Concertreview: Justin Bieber in het Sportpaleis

Op dinsdagavond, toen de trouwste Beliebers hun tenten aan het opzetten waren voor de deur van het Sportpaleis, stond het 22-jarige fenomeen Justin Bieber samen met zijn Nederlandse kameraad Martijn Gerritse (DJ Martin Garrix) in de rij bij een Albert Heijn in Amsterdam om wat Corona's en ijsjes af te rekenen. Unbeliebable, hè?


Dit vond ù van Justin Bieber in het Sportpaleis:

Met een stoïcijnse death stare - overigens de meest constante factor gedurende het concert - stijgt de Bieber tijdens 'Mark My Words' op in een glazen kooi. Op de schermen achter hem zijn beelden te zien van Biebs die tuimelt in het luchtledige. Metafooralarm: 'De gevallen engel'. En of we hem de laatste jaren hebben zien vallen, net zoals vele tieneridolen voor hem: controverse, misère en carrière vernietigende schandalen. En daarna het megalomane rehabilitatie-project: ‘De boetedoening van Bieber’. Een Comedy Roast, met gebogen hoofd aanschuiven in diverse televisieprogramma's en de muzikale apologie: 'Purpose' - een door het muziekjournaille bejubelde, maar desalniettemin anonieme popplaat. En zo huppelde de Biebs zonder ál te veel kleerscheuren - behalve die in zijn broek dan - de tweede fase van zijn carrière in. Genoeg reden om tevreden te zijn, zou men denken.

De kentering van kinderlijke Disney-pop naar zwetende EDM-bangers is een feit, maar de leeftijd van de fans blijft voorlopig steken op 'bakvis'. Daarom voelt het sensueel wijzen naar jonge aanbidsters tijdens het zingen van seksueel getinte teksten een tikkeltje ongemakkelijk aan. Maar deze muzikale kentering is niet de belangrijkste factor voor de emotionele afstand tussen hem en zijn fans. Zij willen kunnen juichen om elke scheet die hij laat, hij voelt zich als een aap in de zoo. Het is 'The Truman Show' in het echt, en hij is het beu.

Met de apathie van een puber die verplicht meedoet aan een schoolmusical slaapwandelt hij tijdens 'Where Are Ü Now' door de choreografieën, om vervolgens niet eens de moeite te nemen de microfoon enigszins in de buurt van zijn mond te houden, terwijl de op voorhand ingezongen vocalen nog door het Sportpaleis schallen. Playbacken kunt u het dus niet noemen. Enfin: punten voor de oprechtheid. Justin Bieber is allesbehalve een goede danser, dus op de momenten dat er overduidelijk niet wordt gezongen, beginik metoch afte vragen waar we in hemelsnaam met z'n allen naar aan het gluren zijn. Het zal 99 procent van de aanwezigen overigens een zorg zijn wat de man op het podium uitvreet.

Biebs voelt zich het meeste thuis in r&b noir à la The Weeknd . Hijgend, steunend, zuchtend en kermend laat hij zijn stem zweven over 'No Sense' en 'No Pressure'. Op een roodfluwelen bank snottert hij zich met een akoestische gitaar een weg door 'Love Yourself'. Plots staat hij op, gooit zijn in-ear op de grond en doet een uithaal waar een beetje pit achterzit. Eindelijk! De meisjes die hem via het scherm van hun telefoon aanschouwen, gillen nóg harder. Uitschuivende podiumdelen, vuurwerk, trampolines, lasers en twaalf dansers kunnen niet op tegen iemand die daadwerkelijk zingt en niet alleen fysiek, maar ook geestelijk aanwezig is.

De nauwkeurig ingestudeerde publieksbabbels houden ons niet voor de gek. Het toppunt van dergelijke praatjes: het slappe gezwets over het lot, de verschrikkingen in de wereld en de zin van het leven dat door luid gejuich zo vaak wordt onderbroken dat Justin op een gegeven moment zelf ook niet meer weet waar hij het nou over heeft.

Tijdens rustige ballads als 'Life Is Worth Living'- er wordt hier daadwerkelijk gezongen - krijgen we een glimp te zien van zijn zangkunsten. Van de jongeman achter het fenomeen. Maar dan nog: de boodschap achter het tenenkrommende 'Children' - zijn persoonlijke ‘Earth Song’- zouden we wat serieuzer nemen als hij zijn aapje, Mally, in 2013 niet had achtergelaten op een Duits vliegveld.

De Biebs eindigt de avond in een bad met water met de tropical house-single 'Sorry'. Metafooralarm: 'Beginnen met een schone lei'.' Zijn stoïcijnse staar en algehele uitgebluste look maken dat echter moeilijk te geloven. Hier en daar - als hij er zin in heeft - laat Bieber iets doorschemeren van virtuositeit, maar meestal balanceert hij op de grens van geestelijke vermoeidheid en onverschilligheid. Nogmaals: het zal de meeste fans een zorg zijn, zij hebben zich kostelijk vermaakt.

Voor de liefhebbers: het mandje waar Justin Bieber zijn boodschappen in legde, staat nu te koop op marktplaats.nl.


Tweet


Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234