null Beeld

Cultuur: Mount Olympus live

De afgelopen jaren zelden bij onszelf gedacht: ‘Tiens, zo’n 24 uur durende theatershow van Jan Fabre, zou dát niks zijn?’ Maar zie: nu het monumentale schouwspel ‘Mount Olympus’ er daadwerkelijk is – u kunt er vanavond zelfs van meegenieten, want de opvoering in het Antwerpse Toneelhuis wordt integraal uitgezonden op de digitale zender EveNaar – blijkt het toch een bepaald adembenemende ervaring te zijn geworden.

vvp

'Jeroen Olyslaegers: 'Je hoeft helemaal niet te weten wie Agamemnon of Medea is: die informatie is ballast.'

Het stuk, geschreven door – we citeren Wikipedia – ‘het enfant terrible van de Nederlandse literatuur’, Jeroen Olyslaegers, betrok z’n inspiratie bij vrijwel alle tragedies die de oude Grieken ooit neerpenden, en voegde er een royale portie functioneel naakt, in het rond vliegend sperma en andere fabreske elementen aan toe. Maar in de eerste plaats is het gewoon een ode aan het theater, en de oude, compleet onderdompelende manier om het te beleven – 24 uur lang dus.

Jeroen Olyslaegers «Eigenlijk is het geen theaterstuk, maar een ritueel waarvoor je wordt uitgenodigd.

»We lieten ons inspireren door de originele context waarin de Griekse tragedies werden opgevoerd: tijdens een festival, van zonsopgang tot zonsondergang, te vergelijken met de muziekfestivals van nu. Als je naar Pukkelpop gaat, draait niet alles rond één bepaalde groep: je ervaring van dat festival is een amalgaam van gebeurtenissen en concerten van heel die dag. Hier is dat ook: het is een totaalpakket. De stukken werden in Athene maar één keer opgevoerd, in het kader van een wedstrijd, maar er werden ook helden geëerd, er werd aan sport gedaan, enzovoort. Bij Shakespeare ook: in het Globe-theater liepen mensen tijdens de voorstelling binnen en buiten, er werd iets gegeten, er huppelden prostituees rond… De 19de-eeuwse traditie van in alle stilte naar een toneelstuk te kijken, is nog niet zo ongelooflijk oud.»

HUMO Bedoel je dat met de ondertitel ‘To glorify the cult of tragedy’? Het eren van die verloren gegane theaterervaring?

Olyslaegers «Dat is zeker een mogelijke interpretatie. De beleving staat centraal, niet de plot. En die beleving is heel extreem als ze 24 uur duurt. De tijd wordt helemaal uitgerekt en naarmate de voorstelling vordert, wordt het moeilijker om nog alert te reageren op wat er te zien is. Alle analytische vermogens gaan vroeg of laat het raam uit: je bent gewoon bekaf. Daardoor word je emotioneler: degenen die het hele stuk lang in het theatergebouw blijven – je kunt altijd even gaan slapen op een veldbedje of zo – die maken iets heel strafs mee. Ik had het zelf nog nooit meegemaakt, en zal het waarschijnlijk nooit meer opnieuw meemaken.»

HUMO Heb jij de voorstelling van A tot Z kunnen zien?

Olyslaegers «In brokken natuurlijk – je zult altijd wel eens naar het toilet moeten – maar de allereerste doorloop heb ik, denk ik, slechts twee uur niet gezien. Ik was even gaan liggen en had niet door dat ik in slaap was gevallen. Toen ik wakker werd, dacht ik: ‘Shit, twee uur kwijt!’

»Dat is ook één van de sterke punten van het stuk: het is enorm afwisselend, elk beeld is anders. Er zit repetitiviteit in, hier en daar, maar het is vooral voortdurend in beweging. Je hoeft ook helemaal niet te weten wie Agamemnon of Medea is: die informatie is ballast. Mij gaat het om de energie van die personages, die moest ik zien te vatten. Dat maakt het toch iets toegankelijker. Als je het gevoel hebt dat je even naar buiten moet, wil je toch veel liever blijven staan omdat je het gevoel hebt dat je anders iets mist: het blijft maar komen en er zijn amper rustpunten.»

HUMO En het publiek is méé?

Olyslaegers «Ja, dat hadden we vooraf natuurlijk nooit kunnen inschatten, maar iedereen reageert positief, heel intens ook. En het werkt overal even goed, zij het op andere manieren – in Brugge klappen ze op andere momenten dan in Amsterdam. Je krijgt er hoe dan ook een natural high van: eigenlijk is het een legale drug.»


Mount Olympos is ook te bekijken op de website van ATV »

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234