Concertreview: The Lumineers op Rock Werchter 2017

’Oh- Oh - Ophelia, you've been on my mind girl since the flood. Oh- Oh- Ophelia, you've been on my mind girl like a drug’. ’Oh- Oh……….’. Joeoeoehoeoe! Maar hey ho, ho hey even; is dit wel jeugdvriendelijke muziek?

Even wat opvoedkundig advies. Van de goeie, ouwe shockrocker Alice Cooper, nota bene. En voor The Lumineers. Geen zorgen, de man zegt niks over drugs. Zijn tip luidt gewoon als volgt: “Misschien zou deze generatie eens een goed biefstuk moeten eten en stoppen met dat vegetarisch gedoe.... Rock-'n-roll is niet 'happy happy happy'. Gitaren moeten laag hangen; raaaaawk ’n roll moet vanuit de buik komen”. Goed gezegd Alice, en het wordt tijd dat deze jongens en dat meisje uit Colorado eindelijk eens naar u luisteren. De muziek van de folkrockers kampt namelijk met een alarmerend tekort aan bloed- en ijzerarmoede. En de zes snaren van zanger-gitarist Wesley Schultz hangen nog steeds te laag.

Schultz weet wel hoe je een populaire song maakt: een beetje melancholie hier, een catchy hook daar, en altijd de Spotify-jaarstatistieken bij de hand hebben. Dat wérkt echt; het is over tienerhoofdjes lopen, daar bij de mainstage. Die genieten overduidelijk van hoempapaa-ende versies van Submarines, Sleep On The Floor en Ho Hey. Wij daarentegen….Voor ons klinken die dingen te afgemeten, te onavontuurlijk en té ‘we rammelen klakkeloos onze platen af’. Toegegeven: een piano klatert helder, de cello klinkt gepast weemoedig, gitaren rammelen kwik, en keelgeluiden schallen kloek.

En heel af en toe, zoals tijdens Cleopatra en Charlie Boy klinkt het allemaal iets overtuigender, doorwrochter. Maaaaaarrrrrr: een klasbak van Bob Dylan als Subterranean Homesick Blues serieus met zoveel serieux in een meiboomviering- tenue steken is echt onvergeeflijk. Fikken af, Lumineers. En koest!

Op één van de schermen verschijnt een beeld van een keuter met hoodtelefoon. Het opschrift daarop zegt 'oehoe'. Wij willen daar wel 'awoe' van maken.

U doet vrolijk handjeklap, kent élke tekst uit het hoofd en lipt alle nummers vrolijk mee. Kortom; u geniet van deze muziek. En dat is uw goed recht.

Op pancartes lezen we ' Er is maar één sporting, en dat is Lokeren. En doelman Copa moet blijven'. Het eerste willen en kunnen wij niet bevestigen, met dat tweede zijn wij het roerend eens.