null Beeld

Couleur Cafe 2012: Erykah Badu

Het is heel simpel: in de schier oneindige golf van would-be soultalent dat probeert - of beweert - de erfgenaam te zijn van de legendes van weleer, steken twee supertalenten er met kop en schouders bovenuit. Bij de heren is dat D’Angelo, bij de dames de goddelijke Miss Erykah Badu, die vrijdag op Couleur Café speelt.

Badu maakt tegenwoordig platen als het haar zint. Ze regisseert haar eigen video’s, en tourt, net zoals Prince, als ze daar de behoefte toe voelt - zelfs al geeft ze op dat moment borstvoeding. Haar recentste dubbele worp, ‘New Amerykah: 4th World War’ uit 2008 en ‘New Amerykah Part Two: Return of the Ankh’ uit 2010 (ze heeft het niet zo voor simpele titels), is opnieuw Baduizm pur sang: funky, groovy hiphop, sexy en eigenzinnig op het excentrieke af.

'Als je je niet verweert, lopen ze over je heen'

HUMO Je hebt twee eigen bedrijfjes: Divine Pimp Publishing en Control FreaQ Records. Wat zeggen die namen over jou?
Erykah Badu «Pooiers zijn manipulatieve mannen die vrouwen uitbuiten - zij worden als eerste betaald, de vrouw als laatste. They run the show. Ik vond het grappig om dat om te draaien: ik en niemand anders beslis welke muziek ik maak en hoe mijn carrière verloopt, en mijn medewerkers leggen verantwoording af aan mij, niet omgekeerd.
»En Control FreaQ Records wordt gespeld met een hoofdletter Q, de afkorting van frequency: op mijn eigen golflengte mag ik zo’n grote controlefreak zijn als ik zelf wil. Meer nog, het is noodzakelijk: als je je als vrouw niet verweert, lopen ze over je heen.»

HUMO In de videoclip voor ‘Window Seat’ doe je een striptease terwijl je op klaarlichte dag door Dallas loopt. Hoeveel takes heb je moeten doen?
Badu «Eén. In de bebouwde kom naakt rondlopen is illegaal, en de politie is streng: ster of geen ster, ik zou achter tralies zijn beland. We hebben het dus snel gefilmd, met een mp3-spelertje op de camera geplakt. Ik heb mijn parcours afgelegd, en ben dan snel in een klaarstaand busje verdwenen.»
HUMO Het ziet er stoer uit, maar was je nerveus? Eerlijk zeggen.
Badu «I was petrified. Niet alleen was ik écht naakt, bovendien ben ik bekend, én moeder, én geen achttien meer. Maar ik schaam me niet. Die clip was mijn eerbetoon aan alle performancekunstenaars die ik bewonder, van Josephine Baker tot nu. En elk afgeworpen kledingstuk stond symbool voor een mij als waarheid voorgeschotelde leugen, die ik afwees.»

HUMO Sommige artiesten willen hun songs beschermen, afschermen. Anderen nemen de houding aan: eens een nummer is uitgebracht, is het niet meer van mij.
Badu «Ik sluit de aan bij de tweede soort. Voor mij betekent muziek vrijheid, therapie, een vorm van actievoeren. Maar iedereen moet z’n eigen weg volgen, en mijn muziek pimpen naar z’n eigen noden. Sommige mensen zeggen me: ‘Jouw muziek heeft er mee voor gezorgd dat ik m’n studies heb afgemaakt.’ Anderen zeggen: ‘Je hebt me de kracht gegeven om mijn tijd in de gevangenis te overleven,’ en nog anderen: ‘Wij hebben ons kind verwekt terwijl jouw grooves aan het spelen waren.’ It’s all good

HUMO Geen enkele postmoderne soulartiest klinkt Afrikaanser dan jij. Ik neem aan dat je vertrouwd bent met het oeuvre van Fela Kuti?
Badu «Sure. Soms laat ik een van z’n grooves spelen vlak voor ik het podium opstap. Hij was een god. Een pionier. Ik ben goed bevriend met zijn zoon Femi en zijn zus. Ik heb met Femi al gejamd in Nigeria, op de plaats waar Fela repeteerde.»
HUMO Zou jij als onafhankelijke, vrijgevochten feministe, gesteld dat je met Fela getrouwd was geweest, zijn andere twaalf vrouwen getolereerd hebben?
Badu «Yep. Waarschijnlijk wel. Zeker als ik was grootgebracht in dat milieu, in die context. En het idee heeft ook wel iets spannends (giechelt).
»Ik ben grootgebracht door vijf vrouwen, vijf moeders. Mijn moeder Kolleen leerde me weerbaarheid en humor. Mijn grootmoeder Thelma leerde me moraliteit, vrouwelijkheid, manieren. Mijn grootmoeder langs moederskant leerde me spiritualiteit. Mijn peetmoeder Gwendolyn was van New Orleans en leidde daar een muziekfestival. En moeder nummer vijf is Moeder Natuur.»

HUMO Je gebruikt regelmatig het woord ‘nigga’. Sommige zwarten vinden dat een scheldwoord, anderen vinden integendeel dat het een geuzennaam is, die moet heroverd worden op de racisten. Jij ook?
Badu «Het is een begrip dat onze identiteit heeft gevormd, ten goede en ten kwade. Ik vind: het hangt ervan af hóé je iets zegt. Je kan ‘Ik haat je’ zeggen op een manier die aanvaardbaar is, bijvoorbeeld schertsend of plagend. Voor mij is nigga een streling of een kaakslag, naargelang wanneer ik het zeg, en hoe, en tegen wie.»

Tickets en info Couleur Café »

Het volledige interview kan je lezen op dinsdag 3 juli 2012 in Humo 3748.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234