null Beeld

Concertreview: Run The Jewels in de AB

Run The Jewels is een diamant van 100 karaat die het beste bewijs levert dat je zonder veel bling ook kan schitteren.

Lefgozers zijn het. Een optreden op gang trappen met ‘We Are The Champions’ van Queen, triomfantelijk ronddartelen op het podium alsof de zege al binnen is en er nog mee wegkomen ook. Il faut le faire.

De triomftocht werd ingezet met ‘Legend Has It’ en ‘Call Ticketron’ uit hun laatste plaat die voor het gemak ‘Run The Jewels 3’ werd gedoopt. Zowel op het podium als ervoor voelde iedereen aan zijn kleine teen dat er magie, en een kruidig aroma, in de lucht hing. Blijdschap en verbazing smolten samen. De tandem Killer Mike - grote broer uit Atlanta - en El-P – kleine broer uit Brooklyn – was al meer dan een decennium afzonderlijk het mooie weer aan het maken in de onderbuik van hiphopland tot ze in 2013 besloten als Run The Jewels door het leven te gaan. Een van oorsprong tijdelijk project groeide uit tot een succesverhaal dat het tot menig eindejaarslijstje schopte. En de schoonste bromance sinds Joey en Chandler gingen samenhokken.

Na een intermezzo waarin gewag gemaakt werd van een geschenk dat ze in Brussel hadden gekocht, werd iedereen om de oren geslagen met het dreunende ‘Oh My Darling Don’t Cry’. Een puik compromis aangezien ze het originele cadeau backstage al hadden opgerookt. Run The Jewels is een duo waarbij werkelijk alles lijkt te kloppen. Herkenbaar logo? Check! Chemie tussen beide? Check! Een karrenvracht topnummers? Check! Voorwaarts dan maar met ‘Hey Kids’ en ‘Everybody Stay Calm’, misschien wel de beste nummers op hun laatste plaat, maar spreek ons gerust tegen, de opties zijn nu eenmaal legio. Na lang wachten was het moment aangebroken voor een potje gefoeter over de versbakken president van de VS. Killer Mike toonde zich eerder al een voorstander van Bernie Sanders en zijn betoog in de AB over Agent Orange zou op de Amerikaanse televisie herleid worden tot één lange biep. Een passend eerbetoon kwam er in de vorm van het uitstekende ‘Lie Cheat Steal’ waarop de vuisten en pistolen voor de tigste keer de lucht in gingen. Tussen de nummers door verzorgde het veertigjarige duo de animatie waarbij nog maar eens blijkt hoezeer ze op elkaar zijn ingespeeld. Hun ongebreideld enthousiasme werkt zodanig aanstekelijk dat wanneer de pudding een tikkeltje lijkt in te zakken, je mondhoeken nog steeds naar boven gericht zijn. Afsluiter ‘Close Your Eyes (And Count to Fuck)’ was de kers op een taart waarvan enkel nog kruimels overbleven.

Een vuistdik uur later wist iedereen dat ze getuige waren van hiphop anno 2017 en hoe die hoort te klinken. Kendrick Lamar mag alvast twee stoelen van zolder halen en naast zijn troon neerpoten.


Quote

'When you’re still crowdsurfing when the music stops, you’re just asking for attention.'


Tweet


Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234