Cooly G: de first lady van Hyperdub
Hyperdub, het Londense label waarop lui als Burial en Flying Lotus al eens platen uitbrengen, bestaat tien jaar. Om dat te vieren is er op 17 oktober een feestje in Petrol, met op de affiche onder anderen labelbaas Kode9 en Cooly G, aka the First Lady of Hyperdub.
Deze straatwijze Londense (echte naam Merrisa Campbell) dealt in UK bass die even minimaal als soulvol is, en heeft ons beloofd tijdens haar dj-set in Petrol ook een paar slow jams uit haar nagelnieuwe plaat ‘Wait ’til Night’ live te zingen. We belden haar thuis in Brixton op, met de dolgedraaide computerspelgeluidjes van haar kinderen op de achtergrond.
Cooly G «Ik ben door veel persoonlijke shit gegaan. De slotsong ‘3 of Us’ is duidelijk: als alleenstaande moeder vorm ik een drie-eenheid met mijn kinderen. Nu deze plaat eruit is, ben ik blijer. Want ik zat diep.
»Ik ben ook blij dat de sound niet zo elektronisch is. Het zijn sexy slow jams, met wat trap- en rockgeluiden. Ik ben ooit begonnen met hiphop en slow jams, lang voor ik house ontdekte. Dat moest erin.»
HUMO Je bent beginnen te deejayen op je zevende?
Cooly G «Mijn allereerste gig was een doopfeest in de familie: ik draaide dingen van Anita Baker en ‘You Don’t Love Me’ van Dawn Penn. Daarna volgden bruiloften. Ik heb leren mixen op de installatie van mijn vader, die zelf reggae, ska en dub draaide: Dennis Brown en Beres Hammond – the proper thing. Beatboxen, rappen en teksten schrijven deed ik op mijn elfde, producen was de volgende stap: op mijn zestiende kreeg ik een baantje in een studio, als engineer.
»Er was ook Brixton, de buurt waarin ik opgroeide: die maakt een bepaald soort mens van je. Je moet jezelf verheffen boven de massa, opvallen met je eigen stijl. Grijze muizen worden er vertrappeld. Toen ik de bad boys op straat over me hoorde zeggen: ‘Dat is Cooly G, ze maakt beats en ze rapt,’ wist ik dat ik gered was.»
HUMO Je hebt ook lang gevoetbald?
Cooly G «Ben ik ook mee begonnen op mijn zevende. Ik heb uiteindelijk gekozen voor muziek, maar ik ben blijven trainen met het semiprofteam tot vlak nadat ik de tweede baby kreeg. Ik heb gespeeld bij Tooting & Mitcham Ladies en het vrouwenteam van Westside.»
HUMO Terug naar je nieuwe plaat: heeft The Weeknd veel voor je betekend?
Cooly G «He’s proper sick. Ik ben hem live gaan bekijken: het beste wat ik ooit heb gezien. Niks kan hem schelen, en dat hoor je aan zijn teksten: hij neemt drugs, hij likt poesjes – that’s what he does, innit? Doordat hij zo zichzelf is, durf ik dat op deze plaat ook te zijn. Ik zat kniediep in de miserie, maar ik steek niks meer weg.»
HUMO Wat was de aanleiding voor de song ‘Your Sex’?
Cooly G «I felt really sexy that night, actually. Als je moeder bent, ben je constant bezig met opletten en zorgen. Onlangs bracht ik de song ‘Molly’ uit: iedereen dacht dat het over de populaire drug ging, maar het gaat over een teddybeer hier in huis die Molly heet (lacht). Maar toen ik de plaat afwerkte, heb ik me bewust losgerukt uit mijn huiselijke omgeving, zodat ik me weer sexy kon voelen.
»Mijn ex heeft me zwanger gemaakt en is ervandoor gegaan. En dat is me nou al twee keer overkomen. Het heeft me bang gemaakt van mannen: ik droeg alleen nog slobberkleren, probeerde er zelfs niet leuk uit te zien, het ging zo ver dat ik me op bepaalde momenten echt lelijk voelde. Tot ik ineens besefte: ‘Waarom doe ik mezelf dit aan?’ Daaruit is die song geboren.»
HUMO Wat heb je nu aan?
Cooly G «Stilettohakken. Met niets anders erboven dan hotpants en een crop top (lacht).
»Nee, serieus: als ik ga draaien, ga ik voor comfort. Stel dat ik zou gaan draaien in iets straks en mijn kont zou er extra door benadrukt worden, dan zou ik slecht draaien. Ik zou me niet kunnen concentreren. ’Cause people would be lookin’ at my bum. Sorry, Antwerpen.»