null Beeld

Concertreview: SBTRKT (Vooruit)

Gastartiesten tillen producers wel vaker naar grote hoogtes, om ze dan live genadeloos de afgrond in te sleuren door hun afwezigheid.

zvm

SBTRKT balanceert al enkele jaren gracieus op de gevaarlijke grens van knisperende electronica en platte stadionrefreinen, de uitglijers vallen op één hand te tellen. Meer nog, zijn laatste wapenfeit ‘Wonder Were We Land’ heeft op zachtaardige wijze een plaatsje tussen onze oren veroverd in het vakje dansbare melancholica. Wij maakten ons dan ook klaar voor een avondje heupwiegen, afgewisseld met wat flinke danspassen bij het oudere materiaal.

Een eerste probleem dat echter al snel kwam bovendrijven, was het gebrek aan gastartiesten. Waar op plaat het leeuwendeel van de tracks bol staat van de featuring artists, moest Aaron Jerome het live redden met een drummer en een percussioniste. Geen probleem bij de sterke instrumentale opener 'Highs and Lows', maar toen vervolgens Sampha’s stem bij 'Never Never' uit de versterkers knalde, was het publiek toch even van slag. Toen later op de avond bleek dat alle vocals gewoon meedraaiden op band, terwijl SBTRKT erbovenop onhoorbaar in de microfoon probeerde te zingen, rees meermaals de vraag hoeveel van de set eigenlijk op tape stond. Het enige nummer dat wel van livezang werd voorzien, zorgde voor een eerste hoogtepunt. Denai Moore kwam, zag en tilde 'The Light' moeiteloos van middelmaat naar absolute top.

SBTRKT leek zich bewust van het probleem en probeerde het meer dan eens op te vangen met hopeloos opgeblazen stadiondrums - zo verzopen 'Look Away' en ‘Lantern' kansloos in al dat bombast. Vooral dat laatste nummer, nochtans een uitstekende track op plaat, werd compleet de afgrond ingetrokken met drums die asynchroon bleven inbeuken op de anders zo glimmende synths.

Ook 'Temporary View' ging gebukt onder al die live extra’s, maar kwam nog net op tijd recht voor een laatste eindsprint. Het leek alsof SBTRKT probeerde zijn anders zo subtiele electronica om te smelten naar bangers op stadionformaat, met als eindresultaat nummers die ergens halfslachtig tussen beide ten onder gingen.

Gelukkig waren er nog de oudere songs zonder mislukte metamorfose. Het eerder vermelde 'Never Never' zorgde voor een eerste vlaag van herkenning in de Vooruit, en op ‘Pharaohs' gooiden wij, en met ons het volledige publiek, lustig de beentjes los terwijl we onze beste discomoves bovenhaalden. ‘Wildfire', het bekendste nummer van SBTRKT als we Professor Youtube mogen vertrouwen, kwam als een bom aan, maar verloor ergens halfweg hopeloos de weg, en kwam nooit op de juiste bestemming aan.

Opvallend genoeg was Aaron Jerome op zijn best wanneer hij niet hopeloos probeerde de zaal op zijn hand te krijgen. Het op plaat schijnbaar overbodige uitstapje met Koreless, ’Osea' geheten, betoverde plots wel. Onze broekspijpen trilden minutenlang op de zinderende bassen, dit was ambient op topniveau. Ook 'War Drums', op de deluxe-plaat tussen de extra’s te vinden, ontpopte zich tot een topper van formaat. Eenmalig leek de drummer zich wél op het juiste optreden te bevinden en werden alle clichés der bombast zorgvuldig ontweken.

Ook opmerkelijk: de geprojecteerde visuals bleven de hele avond zo goed als onzichtbaar door een overdadig gebruik van spots, en die lijn werd doorgetrokken in de muziek: SBTRKT bleek gisteren slechts een schim van wat hij zou kunnen zijn, en van wat hij op plaat is, verblind door alle extra mogelijkheden die liveshows met zich meebrengen.


Het moment

Onze broekspijpen die geen rust vonden tijdens 'Osea'.


Het publiek

Was soms verward, mompelde eenmalig ‘Toch een beetje de Flying Lotus van de Aldi’, en danste vervolgens gewillig verder.


Quote

I can’t believe 1.200 people came to this show, thank you. Onze gemaskerde vriend was blijkbaar aangenaam verrast door de uitverkochte zaal.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234