «Het is altijd tof als je kan werken met iemand die je vertrouwt, van wie je weet: ‘Die zal dat goed doen.’ En ook dat je het kan zeggen wanneer het niet goed is (lacht).»

HUMO Zeggen dat het niet goed is: doen jullie dat ook vaak onderling?

Lennert «Als broers communiceren we met weinig woorden. Wij hoeven maar naar elkaar te kijken om te weten dat een bepaald geluid geen goed idee is. Dat maakt het voor een derde persoon heel moeilijk om écht bij de band te horen. Nu met Luuk Cox, die de plaat heeft gearrangeerd (de Brit Gareth Jones tekende voor de productie, red.), was dat ook zo. Janus en ik keken één keer naar elkaar om te overleggen, en dan nog een keer om duidelijk te maken: ‘Ik weet het, ik weet het, we moeten het hem straks nog vertellen.’ (lacht).

»De laatste tijd maken we wel minder ruzie met elkaar. We weten dat we veel tijd met elkaar moeten doorbrengen, dus houden we ons wat in.»

Janus «Dat besef is gegroeid. Ik kan me niet inbeelden dat ik in het begin zou gedacht hebben: ‘Ik moet dat hier allemaal een beetje onderhouden met mijn broer, want we moeten nog vaak samenwerken.’ En toch is het zo: ik wil niet dat Compact Disk Dummies, alles wat we samen hebben opgebouwd, door één ruzie in het water valt.»

Lennert «Anderzijds: ruzies onder broers, die zijn ’s anderendaags ook weer over. En eigenlijk los je het nog het makkelijkst op met een mep (lacht).»

Janus «Niet dat we elkaar bont en blauw slaan.»

Lennert «Maar al spelend een keer slaan of een stamp uitdelen – dan hoef je het ook niet meer uit te leggen. Je bereikt een kookpunt en erna is het: ‘Oké, dat hebben we ook weer gehad.’»


''Silver Souls' verschijnt op 6 mei bij N.E.W.S./541 records'

HUMO Er wordt veel getoeterd dat ‘de langspeler’ op sterven na dood is. Maar Kanye West maakt ze nog, en iets zegt me dat jullie er ook nog in geloven.

Lennert «We leven ontegensprekelijk in vluchtige tijden, maar er is toch nog niks écht veranderd? Het is toch niet zo dat de standaardplaat nu maar vijf nummers lang is of zo? Ik denk dat dat wel degelijk iets wil zeggen: het wijst op de honger van de luisteraar naar een geheel.

»Als luisteraar vinden we het zelf ook belangrijk dat een plaat klópt. ‘Good Kid, M.A.A.D. City’ van Kendrick Lamar: dat was een verhaal. De laatste van Tame Impala vertelt ook een verhaal vind ik, qua sound.»

Janus «Ik stream natuurlijk ook, maar als ik een plaat supergoed vind, dan koop ik ze. Nadat ik ze eerst online beluisterd heb, dus. Hoe anderen naar onze muziek luisteren, dat kan me niet veel schelen.»

Lennert «Mij ook niet. Alleen, mocht iemand een nummer van ons downloaden van YouTube, dan zou ik toch zeggen: ‘Gast, we zijn 2016! Doe iets beter je best, en je vindt dat in goeie kwaliteit.’»

HUMO Melodie primeert op de plaat. Dat is anders op jullie liveconcerten, waar energie regeert.

Lennert «‘Run’ was één van de eerste nummers waarin we op zoek zijn gegaan naar harmonieën in de stem. En waarin we daar voor het eerst ook vér in durfden te gaan. Een ouder nummer als ‘The Reeling’ had wel een goeie melodielijn, maar daar bleef het ook bij. Nu gingen we voor veel nummers op zoek naar een tweede stem, een derde stem...»

Janus «Je gaat, door veel in de studio te zitten, ook andere muziek maken. Wat we in het begin deden, dat brute, dat kan je niet letterlijk vertalen naar een plaat. Op plaat wil je gelaagdheid, dat het allemaal meer leeft. Maar live zijn we nog altijd even energiek – energieker dan vroeger, zelfs.»

HUMO Mogen we Compact Disk Dummies een popgroep noemen?

Lennert «We zijn van een generatie die zowel naar Justin Bieber als Fuck Buttons luistert – enfin, dat is zeker zo bij de muzikanten. Er zijn geniale nummers geschreven binnen de commerciële popmuziek, en er is daar ook grote bagger geschreven. Maar dat is in de trashmetal net zo.

»We zien onszelf als een poprockband, met andere instrumenten.»

Janus «We hebben vroeger ook op dingen als Laundry Day gestaan, maar we voelden: we worden daar niet genoeg onthaald als band. Te veel als dj. Het werd in die middens niet echt geapprecieerd wat we live deden. Hoe meer we die elektronische wereld verkenden, hoe minder we ons daar thuisvoelden.»

Lennert «We hadden voor de plaat ook eerst een – Belgische – producer uit de dancewereld. Maar hij wou ons de hippe elektronica van het moment aansmeren, dat Britse geluid van Disclosure en zo. Ik zeg liever niet wie die producer was: het was een heel slechte samenwerking, die volledig op de klippen is gelopen. Het ging allemaal over de sound, en Janus en ik voelden toen heel duidelijk dat we een groep waren: wij willen númmers schrijven en ons niet laten vastpinnen op één geluid – dat kiezen we wel naargelang het nummer. Uiteindelijk hebben we er dan Luuk Cox bijgehaald, met hem was de samenwerking wél goed, ook omdat hij ons niks opdrong.»


Het feest als kunst

HUMO Een groot verschil tussen gitaar- en elektronische groepen: als er live een snaar breekt, neem je gewoon een nieuwe gitaar. Als de laptop niet marcheert, dan marcheert de laptop niet. En dan sta je daar, behoorlijk naakt.

Lennert «En dan denk je ook echt: ‘Waren we maar een gitaargroep.’ Maar goed, op een manier is dat dan ook wel rock-’n-roll, zeker? Ons instrumentarium is nooit een keuze geweest. We wilden muziek maken en in die periode was een computer gewoon het enige wat we hadden om te maken wat we zelf wilden horen. Janus zat in de dj-wereld en ik zat in de rock.»

Janus «Ik zat volop in de keiharde elektronica, The Bloody Beetroots en zo... Het was de tijd van het Ed Bangers-label, en als je 12 jaar bent, dan is dat echt een gesloten wereldje. Lennert liet me andere dingen horen. Intussen is er geen enkel genre dat ik niet graag hoor.»

Lennert Daft Punk «We wilden iets doen als , iets waarin rock en dance samenkwamen. We waren op zoek naar bepaalde klanken, we kenden niet meteen een drummer in de buurt, dus kwamen we logischerwijze uit bij deze bezetting.

»En nu willen we de beste Compact Disk Dummies zijn.»

HUMO Voor de clip van ‘Holy Love’, iets met een sekte en riten, hebben jullie je duidelijk laten inspireren door films als ‘The Holy Mountain’ van Alejandro Jodorowsky.

Lennert «Volledig. De typografie, de korrel... Het zijn ook bewuste referenties naar horrorfilms uit de jaren 70, genre ‘The Wicker Man’. De aantrekking van het collectieve, de opoffering voor een ideaal... Toen ik de song schreef, ging die over het katholieke zondebesef, dat er toch half en half inzit bij mij. Voor de clip wou ik dat extreem visualiseren – en ik kwam uit bij een sekte. We beleven rare tijden. In de wetenschap zijn we toch zo ver gevorderd dat het knettergek is om oude religieuze teksten letterlijk te nemen. Maar ik zie ook dingen in religie die werken voor veel mensen, ook atheïsten – neem nu de vasten, of een begrafenis. Moet je daar dan beschaamd over zijn? Ik denk dat het allemaal misloopt als religie wordt opgedrongen.»

HUMO Op de hoes van de plaat staan jullie als twee speelgoedfiguurtjes afgebeeld.

Lennert «Die sekte waar ik het net over had, dat kan ook de consumptiemaatschappij zijn. Jezelf zien als een radertje in een groter geheel – ik ben daar in véél nummers mee bezig. Ik kwam vanzelf uit bij speelgoed, als symbool. Je levert een product af met je muziek, maar in hoeverre ben je zelf deel van je product? Verkoop je ook jezelf, of enkel je muziek?

»Er is meer: mijn speelgoedverpakking is die van een Action Man, maar die speelt dan wél in een heel donkere video. Anders gezegd: ik zit in een zeer uitbundige verpakking, die niet per se iets zegt over hoe ik me vanbinnen voel. En Janus zijn speelgoedfiguurtje zou eigenlijk moeten verkleuren wanneer hij zich minder voelt.»

Janus «Ik kan het minder goed wegsteken wanneer iets me niet aanstaat.»

Lennert «Ik heb het idee van een icoon ook altijd heel aantrekkelijk gevonden. Hoe Kuifje met een paar lijnen en die kuif tot zo’n icoon is uitgegroeid... Misschien is het wel een droom van me om ook zo’n icoon te worden (lacht).

»Soit – wat is onze identiteit en hoever staat die van onze muziek? Ik vond het in ieder geval wel leuk om een apart personage te creëren.»

HUMO Waardoor we als vanzelf bij Bowie belanden. Geen ‘Boys Keep Swinging’ op jullie plaat, wél ‘Girls Keep Drinking’.

Lennert «Een nummer dat het geprezen yolo-gevoel koppelt aan de apocalyps. Een nummer over feesten alsof er geen morgen komt, over je te pletter dansen in een club die op instorten staat. Een nummer met véél ironie ook.

»Ik feest zelf ook graag, maar alleen op goeie muziek. Als de muziek mij niet aanstaat, ben ik weg (lacht). De leukste feestjes zijn die waar de dj toch een plan voor ogen heeft, iets opbouwt.»

Janus «Al wil ik dat hij live ook dingen aanpast, het mag niet té voorbereid zijn.»

Lennert «Een feest brengen, dat is evenzeer een kunst als een goed optreden geven – LeFtO begrijpt dat, de Dewaeles begrijpen dat.»

Janus «We draaien zelf minder dan in het begin, we zijn meer met de plaat en met optredens bezig geweest. Maar het blijft tof: je eigen muziek – en daarmee bedoel ik de muziek die we tof vinden, niet onze eigen muziek – draaien. En dingen uitproberen: stemmen mixen met andere baslijnen. Altijd leuk om Taylor Swift te combineren met The Human League

'Bij 'Belgica' vroegen we ons af: 'Waarom zitten wij niet in die film?''

HUMO Stel: jullie hadden de Rock Rally vier jaar geleden niet gewonnen. Zou je nu met evenveel overtuiging muziek maken?

Janus «Dat is een moeilijke. Maar ik denk toch dat er een ander mens voor je had gezeten. Ik zou veel minder de focus op muziek hebben gelegd, het was wellicht niets meer dan een leuk zijspoor geweest.»

Lennert «Ik denk dat we voor de Rock Rally niet echt doorhadden dat we talent hadden. Ik wist van mezelf dat ik nummers kon schrijven, maar ik vond wat we toen deden niet goed. En toen zeiden jullie: ‘Jullie kunnen wél iets.’ Dat heeft enorm geholpen.

»Zonder de Rock Rally was ik nu een film aan het maken, of hoezen aan het tekenen voor een andere band – muziek zou nog altijd belangrijk zijn, maar niet het allerbelangrijkste.»


Cake en trampoline

HUMO Er zit een kinderkoor in ‘Remain in Light’. Een écht kinderkoor bovendien, geen bewerkte stemmetjes uit de computer.

Lennert «Het is zelfs een Desselgems kinderkoor. We hebben er toch wel even naar moeten zoeken, een kinderkoor dat in het Engels kon zingen en de tijd had om te oefenen. En we zijn dus uitgekomen bij een koor om de hoek.»

Janus «Waarin we als kind zelf ook nog een tijdje hebben gezeten.»

Lennert «We hebben die kinderen, allemaal tussen de 7 en de 12 jaar oud, bij ons thuis uitgenodigd. Mijn moeder had cakejes gebakken, we hadden een trampoline klaargezet – allemaal om toch voor wat verstrooiing te zorgen. Weken aan een stuk hadden ze heel die tekst volledig fonetisch vanbuiten geleerd, ze hadden goed geoefend. Maar na één take dachten ze al: ‘Oké, dit is het dan.’ Ze wilden cake en trampoline, terwijl wij het natuurlijk nog iets beter wilden: nog een take, en nog één... Na drie takes liepen die kinderen gewoon weg (lacht).»

Janus «Ik denk dat we bijna honderd takes hebben moeten opnemen – het bleek een hele namiddag werk. Ik denk dat die kinderen héél blij zullen zijn om het resultaat te horen.»

HUMO Wat ik me afvroeg toen ik naar ‘Belgica’ zat te kijken: ‘Waarom zitten de Compact Disk Dummies eigenlijk niet in die film?’

Lennert «Ik dacht net hetzelfde! Ik heb het nog gevraagd aan Sofie Engelen, die de productie van de soundtrack deed: ‘Waarom zitten wij daar niet in?’ ‘Jullie stonden op de lijst, maar we moesten keuzes maken.’ Nu, als we op de lijst stonden, vind ik dat al heel wat. We kijken op naar Soulwax. Nu weer, met die fictieve bands: schitterend idee. Ik zeg maar iets, hiphop maken in een fictieve groep: je zou het mij geen twee keer moeten vragen.

»Maar als ze ons niet vragen, dan doen we dat binnen twee jaar gewoon zélf.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234