null Beeld

Concert van de week: The Antwerp Killer

Brussel potdicht? Dan maar onverwijld naar zaal Bagger in Antwerpen voor het herlanceerpartijtje van – we blijven in de misdaadsfeer – ‘The Antwerp Killer’, de soundtrack van Eric Feremans bij de gelijknamige horrorfilm uit 1983, van de toen 16-jarige regisseur Luc Veldeman.

Nu ja, ‘horrorfilm’: ‘De kolderbrigade’ meets ‘De potloodmoorden’ zou een ietwat accuratere omschrijving zijn, en dan blijven we – u kent ons – nog uitermate beleefd. Gelukkig is de plaat wél uitstekend.

Eric Feremans«De film heeft inderdaad veel weg van een klucht, maar dan wel één met een bijzonder tragische bijklank, zeker als je weet hoeveel mensen Veldeman bij het maken ervan heeft opgelicht. Om te beginnen had hij zijn apparatuur gewoon gestolen, en je wil niet weten hoeveel acteurs verlof zonder wedde hadden genomen of hun studies hadden onderbroken om mee te werken aan iets wat later een verschrikkelijk amateuristisch filmpje bleek. Maar hij was behoorlijk overtuigend: mij had hij gevraagd of ik geen piepklein rolletje wilde spelen als politiecommissaris, omdat ik volgens hem zo’n perfect flikkengezicht had. Voor die vleierij was ik zeer ontvankelijk, maar uiteindelijk speelde ik zowat de hoofdrol (lacht). De Antwerpse politie had hij trouwens zover gekregen dat ze een hele verdieping van de Oudaan (de Politietoren, red.) ter beschikking hadden gesteld voor de opnames.»

HUMO De soundtrack zelf dan: een synthesizersessie van uw hand die door Veldeman...

Feremans «Hola, niet te snel: in de film zitten maar een paar flarden van mijn muziek, het leeuwendeel heeft hij gewoon gepikt van ‘Halloween III’. Dat de filmmuziek zo sterk op die van John Carpenter lijkt, is dus niet eens overdreven: ze ís gewoon van Carpenter (lacht). Maar met mijn plaat heeft ze weinig of niks te maken.

»’t Zat zo: ik bouwde al jaren mijn eigen synthesizers, en samen met Eddy Vervliet had ik een fantastische sequencer gebouwd – al zeg ik het zelf: een technologisch meesterwerk. We waren er zo trots op dat ik er in mijn studio in Borgerhout mee ben beginnen te spelen, en dat ik de opnameband liet meelopen. Uitzonderlijk, want opnemen interesseerde me niet: ik wilde elektronische muziek live ten gehore brengen, dat was voor mij de uitdaging. Nu ja: Veldeman kwam me toen vragen of hij die cassette mocht hebben om investeerders te overtuigen van de ernst van zijn filmproject. Hij is er recht mee naar Domo gelopen, het textielbedrijf van boer De Clerck. Ze hapten toe, en hij heeft mij direct een cheque uitgeschreven voor mijn werk. Daarna liet hij er een vinylplaat van maken, die hij vervolgens uitdeelde aan journalisten – ‘Als de film half zo goed wordt als de soundtrack, dan is hij al geslaagd,’ schreef iemand. Maar de platen kwamen niet in de winkel terecht: ik kreeg een paar exemplaren om uit te delen aan vrienden, de rest kwam terecht in de garage van pa Veldeman. Ik ben dan ook ontzettend blij dat ze nu weer wordt opgepikt: ik beschouw ze als de kroon op mijn werk als bouwer van analoge synthesizers.»

null Beeld

HUMO ’t Is lastig om tijdens het luisteren naar ‘The Antwerp Killer’ niet aan – u noemde ’m zelf al – John Carpenter te denken, maar bent u ook werkelijk door ’m beïnvloed?

Feremans «Op wiens muziek de mijne lijkt, is voer voor musicologen en journalisten. Behalve synthesizer heb ik in mijn leven ook accordeon, orgel, Hammondorgel, banjo, fluit en piano gespeeld, en ik heb zowel opgetreden voor demente bejaarden als voor liefhebbers van barokmuziek: een brede muzikale opvoeding heet zoiets. De films van Carpenter kende ik wel, maar ik wist niet dat hij zijn eigen muziek componeerde. Maar als jij er Carpenter in wil horen: van mij mag het.»


U kan 'The Antwerp Killer' hier kopen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234