Concert van de week: Ennio Morricone

Ennio Morricone is de grootste filmcomponist aller tijden, dat staat buiten kijf. Van cult tot spaghettiwestern, van thuisland Italië tot de gehele wereld en van Sergio Leone tot Quentin Tarantino: de maestro serveert wie maar wil een schitterende soundtrack. Op 20 februari concerteert hij – op z’n 87ste – met orkest in het Sportpaleis. Hierbij een korte kennismaking in vijf lemma’s.


Info en tickets »

Italië

Ennio Morricone is een wereldster. Hij is zelfs zo’n grote wereldster dat zijn eigen naam een genre op zich is – zoals je dat ook van bijvoorbeeld Walt Disney kunt zeggen, en van bijna niemand anders. Hij schreef meer dan 500 soundtracks, plus meer dan 100 klassieke werken. Meer dan 70 miljoen platen verkocht hij, en honderden prijzen vielen hem ten deel. Frappant genoeg won hij nooit een Oscar – maar daarover later meer.

En toch heeft onze kosmopolitische ster Italië nooit verlaten. Ennio is niet weg te slaan uit Rome, waar zijn wieg stond. Engels spreekt hij niet. Wie hem wil interviewen, doet dat maar in het Italiaans.


Sergio Leone

De jonge Ennio begon op trompet. In het Rome van de jaren 40 speelde hij in jazzgroepjes. Toen hij overstapte op componeren, haakte eigenwijze Ennio zijn karretje vast aan dat van Sergio Leone, de man die de spaghettiwestern geenszins uitvond (dat is een misverstand), maar wel perfectioneerde. Dat deed hij niet in de laatste plaats dankzij de scores van Morricone, want zeg nu zelf: is er iets iconischer te bedenken dan het harmonicariedeltje van Charles Bronson uit ‘Once Upon a Time in the West’? Of de gehele score van ‘The Good, the Bad & the Ugly’? Dat dachten wij ook.


Giallo

Het aardige aan Morricone is dat hij geen purist is. Sterker, hij lijkt zich zelfs lekkerder te voelen bij pulp dan bij chic. Zo verzorgde hij tientallen soundtracks voor heerlijke Italiaanse horrorprenten – ‘giallo’, zo heet het genre – als ‘Nightmare Castle’, ‘The Antichrist’ en ‘Spasmo’. Horrormeester John Carpenter was fan, en nodigde de componist uit om de muziek bij ‘The Thing’ (1982) te verzorgen. Het werd misschien wel Morricones fraaiste werk.


Samplekoning

Het is lastig na te zoeken, maar Morricone moet bijna wel de meest gesamplede artiest uit de geschiedenis zijn. Neem bijvoorbeeld ‘The Ecstacy of Gold’, één van de bekendste stukken uit ‘The Good, the Bad & the Ugly’. Metallica begint er al 25 jaar zijn concerten mee én Jay-Z gebruikte het voor zijn single ‘Blueprint2’. Van Hudson Mohawke (Chimes) via Radiohead, Last Shadow Puppets en The Mars Volta: het is al Ennio wat de klok slaat.


Quentins Oscar

Zoals gezegd: een Oscar ontving Morricone vreemd genoeg nog nooit. Ja, een ere-Oscar wel, maar geen ‘echte’. Daar lijkt dit jaar verandering in te komen. Morricone schreef de soundtrack bij Quentin Tarantino’s ‘The Hateful Eight’, en de regisseur is sindsdien op ramkoers – hij loopt Hollywood plat om zijn held een Academy Award te bezorgen. Morricone is inmiddels de grote favoriet, maar zelf zal hij niet komen opdagen: hij gaat liever op tournee.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234