Crisis in de clubs

In Flanders Expo werden afgelopen zaterdag de Red Bull Elektropedia Awards uitgereikt, de Oscars van de elektronische muziekindustrie. In de categorie Best Club ging de strijd tussen de Fuse, Café d’Anvers, de Culture Club en andere iconische boîtes.

Er was een tijd, niet eens zo lang geleden, dat deze clubs absolute wereldtop waren. Vandaag is het in de internationale lijstjes even zoeken.


De Fuse: 'Niet op trends surfen'

Terwijl men in de zalen beneden de dansvloer sopt na de vijfdaagse international gay party La Demence, maken Peter Decuypere, de oprichter van de Fuse in Brussel, en Nick Ramoudt, de huidige manager, een plaatsje vrij voor hun nieuwe trofee.

Op de schouw, tussen de Elektropedia-prijs voor Beste Belgische Club Aller Tijden uit 2010 en de prijs voor Beste Club 2011, past nog wel een Beste Club 2012.

Peter Decuypere «Toen ik in 1994 begon, reageerden de Brusselaars meewarig: ‘Mais, Peter, on a déjà tout vu ici. On a le Mirano!’ Net niet gevolgd door: 'West-Vlaamse boer.' Maar ik wilde absoluut een technoclub. De Boccaccio had de new beat, de Cherry Moon had hardcore, en wij waren de pioniers van de techno.»

Ramoudt «Muziek was niet de enige succesfactor van Fuse. Veel clubs maakten het allesbehalve aangenaam voor hun klanten: de portiers waren agressieve, drugs dealende criminelen. Kregen ze geen drinkgeld, dan gaven ze je nog een klap toe. De Fuse was daarentegen een verademing. De portier zei ‘goeienavond’ en ‘bonsoir’, de barmeisjes hadden geen kapsones: dat was ongezien.»

Decuypere «Nochtans liep het de eerste weken voor geen meter. We programmeerden Derrick May, Juan Atkins en Carl Craig op één avond en lokten nauwelijks tweehonderd man. Het duurde zes maanden voor we break-even draaiden.

»Onze eerste topavond was eind 1994, toen Laurent Garnier voor het eerst naar Brussel kwam. Enkele weken later hadden we het totaal onbekende Daft Punk uit Parijs. Ik zag die jongens bezig en toen wist ik het zeker: techno wordt groot.»

HUMO Technolegende Dave Clarke omschrijft de Fuse als ‘the most important long-running technoclub’. Mooi compliment.

Decuypere «We voelden al langer dat we sterk bezig waren. In het begin kwamen er amper mensen, maar het was wel het juiste volk. Ik wist pas dat we op wereldniveau meededen toen de manager van Dave Clarke me belde: ‘Dave wants to do Fuse.’ Wij waren dan ook de enige club ter wereld die alleen maar techno programmeerde.»

HUMO Als ik nu de top honderd bekijk in het tijdschrift DJ Mag, staat de Fuse op nummer 34, als enige Belgische club in het lijstje.

Ramoudt «De kapitale fout die veel clubs hebben gemaakt, was om hun publiek als melkkoeien te beschouwen: ‘We trekken ze massaal naar binnen en gooien ze morgenochtend zonder geld terug op straat.’ Het is geen toeval dat er nauwelijks nog tien clubs die naam waardig in België overblijven.»

Decuypere «Veel clubs surften te veel op trends. Eerst was het allemaal trance en dan plots allemaal techno. Ik vind het niet slecht om bij één visie te blijven. Ik moet Nick niet vragen om op zaterdag dubstep te spelen.»

Ramoudt «Nooit! (lacht) Maar soms doet het wel pijn. In overgangsperiodes is het voor ons verleidelijk om een nieuwe, meer succesvolle richting in te slaan, zoals electro of dubstep. Maar toch doen we het niet. Een slager verkoopt toch ook niet plots schoenen?»

HUMO Heeft het internet de clubs kapotgemaakt? Op YouTube wemelt het van de 'exclusieve livesets' van David Guetta.

Decuypere «Het internet heeft negatieve effecten, uiteraard, maar ik kan veel meer positieve zaken bedenken. Ik kan vanuit mijn tuin een feest voor 1.500 man organiseren. Een goed concept kun je sneller promoten.»

HUMO Sinds enkele jaren is er ook de factor Tomorrowland: bigger, better, faster, stronger. De lat ligt wel heel hoog.

Ramoudt «Tomorrowland is een andere beleving: daar staat een dj op dertig meter van zijn publiek, en hij moet elke vijf minuten een bom droppen of ze zoeken een andere stage op. Ricardo Villalobos heeft vorige week bij ons een set van vijfenhalf uur gedraaid. Dat vinden die kerels zalig.

»We hebben I Love Techno overleefd, we zullen Tomorrowland ook wel overleven. Zulke festivals hebben technomuziek trouwens bekendgemaakt bij het grote publiek.»

Decuypere «De Fuse is net achttien jaar geworden, de leeftijd waarop men volwassen wordt. Deze club staat er over tien jaar nog altijd, zeker weten.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234