'Cordon', seizoen 2: 'De Antwerpse ziekte'

Het als realistisch drama vermomd lapje B-horror ‘Cordon’ liet zich in z’n succesvolle eerste jaargang nimmer koeioneren door de wetten van de logica, maar kreeg ons toch elke aflevering opnieuw op het puntje van onze stoel. Het was twee jaar wachten op seizoen 2, dat – als we mogen afgaan op die ene aflevering die we al te zien kregen – verdergaat op dat elan.

Het verhaal begint waar seizoen één eindigde: goeiige politieman Lex (Tom Dewispelaere) heeft net zijn bedrieglijke partner Nald (Sven De Ridder) moeten neerschieten, en is met z’n liefje Jana (Liesa Van der Aa) de jungle van het Antwerpse cordon ingetrokken, waar men nog altijd niet weet wat het virus veroorzaakte of wanneer er hulp komt. Elders ligt Jokke (Wouter Hendrickx) op sterven; hij rekent op een medicijnencocktail van professionele hufter dokter Cannaerts (Johan Van Assche), die óók besmet is. Ondertussen probeert een half legioen nevenpersonages zich een weg te banen door de geflipte hel die hun dagelijks leven is geworden: een vader zoekt zijn dochter, een gevangenis wordt gerund door de gevangenen en een christelijke kerk lijkt vervaarlijk richting sekte op te schuiven. Kortom: nieuwbakken regisseur Eshref Reybrouck, die de hele zwik overneemt van Tim Mielants, had meteen zijn handen vol.

Eshref Reybrouck «De personages zitten bij aanvang van seizoen twee al een maand in het cordon en beseffen ook dat ze er waarschijnlijk nog veel langer zullen moeten blijven. De chaos en de angst hebben stilaan plaatsgemaakt voor een drang naar normalisering. Mensen zoeken oplossingen, structuur, houvast. Er zit nog altijd veel spanning in – en angst voor besmetting – maar de manier waarop mensen met elkaar omgaan, is wel veranderd ten opzichte van seizoen één.

»Qua look wilde ik sowieso niet te veel veranderen. Enerzijds omdat ik de stijl van seizoen één heel goed vond werken, en anderzijds omdat de twee seizoenen elkaar onmiddellijk opvolgen; dan zou een stijlbreuk een beetje raar overkomen. Het enige verschil is dat we het contrast tussen bínnen en búíten het cordon wel wat meer in de verf hebben gezet: buiten het cordon is de cameravoering iets gestileerder, en binnenin blijft het wat shakier.»

HUMO Voor de rest niets nieuws dus?

Reybrouck «Er zijn wel een hele hoop acteurs en personages bijgekomen, natuurlijk, en ook – heel leuk – een groot aantal nieuwe arena’s: de gevangenis bijvoorbeeld, waar de directeur (Karel Deruwe, red.) opgesloten zit en de kok (Carry Goossens, red.) de plak zwaait. Of de kerk, met predikant Jurgen Delnaet… Daarvan zie je in aflevering één nog niet veel, maar die locatie wordt nog heel belangrijk.

»Soms moesten we creatief worden, want een paar locaties die in seizoen één dienstdeden als set, bestaan in het echt niet meer. Zoals de provisoire commandopost: die is ondertussen afgebroken. De locatie waar we de binnenkant van het fictieve Nationaal Instituut voor Infectieziekten filmden, bestaat ook al niet meer. Die isolatiecellen bijvoorbeeld, waar Jokke in zit, hebben ze gewoon volledig nagemaakt in de studio. Verbijsterend goed gedaan: ’t ziet er krék hetzelfde uit.»

HUMO Na afloop van de screening hoorde ik Liesa Van der Aa zeggen: ‘Nóg beter dan seizoen één, hè?’ Akkoord?

Reybrouck «Euh, dat kan ik moeilijk zelf zeggen; ik vond seizoen één al zo sterk…

»Er waren maar twee dingen die ik wilde veranderen: ik wilde er iets meer humor in – bij wijze van verademing – en ik wilde Mieke De Groote haar personage (overheidskreng Lommers, red.) wat menselijker maken. In seizoen één was zij soms precies een robot, zo’n echte government bad guy. Je zal zien dat zij wat minder zwart-wit wordt, dat ze wat kleur krijgt: zelf vind ik dat mooi om te zien. Op voorhand twijfelde ik of het tweede seizoen wel even spannend en beklemmend zou worden als het eerste. Dat is naar mijn gevoel gelukt. Maar welk van de twee nu het beste is: dat laat ik aan de kijker over (lacht).»

HUMO Tot slot: krijgt seizoen twee een definitief einde, of kan het zijn dat jullie – zoals in seizoen één – de deur veiligheidshalve op een kier laten?

Reybrouck (grijnst) «Nee nee: het is een definitief einde. Echt.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234