null Beeld

'Crimi Clowns: De Movie' of 'Het varken van Madonna'?

Pax media ons gat! Vanavond staan op Eén en 2BE twee Vlaamse langspelers lijnrecht tegenover elkaar geprogrammeerd voor een battle to the death – of toch een potje bakkeleien om de kijkcijfers. ‘Het varken van Madonna’ vs. ‘Crimi Clowns: De Movie’, met Humo als scheidsrechter en gids. Vooruit!

vvp

Een toek oep a bakkes als je niet voor ‘Crimi Clowns: De Movie’ kiest, want:

★ Cinema dient niet als achtergrondlawaai om bij in slaap te vallen na een vermoeiende werkdag; cinema dient net om een driedubbele stroomstoot door je lijf te jagen, en je een draai om de oren te geven wanneer je aandacht dreigt te verslappen. Cinema mag geváárlijk zijn, en weinig films zijn gevaarlijker dan het van kwaaie dwergen, blote madammen en plat Antwaarps vergeven ‘Crimi Clowns’.

★ Het concept is geweldig: een stel clowns besluit zich te verrijken met extracurriculaire activiteiten van het illegale soort en werkt zich zo op tot een heuse maffiafamilie. Wat volgt: een gestoorde familiekroniek, grofgebekte tiki-takadialogen, en sloten seks en geweld die mensen met een béétje goede smaak als onkies zouden bestempelen. Yes!

★ De acteurs houden, zoals de wetten van de goeie comedy dat voorschrijven, altijd hun gezicht in de plooi: hoe vaak Manou Kersting ook van accent of persoonlijkheid wisselt, hoe gewelddadig Luk Wyns ook uit de hoek komt, hoe maniakaal Johnny de Mol ook in de lens kijkt, ze doen dat allemaal met de toepasselijke sérieux.

★ Politieke correctheid is iets voor veganisten in skinny jeans die met hun Prius naar betogingen tegen vliegtuigreizen rijden, om aldaar met wat ze hun broeders en zusters noemen te feesten (geen alcohol, geen sigaretten), discussies te voeren over de legitimiteit van het Zwarte Piet-debat, en in groep het juryschap van Herman Brusselmans in ‘De slimste mens ter wereld’ te verwerpen. Fuck politieke correctheid.

★ Tetten! Heel veel tetten! Edelachtbare, we rest our case.

Dan toch liever dat ‘Het varken van Madonna’, want:

★ Regisseur Frank Van Passel is een goeie. Zijn ‘Manneken Pis’ was een uitzonderlijk mooi Belgisch debuut en zijn tv-reeks ‘Terug naar Oosterdonck’ geldt nog altijd als lichtbaken voor vaderlandse fictie. Ook ‘Het varken van Madonna’ bevat de voor hem zo typische Vlaamse plattelandspoëzie, afgetopt met een vleugje surrealisme: mooi.

★ Het verhaal is op zijn minst intrigerend: Kevin Janssens gaat van deur tot deur om een mechanisch varken (!) te verkopen dat de paring bij zijn echte soortgenoten moet bevorderen. Eén weekend zet zijn baas een wedstrijd op voor hem en zijn collega’s: wie de meeste varkens verkoopt, krijgt betere arbeidsvoorwaarden, wie het er het slechtst van afbrengt, wordt ontslagen. Net dát weekend komt hij vast te zitten in een van alle moderniteit afgesneden dorpje in de Westhoek: Madonna.

★ Hoeveel Belgische cineasten zouden het aandurven scènes te schrijven over een dode soldaat uit WO I wiens monologen de film soms onderbreken, of over een spook dat de beentjes strekt op ‘Born to Be Alive’ van Patrick Hernandez? Dat de finale van de film véél te veel van het goeie bevat en dat niet alle elementen altijd even goed in balans zitten, wordt hem bij deze graag vergeven.


Bekijk de trailer van 'Crimi Clowns: de movie'


Bekijk de trailer van 'Het varken van Madonna'

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234