null Beeld

Concert van de week: André Brasseur

DJ Bobby Ewing en Jan Delvaux hebben met ‘Belpop Bonanza’ al 75 keer opgetreden, voor ruim 20.000 mensen. Ze kunnen daarmee geenszins tippen aan de succescijfers van de door hen uit de vergetelheid opgeviste André Brasseur: alleen al van diens single/instrumental/begintune/indicatiefje ‘Early Bird Satellite’ werden sinds jaar van opname 1965 meer dan 6 miljoen stuks verkocht.

Op een try-out in Leuven warmen Ewing (geboren als Jimmy Dewit) en Delvaux op met wist-je-datjes. Voorbeeld? Het hammondorgel van André Brasseur (76) speelt een doorslaggevende rol in ‘What’s a Woman’ van Vaya Con Dios. Introducing the band? Aan de gitaren twee van de drie Bennen van Isolde & Les Bens, de drummer is die van De Mens, de twee blazers hebben de wijsheid ‘It don’t mean a thing if it ain’t got that swing’ boven hun bed hangen. Vooraan natuurlijk Brasseur: met toetsen, schuiven, pedalen en dirigeerarm in de weer vanachter zijn Golden Hammond Organ, ooit door een regisseur van een Duitse tv-show in het goud gelakt, een kleur die er nooit meer is afgegaan. Als het instrument in panne valt, volgt er noodgedwongen een kleine pauze. Daarna wordt het concert écht goed.

André Brasseur (zucht) «Mijn hammond is een beetje toegetakeld. De verbindingsstukken zijn fragiel. Er zitten bijvoorbeeld elf pinnen in de stekkers, het bakeliet eromheen is vaak gewoon verdwenen. Ik moet dringend een specialist raadplegen. Het instrument is niet gemaakt om overal mee te zeulen: het weegt 260 kilogram en was bedoeld voor in de kerk, of om stomme films mee te begeleiden. Bijkomende handicap: zonder de Lesley-speakers is de klank maar niks, dus die grote bak moet óók mee.»

HUMO Zou u op een modernere versie kunnen spelen?

Brasseur «Ah non! De terugslag van de toetsen is werkelijk ongelooflijk. Ook als je meermaals dezelfde noot speelt, blijven de geluiden terugkomen. Er zitten negen contacten in elke noot, het is een machine die werkelijk tot in de puntjes in orde is. De uitvinder was een horlogemaker die toevallig ontdekte dat draaiende tandwielen verschillende toonhoogtes hadden. In 1974 is de productie ervan gestopt, daarna is het een elektronisch instrument geworden. Ça n’a plus rien à voir.»

HUMO Wat is uw favoriete hammondsong? Die niet van u is, bedoel ik.

Brasseur «Qui n’est pas à moi? (lacht) ‘A Whiter Shade of Pale’ van Procol Harum, voor de op halve snelheid opgenomen geluiden die uit de draaiende Lesley-speakers komen. Doe verder maar alles van Booker T., Jimmy Smith en Jimmy McGriff, daar is het voor mij tenslotte mee begonnen. Toevallig begonnen, eigenlijk, want ik speelde piano in een trio, en ik moest mijn instrument huren. Omdat er geen prijsverschil was tussen een piano en een hammond, koos ik voor die laatste, die altijd perfect werkte. Heel wat anders dan de steevast ongestemde piano’s. Zo ontdekte ik die heel nieuwe klanken.»

HUMO Op de nieuwe verzamelaar ‘Lost Gems from the 70’s’ is er voor de allereerste keer serieuze aandacht voor uw werk uit dat decennium. ‘X’ is psychedelisch, het klonk zonet ook live fantastisch. U moet ergens onderweg naar Kraftwerk geluisterd hebben...

Brasseur «Eén keer, om te horen hoe zij het deden.»

HUMO Oké. En het begin van ‘Saturnus’ is krék The Chemical Brothers. Zegt die naam u iets?

Brasseur «Nee. Ik vind het uiteraard geweldig dat die jaren nu aandacht krijgen, maar om ze mijn experimentele periode te noemen... Het is gewoon een ander stuk van de klankband bij mijn leven. Ik had mijn geld geïnvesteerd in twee discotheken, ik draaide daar lange dagen. In de begindagen was ik zorgelozer. Eind jaren 70 schreef ik ‘Stress’. Het wáren ook stressjaren.


Info en tickets »

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234