null Beeld

Concert van de week: Oaktree

‘Soms verlies ik het overzicht, en raak ik de basis van een nummer kwijt,’ zegt Adriaan de Roover. ‘Ik amuseer me dan door kleine klankjes aaneen te rijgen. Daarna wil ik opnieuw een simpele, ritmische track maken.’

Het zou kunnen gaan over de eerste twee tracks van ‘Dust’ van Oaktree, de belektronica-alias van Adriaan de Roover. ‘Late Bloomer’ opent als iets onbestemds en nachtelijks, de piano lijkt haar tijd te nemen om lukraak in te vallen, van harp- en trompetspel blijven alleen fragmenten over. ‘Calm on the Surface’ bonkt daarna iets eenkenniger door, maar ook in die track is plaats voor prachtige microgeluiden.

Adriaan de Roover «Mijn wereld was vroeger clubmuziek: techno en electro. Daar luisterde ik met vrienden naar, en naar zulke feesten gingen wij. Ik wilde díé muziek maken, maar ze zat blijkbaar niet echt in mij: ik kwam als vanzelf bij tragere dingen uit. Ik was fan van muzikanten die tússen genres vielen: Four Tet, Nicolas Jaar, Tim Hecker, Matthew Herbert, Nils Frahm... Ondertussen bleef ik denken dat ik techno aan het maken was. Techno bijeengesprokkeld uit stukjes harp dan wel (lacht). Gaandeweg begon ik te merken dat ik me het hardst kon uitleven in de stukken zonder beats. Maar het heeft tot de eerste recensies van mijn ep ‘Chapters’ geduurd voor ik vernam dat ik eigenlijk ambient maakte – ik had daar nog nooit van gehoord.»

HUMO Harp, viool, piano en jij ertussen achter de knoppen: Oaktree comes alive!

De Roover «Aan mijn verlangen om met behulp van laptops en synths het dansbare en clubachtige ook live op te zoeken is een eind gekomen na een optreden van Wim Mertens. Van toen af wilde ik een viool en een harp op het podium. Ik begon zelf ook liever naar optredens te gaan dan mijn favoriete artiesten ergens in een roes midden in de nacht mee te maken. Kan ook cool zijn, hoor, maar de focus ligt dan helemaal anders.»

HUMO Oaktree is geen Oneohtrix Point Never. En ook geen Arca. ‘Dust’ is zachter en zou lang voor 2016 kunnen gemaakt zijn.

De Roover «Ik ga op zoek naar dingen die ik mooi vind en die bij mij resoneren, en het kan best zijn dat ik geregeld op paden beland die al bewandeld zijn. De noodzaak om avant-garde te maken voel ik niet echt. Het moet voor mezelf interessant en nieuw zijn: dát effectje anders draaien, een klarinet laten invallen waar normaal een synth zit.»

HUMO Matthew Herbert samplede in 2005 als Doctor Rockit een massa mensen die een appel aten. Doe jij iets in die trant?

De Roover «Ik héb mezelf ooit opgenomen terwijl ik mijn tanden in een appel zette, maar tot welk geluid ik dat heb vervormd weet ik niet meer. Ik vind het leuk om een harp op te nemen en die te doen klinken als een klokkenspel of een piano. Ik knutsel ook graag met ruis. Het is geen muziek, het is zelfs lelijk, maar daar dingen mee doen, dat vind ik mooi. Ik gebruik ook veel ritselende dingen, geluiden die je in een bos hoort, bijvoorbeeld. Ik maak veldopnamen, in stad en bos, ik neem muzikanten op, en op een paar uur tape kan ik daarna heel lang terugvallen. Soms begin ik dus nog altijd vanuit die knapperige appel, maar met de uitdaging erbij: ‘Wat ga ik ermee doen?’ Ik wil niet dat de appel herkenbaar blijft. Kan ik er bijvoorbeeld geen kickdrum van maken? Hoor ik er geen melodie in? Van daaruit voortprutsen is interessant. Maar waar die oorspronkelijke samples vandaan komen, dat vergeet ik onderweg.»


Info en tickets »

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234