null Beeld

Customs - The Market

Dat Customs een nieuwe plaat heeft uitgebracht, is niet meer dan terecht: er was iets goed te maken. Ooit waren ‘Rex’ en ‘Justine’ prima singles in een jaar dat het verder met Susan Boyle en ‘I Gotta Feeling’ van The Black Eyed Peas moest stellen.

Maar met ‘Harlequins of Love’, hun tweede plaat, waren ze ons een beetje kwijt: het klonk alsof er te lang en door te veel mensen tegelijk over was nagedacht. Toen opvolger ‘The Market’ werd aangekondigd, was dat via de mededeling dat de groep ‘alle labels ontgroeid is en tegenwoordig een genre op zich vormt’. Nu, elf luisterbeurten verder, menen we ook te weten waaróm het een genre betreft waar de concurrentie zijn handen van afhoudt.

Leg uw roze geschelpte te luister bij ‘She’s My Mechanic’, ‘Hole in the Market’ en ‘Gimme­ Entertainment’ en u kunt al vanaf het tweede couplet mee fluiten. Het helpt dat de drie songs telkens rond dezelfde springerige, wat wanhopig naar uw aandacht hengelende groove gewikkeld zitten. Alleen: fluiten kunnen we ook met de radioreclame van Filliers, maar of we er een plaat van willen kopen? ‘Glad’ en ‘zielloos’ zijn de eerste woorden die we neerschrijven. En vervolgens: ­‘A Brand’.

Erger: het parlando in ‘Dear Ann (Worthless on the Market)’, dat prekerig, gezwollen en pretentieus klinkt. En ‘Love, You Don’t Scare Me Any More’, een wormstekige ballad die amper 2’51” duurt maar nooit lijkt te eindigen. Mogelijk omdat je niet met zekerheid kunt zeggen waar de sentimentele clichés beginnen en de vermoeide ironie ophoudt. ‘Love to the Lens’ wil dan weer zo graag Kiss zijn dat het z’n tong al halverwege de endeldarm van Gene Simmons heeft.

In de teksten, ooit een relatief sterk punt bij Customs, valt ‘The Market’ nog het hardst tegen. We zeggen het niet graag, want frontman Kristof Uittebroek is een minzame mens. Té minzaam wellicht, wat de reden zou kunnen zijn waarom zijn groepsleden niet met een berispende vuist op tafel slaan als hij op repetities zijn volgekrabbelde schriftjes bovenhaalt. Het verklaart in elk geval waarom onzinnen als ‘You’ll be surprised at what you see / When the darkness turns into a sea of chablis’ de plaat gehaald hebben. Laat het over uw tong rollen: ‘a sea of chablis’. Zie ook: ‘My soul, the devil has it / So I will try to kick the habit.’ Als het maar rijmt, is het al lang goed: dat idee.

Elke nieuwe plaat heet een ‘volgende stap’ te zijn bij Customs. Oké, maar dan wel één die ze alleen zetten omdat ze niet weten waar anders naartoe getrokken. Wij wel: wég van hier.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234