null Beeld

Concert van de week: Flying Lotus

‘You’re Dead!’: die woorden zult u, tenzij u tijdens het dansen met uw kanis ergens tegenaan botst, vast niet te horen krijgen na de doortocht van Flying Lotus in de Botanique, maar tuitende oren en gekookte hersenen zullen wél uw deel zijn.

Wij belden de genaamde Steven Ellison (31), tevens één van ’s werelds spannendste elektronicaproducers (die beat in de openingstrack op ‘To Pimp a Butterfly’ van Kendrick Lamar is van hém), in de betonjungle van Los Angeles uit zijn nest. Voor de zekerheid activeren we onze fluistertoon, of is Ellison misschien een ochtendmens?

Steven Ellison «Een beetje wel, ja. Veel van m’n muzikantenvrienden gaan pas slapen tegen vier uur ’s nachts en rollen om één uur ’s middags weer uit hun bed, maar ik niet. Pas op: ik wou dat ik het kon.»

HUMO Omdat je beter ’s nachts werkt, bij het suizen van de verwarmingsbuizen?

Ellison «Zoiets. I like the sounds of silence: geen rinkelende telefoons, geen binnenrollende e-mails, niemand die je komt storen. Kortom: het perfecte moment om dingen te creëren. Maar ik ga noodgedwongen slapen tussen twaalf en één: alleen dan gaat m’n hersenactiviteit wat omlaag. En zodra ik een beetje wakker word, begint mijn hoofd onherroepelijk te malen. Ik begin na te denken over mijn leven, en erger: ik begin mijn to-dolijstje te overlopen. En dan is er echt geen slapen meer aan, hoor. Ik heb al meermaals geprobeerd m’n brein te herprogrammeren om ook zo’n creatieve nachtraaf te worden, maar dat hou ik nooit langer dan een paar dagen vol.

»Intussen heb ik me erbij neergelegd dat mijn energieveld ’s ochtends veel sterker is: mijn oren zijn nog fris, en daardoor kan ik mijn productie van de vorige dag moeiteloos analyseren. Helaas moet je soms telefoontjes beantwoorden, ook al zou je liever aan die ene track van gisteravond verderwerken – grapje, hoor.»

HUMO Ik zal het kort houden. De leden van Kraftwerk noemden zichzelf geen muzikanten, maar muziekarbeiders, en ze klopten naar eigen zeggen 168 uur per week in hun biotoop, de Kling Klang-studio in Düsseldorf. Klok jij gewoon thuis in en uit?

Ellison «Ik heb een tijdje een studio gehuurd, of eerder: een soort kantoortje waar ik rustig kon werken. Best cool, en ik heb er ook effectief nummers geschreven: ‘Never Catch Me’ en ‘Eyes Above’ bijvoorbeeld, en ook wat nummers voor m’n rappende alter ego Captain Murphy. Maar uiteindelijk voel ik me toch het meest op mijn gemak als ik gewoon thuis werk: ik ben die kerel bij wie de ideeën spontaan opborrelen als hij z’n eigen stal ruikt. Soms komt de noodzaak om iets te maken vanuit het niets opzetten en dan is het handig dat je er meteen aan kunt beginnen.»


Beluister 'Never Catch Me'

undefined

HUMO Niemand twittert zo enthousiast over andere artiesten als jij. Raak je steevast geïnspireerd door wat je hoort, of denk je soms: ‘Fuck, dit is te goed, ik hou er maar mee op’?

Ellison «Absoluut niet. (Stilte) Hoe kom je daar eigenlijk bij? (lacht) Natuurlijk ben ik vaak overdonderd, en vraag ik me af hoe iemand iets voor mekaar heeft gekregen. Maar uiteindelijk komt het hierop neer: niemand kan over mijn brein beschikken, en ik niet over dat van iemand anders. Ik moet het maar doen met het muzikale perspectief waarmee ik geboren ben.

undefined

null Beeld

»Nu ja: als ik Kendrick (Lamar, red.) in de studio bezig hoor, heb ik altijd véél zin om zelf te stoppen met rappen. Zo eloquent dat hij uit de hoek kan komen, echt niet normaal. Hij beschikt niet alleen over de nodige ideeën, hij slaagt er ook nog eens in ze vlotjes uit zijn mond te laten vloeien! Bovendien rijmen zijn zinnen altijd op volstrekt natuurlijke wijze, het lijkt nergens alsof hij de woorden daartoe wat scheef moest trekken. Ik kan zelf helemaal verslingerd raken aan woorden, zelfs zonder muziek, en als je die dan keer op keer voor je neus geboren ziet worden: it kills me. Maar tegelijk is het inspirerend, al was het maar om te weten dat íémand het kan.»

HUMO Vorig jaar sprak je in een interview enigszins beteuterd over het feit dat Kanye West je niet gevraagd had voor ‘Yeezus’. Ik neem aan dat je eroverheen bent sinds je meewerkte aan ‘To Pimp a Butterfly’, een prachtplaat waarover nog veel inkt zal vloeien?

Ellison (grinnikt) «Een beetje wel, ja. Eerlijk: ik móést gewoon deel uitmaken van Kendricks plaat, het kon niet anders. Ik wou dat ik meer voor ’m had kunnen betekenen, helaas zit ik alleen in het eerste nummer – m’n makker Thundercat zit verdorie in dríé nummers.»

HUMO Klopt het dat je een pak beats die bedoeld waren voor je eigen Captain Murphy-plaat, aan Lamar hebt gedoneerd?

Ellison «Voor alle duidelijkheid: ik geef mijn tracks niet zomaar aan iedereen die erom vraagt, hè. Maar Kendrick is thé guy, het vocale antwoord op veel van mijn muzikale voorzetten. Ik maak vaak nummers met hem in gedachten, dus als hij zegt: ‘Hey, dit zegt me wel iets’, dan zeg ik: ‘Tuurlijk man, gebruik maar wat je wil. Wil je nog meer? Je krijgt het, verdomme.’ (lacht) Fuck it, als je iets aan Kendrick geeft, dan weet je toch dat het in goede handen is, niet?

»Toen hij in het voorprogramma van Kanye ging touren, heb ik zijn liveshow mee in elkaar gestoken. Hij zocht nog wat extra beats, en toen zijn we eens door mijn voorraad gegaan: wat hij leuk vond, zette ik in een aparte folder die ik ’m later meegaf. Over sommige van die beats heeft hij effectief gerapt tijdens opnames, maar die nummers zijn nog altijd niet boven water gekomen. We hebben het er nochtans vaak over gehad dat we meer moesten samenwerken, dus ik had gehoopt dat er meer van die songs op ‘To Pimp a Butterfly’ zouden belanden. Maar kom: er staat dus nog heel wat van mijn muziek op zijn computer, hopelijk krijgt de wereld – mezelf incluis – ooit te horen wat hij ermee uitgespookt heeft.»

undefined

null Beeld

HUMO Schud je de beats per bussel uit je mouw, of kost het je nog altijd bloed, zweet en tranen?

Ellison «Dat laatste, als ik eerlijk moet zijn. Maar dat komt omdat ik altijd in het achterhoofd houd dat ik tot het uiterste moet gaan, en dat ik de reputatie die ik heb verworven ook moet blijven waarmaken. Er zit dus niks anders op dan voortdurend een tandje bij te steken. In een zwak moment denk ik weleens dat ik liever zo’n producer was geweest die gewoon zo veel mogelijk muziek de wereld instuurde, zonder zich een fluit aan te trekken van de kwaliteit. Maar dat gaat altijd héél snel over. Ik bedoel maar: er is zoveel goeie shit voorhanden, dan kun je toch niet achterblijven? Bovendien moet je voorzichtig

' Als ik Kendrick Lamar hoor rappen, heb ik veel zin om er zelf mee te kappen'

zijn met wat je op de wereld loslaat, want door het internet raakt het razendsnel verspreid: als ik straks een onafgewerkt nummer naar een homie stuur, mag je er donder op zeggen dat het vanavond in één of andere vorm op het internet zal staan. En als je een mixtape maakt met een halve flard van een nieuw nummer, dan belandt die geheid op een obscure blog, waarna ze er het nummer uitknippen en meteen op YouTube zetten. En als ik het dan te horen krijg, denk ik: ‘Miljaar, hier had ik nog serieus werk mee, man!’»

HUMO Zoals dat nummer dat je samen met Burial maakte?

Ellison «Precies. (Zwijgt) Miljaar, dat je daar nu over begint – you know some shit, man.»

HUMO Onlangs vroeg iemand je via Twitter op welke muziek ze best konden studeren: je noemde ‘Ha-Ha Sound’ van Broadcast, van wie het hele oeuvre zopas werd heruitgegeven op vinyl. Heerlijke groep, maar waarom zij precies?

Ellison «Ik kon ze toch moeilijk één van mijn eigen platen aanraden? Alhoewel: sommige kids komen me vertellen dat ze naar mijn nummers luisteren tijdens het studeren, en eentje beweerde zelfs apetrots dat hij z’n eindverhandeling aan het schrijven was terwijl hij naar ‘You’re Dead!’ luisterde. Zeer benieuwd of hij zijn diploma haalt (lacht).»

HUMO Binnenkort sta je op het podium van de Botanique met...

Ellison (onderbreekt) «Yeah, playing shows is great, love it.»

HUMO Je lijkt je ook altijd geweldig te amuseren, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je liever in de studio rondhangt.

Ellison «Hm, betrapt. Ik haal wel veel inspiratie uit reizen, mensen ontmoeten en alles geven op een podium, maar het is waar: er gaat niks boven urenlang prutsen en dan alles in elkaar te zien klikken. Niettemin: see you in Brussels?»

HUMO Reken maar van yes.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234