Concertreview: Soulwax in de Ancienne Belgique

Soulwax: zijn eentjes, zijn nulletjes, zijn dansfähig onbehagen.

'Net zomin als 'From DeeWee' een onbezorgde dansplaat is, was de doortocht van Soulwax in de AB een onbezorgd dansfuifje'

Zo internationaal en toch zo Vlaams: Soulwax gleed in de AB doorheen de setlist als een bolide op de boulevards van Monte Carlo, maar kon ook knarsen als een roestige binnenlandse bouwkraan op een werf waar bouwvakkersreten floreren. Voor de gebroeders Dewaele was thuis altijd al waar hun synth staat, maar dinsdag was thuis dus nog eens Brussel: waar de bindteksten nog in de moedertaal mogen weerklinken, en waar her en der nog een eenzame ziel herinneringen ophaalt aan die keer dat hij de ròckband Soulwax aan het werk zag.

Dat er veel op het spel stond in de AB was vanzelfsprekend: de Dewaeles zijn nooit weggeweest, maar Soulwax wel. En 'From DeeWee' is na twaalf jaar nog eens een Soulwax-plaat, een nuance die er toe doet - ook als de bezielers zelf zich gedragen als een snel muterend griepvirus dat zich niet leent tot een vaccin. Soulwax is nog altijd én én: in de AB had het af en toe nog iets weg van een rockband waarbij bassist Stefaan Van Leuven, naast de twee commandanten de enige andere veteraan in het Soulwax-bataljon, nog eens een échte basgitaar kon omgorden, maar het was ook een koele elektronische handdruk. Als het een verderzetting is van 'Nite Versions', dan is dat zonder dat er deze keer een echte rockplaat aan vooraf hoefde te gaan, zoals met 'Any Minute Now' destijds wel nog het geval was.

En dan is het ook: 'Nite Versions' zonder de uppers en het optimisme. 'From DeeWee' is een fuifje, maar wel eentje waarbij je weer naar huis keert zonder er een lief opgedaan te hebben. Er zat wel speelsheid in 'Do You Want to Get into Trouble?' en 'Missing Wires', het hoogtepunt van de avond als we de herkenningseuforie bij 'Krack' niet meetellen, maar Stephen Dewaele croont het beste als hij erbij kan kreunen. In 'You're never going home' bijvoorbeeld, de macabere mededeling uit het pikdonkere 'Trespassers', of in 'When love breaks down' uit 'Conditions of a Shared Belief'. Ook live is Soulwax vandaag meer dan ooit een spreidstand, één waarbij drie drummers het podium opgehaald worden, maar waarbij toch nooit de poorten opengezet worden voor hersenloos beuken. Noem dat gerust een prestatie, want het is moeilijker om drie drummers - waaronder Igor Cavalera, nota bene - elkaar te doen aanvullen dan om ze samen een kruiswoordraadsel in te laten vullen. Het resulterende samenspel had soms meer weg van een zorgvuldig uitgedachte choreografie dan van een concert, en dat bedoelen we als een compliment. Dat Soulwax een kleermaker gevonden had die het aandurfde om Cavalera een wit hemd om te spannen, noopte trouwens ook tot bewondering. Christo, gokken we.

Die spreidstand tussen dansen en denken stond trouwens niet iederéén in het publiek even goed: net zoals op Pukkelpop zag je her en der vertwijfeling onder lieden die duidelijk gekomen waren om een avondje het kantoorjuk van zich af te dansen, maar die dat in de praktijk zelden lang genoeg konden om ook nog hun geweten van zich af te gooien. Ook vandaag, 21 jaar na 'Leave the Story Untold', 19 jaar na 'Conversation Intercom' en 13 jaar na 'E Talking', is Soulwax nog altijd gefascineerd door wat niét uitgesproken wordt, de hoofdpijn die nà de trip komt, de boodschap die verkeerd begrepen wordt en de vervreemding die dat alles met zich meebrengt. Dinsdag, in het AB-publiek, waren een paar mensen tijdens die jaren van afwezigheid blijkbaar vergeten dat Soulwax nog altijd niet 2 Many Dj's is. Het verschil is, toegegeven, soms miniem en vaak moeilijk te begrijpen. Maar het is er, en laat dat net zijn wat Soulwax nog steeds Soulwax maakt.

Net zomin als 'From DeeWee' een onbezorgde dansplaat is, was de doortocht van Soulwax in de AB een onbezorgd dansfuifje. Wat was het wel? Een demonstratie van het oog voor detail, een hoogmis van eigenwijsheid, innovatieve inventiviteit, dance voor de denkende mance. Maar vooral: een comeback die lang op zich had laten wachten, en toch niet teleurstelde. Dat is: veel.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234