null Beeld

Crisis in de concertzalen

Tim Burrows, een 25-jarige journalist van de Engelse krant The Daily Telegraph, heeft een boek heeft geschreven waar muziekliefhebbers en concertgangers plezier aan zullen beleven. Het heet 'From CBGB to The Roundhouse: Music Venues Through the Years' en het is een mooi, spannend en soms bedroevend werk dat aan de hand van talloze anekdotes over bekende clubs en gelegenheidszaaltjes een aardige alternatieve popgeschiedenis schetst.

Die begint bij de blues parties die de eerste Caribische migranten eind jaren veertig organiseerden in de armtierige flatjes die ze in het grijze Londen met veel te veel lotgenoten moesten delen. Die feestjes hadden overigens niks met bluesmuziek te maken - ze draaiden er jazz en calypso - maar ontleenden hun naam aan een type platenspeler van het merk Blaupunkt.

''Een hele cultuur wordt weggegomd''

Wat verder beschrijft Burrows uitgebreid opkomst en ondergang van de zalen die in de tweede helft van de vorige eeuw de vrijetijdsbesteding van ontelbaren bepaalden. Sommige verwierven wereldfaam - The Cavern Club in Liverpool, de Grande Ballroom in Detroit, CBGB in New York, The Hacienda in Manchester. Andere waren op kleine schaal minstens zo belangrijk - in uw geval misschien wel het jeugdhuis om de hoek.

Het boek besluit bijna bitter, met de overname van het Engelse onafhankelijke clubcircuit door gsm-fabrikant O2 en de opkomst van multimediale mastodonten, met de O2 Arena in Londen als schrikbarend voorbeeld van the shape of things to come.

Bekijk filmpjes van legendarische optredens (The Beates! New Order! Bob Marley! Wham!) in beroemde clubs

The Cavern Club, de bakermat van de Beatles

'From CBGB To The Roundhouse' van Tim Burrows is een uitgave van Marion Boyars.

'Vlaanderen behoort tot de wereldtop'

Muziekfans mogen niet klagen in dit landje, zéker niet als het over infrastructuur gaat. De Ancienne Belgique, volgens John Cale 'the best venue in Europe', viert deze week zelfs zijn dertigste verjaardag. Maar hoe ging het er hier tien, twintig, dertig jaar geleden aan toe? En ziet de toekomst er voor onze clubs ook zo somber uit als in Engeland? We vroegen het aan Peter Verstraelen (onafhankelijk boekingsagent), Jan Vereecke (Sportpaleis), Kurt Overbergh (AB), Chokri Mahassine (Pukkelpop) en Luc Nowé (Trix).

U leest het vanaf dinsdag 22 september in Humo 3603

30 jaar AB: Humo viert mee

Om de verjaardag van de Ancienne Belgique te vieren, geven wij 30 AB-concertcheques ter waarde van 20 euro weg aan één gelukkige lezer. Wat u daarvoor moet doen, ontdekt u op humo.be/wedstrijd. Succes!

Concertzalen

'Louder Than Love' over Grande Ballroom in Detroit - home of the MC5

CBGB in New York - The House of the Rising Punk:

Ramones met 'Blitzkrieg Bop' in CBGB (1977)

Talking Heads met 'Psycho Killer' in CBGB

Concertzalen

De opnames voor de clip van 'Wake Me Up before You Go Go' van Wham! vonden plaats in de Brixton Academy in Londen

Hoewel Shepherd's Bush Empire niet meer dan 2.000 bezoekers kan ontvangen hebben toch grote namen als David Bowie, Elton John, The Rolling Stones en The Who er opgetreden

Shepherd's Bush is ook de zaal waar Natalie Maines van de Dixie Chicks zei 'We're ashamed the president of the United States is from Texas' met een boycot als gevolg

Concertzalen

Leeds Academy: Kaiser Chiefs tijdens de opening in 2008

undefined

Burrows over beroemde zalen als Brixton Academy en Shepherd's Bush Empire in Londen en de Academy in Leeds, die nu tot de Live Nation-groep behoren:

Burrows: 'Het zaalmanagement bij ons is steeds vaker gebonden door externe belangen. Er is de O2 Arena, maar er zijn ook O2 Academy's: die programmeren puur zakelijk. Ze zetten bands samen die niet bij elkaar passen en vragen er nog schandalig veel geld voor ook.

'De economische logica is onontkoombaar: zalen met een capaciteit van tweeduizend toeschouwers en meer kán je gewoon niet meer runnen zoals vroeger. Daar moet je niet sentimenteel over doen: als de commerciële reuzen ze niet onder hun vleugels namen, zouden ze niet eens meer bestaan.'

Concertzalen

'Clubs zijn per definitie tijdelijk. Ze bloeien en ze verdwijnen,' aldus muziekjournalist Jon Savage

New Order in 1985 in The Hacienda in Manchester

'24 Hour Party People'over de muziekscene in Manchester

In The Lyceum, waar Bob Marley ooit optrad, loopt nu 'The Lion King'

The White Stripes wilden hun eerste Britse show per se in de Londense 100 Club spelen, omdat bluesman Son House daar ooit een plaat had opgenomen. Jack White is zelf naar de uitbater gestapt om uit te leggen waarom. Jeff Horton, die de 100 Club runt sinds zijn vader Roger met pensioen is, is zelf niet met die historiek bezig.

Het eerste International Punk Festival vond plaats in 100 Club. In het filmpje ziet u een optreden van Sex Pistols in 100 Club:

Burrows legt een verband tussen comebacks en reünies van legendarische acts en het succes van een O2 Arena. 'Die arena's zijn de muzikale tegenhangers van de winkelcentra. Ze lenen zich uitstekend tot grote reünieconcerten - laatste, wanhopige pogingen om nog wat geld te verdienen.'

Led Zeppelin in de O2 Arena in december 2007:

'From CBGB To The Roundhouse' van Tim Burrows is een uitgave van Marion Boyars.

'Vlaanderen behoort tot de wereldtop'

Muziekfans mogen niet klagen in dit landje, zéker niet als het over infrastructuur gaat. De Ancienne Belgique, volgens John Cale 'the best venue in Europe', viert deze week zelfs zijn dertigste verjaardag. Maar hoe ging het er hier tien, twintig, dertig jaar geleden aan toe? En ziet de toekomst er voor onze clubs ook zo somber uit als in Engeland? We vroegen het aan Peter Verstraelen (onafhankelijk boekingsagent), Jan Vereecke (Sportpaleis), Kurt Overbergh (AB), Chokri Mahassine (Pukkelpop) en Luc Nowé (Trix).

U leest het vanaf dinsdag 22 september in Humo 3603

30 jaar AB: Humo viert mee

Om de verjaardag van de Ancienne Belgique te vieren, geven wij 30 AB-concertcheques ter waarde van 20 euro weg aan één gelukkige lezer. Wat u daarvoor moet doen, ontdekt u op humo.be/wedstrijd. Succes!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234