null Beeld

Computer voorspelt filmhits: 'Hollywood laat zich te vaak door emoties leiden'

Wie bepaalt welke speelfilms in Hollywood worden gemaakt? Dat zijn steeds vaker computers, die met algoritmes uitvogelen welke scenario’s kans maken op succes en welke niet. Eén van de bedrijven die door de filmstudio’s worden ingehuurd is het Britse Epagogix, opgericht door risicomanager Nick Meaney.

az

Tijdens een vergadering van een gerenommeerde filmmaatschappij werd hij enkele jaren geleden voorgesteld als ‘de man die ons 90 miljoen dollar aan verlies heeft bespaard’. Meaney en zijn collega’s hadden voorspeld dat een prehistorisch epos over een stam in een wereld vol dino’s zijn budget van 180 miljoen dollar nooit zou terugverdienen. De filmmaatschappij zag af van het project. Een concurrent ging ermee aan de haal, maakte ‘10.000 BC’ wél en verloor bijna de helft van de investering.

– Hoe wisten jullie dat de film zou floppen?

Nick Meaney «Heel simpel: door ons algoritme. Dat kan op basis van resultaten uit het verleden bepalen of een film het beoogde publiek zal bereiken. Daarvoor vergelijken we het nieuwe project met bestaande films, aan de hand van een reeks criteria. Locatiekeuze, rolbezetting, plotwendingen… Hoe meer gegevens we kunnen verzamelen, hoe nauwkeuriger onze voorspelling wordt.»

– Maakt het uit of een bepaalde ster telkens terugkeert in een succesvolle filmserie?

Meaney «Die vraag hebben we ooit moeten beantwoorden, toen er een nieuwe ‘Spider-Man’ moest komen. Tobey Maguire, die de rol aanvankelijk speelde, vroeg opeens veel meer geld, waardoor de filmmaatschappij wilde weten of het wat zou uitmaken als een andere acteur de rol zou overnemen. Uit ons onderzoek bleek van niet. En de opbrengst van ‘The Amazing Spider-Man’, met Andrew Garfield, gaf ons gelijk.»

– Niet iedereen in Hollywood is onder de indruk. Producent Jon Landau zei dat een film als ‘Titanic’ – waarin 1.500 mensen om het leven komen en één van de geliefden het einde niet haalt – met jullie algoritme nooit gemaakt zou zijn.

Meaney «Dat klopt. Het succes van ‘Titanic’ viel niet te voorspellen. Hetzelfde geldt voor ‘Avatar’. Dat zijn unieke films die amper met andere titels te vergelijken zijn. Toch ben ik van mening dat Hollywood zich te vaak door emoties laat leiden. Als een ster bevriend is met de producent, wil dat niet zeggen dat die persoon ook geschikt is voor de betreffende filmrol. Met ons programma kunnen we dat objectief vaststellen. En meestal hebben wij gelijk.»

© AD

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234