Concert-review: Rihanna in Het Sportpaleis

Een tot de nok gevuld Sportpaleis, een stoere chick met wereldhits te over en een indrukwekkend decor met broeierige vlammenwerpers en gigantische flitsende beeldschermen: onze date met Rihanna had alles in huis om onvergetelijk te worden. Helaas, in al het spektakel verdween de diva - want dat ìs ze - in het niets. Man down!

Margo Ombelets

DJ-duo GTA haalde alles uit de kast om het publiek aan het dansen te krijgen, maar dat lukte slechts gedeeltelijk: hier en daar telden we een beleefd bijtrekpasje, maar echt loos gaan deed vrijwel niemand. Het duo had dan ook de minst dankbare taak van de avond: de boel rechthouden. Niet alleen liet een in zwart doorschijnend babydolletje gehulde RiRi meer dan een uur op zich wachten, ook support act HAIM was in extremis niet komen opdagen. De tweede keer dat de drie zusjes een optreden in ons land afblazen: je zou nog denken dat ze hier niet graag komen.

Een kolkend Sportpaleis een uur laten wachten, het kan nog bezwaarlijk als Fashionably late gecatalogeerd worden, en toen Rihanna uiteindelijk toch ten tonele verscheen, was volgens ons het kalf al lang verzopen - pun intended. Heel even maar reageerde het publiek uitgelaten - was het de opluchting dat ze toch kwam opdagen? - en op geen enkel moment leek het erop dat Rihanna en haar publiek er écht zin in hadden: nadat de ballad 'Mother Mary' de set oeverloos traag geopend had, excelleerde de Barbadiaanse vooral in veel gevloek, vulgaire choreografieën - ze leek bij momenten een dolgedraaide stripper - en het vergeten van haar eigen lyrics. Pas in de laatste twintig minuten van de set kreeg het publiek waarvoor het kwam: hits als 'S&M', 'Only Girl' en 'Don't Stop The Music'. Te laat.

‘Don’t throw your f*cking stuff up here! I mean… I like your gifts, but: what if you f*cking hit my crew?’ Of hoe knuffelbeertjes en cadeaus in de wereld van Rihanna levensgevaarlijk zijn.